Varför skall alla ha så stor båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 13 jan 2007, 20:38

håller med.....12 knop BARA?

ang båtvalet så skulle jag hellre segla H-båt än X-37 vad det nu är? det är för stort för att bli nån känsla.

mycket diesel ja :roll: det är förvånansvärt FÅ som seglar fast vinden är bra, men en stor segelbåt är ju billigare än motsvarande motorbåt så det är väl motorbåtsägarna som inte seglar kanske?

nej inte blir det MER segling för att båten ät stor.
snarare tvärt om.

det är väl bara att titta hur stor andel av dom större båtarna som går för motor och jämföra med dom hur många mindre båtar som går för motor.
gissningsvis 8-9 av tio stora kör motor och max 1 av 10 små som kör motor. eller har jag sett fel?????????????
jag kankse är helt jävla blind 8) 8) 8)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 13 jan 2007, 20:38

håller med.....12 knop BARA?

ang båtvalet så skulle jag hellre segla H-båt än X-37 vad det nu är? det är för stort för att bli nån känsla.

mycket diesel ja :roll: det är förvånansvärt FÅ som seglar fast vinden är bra, men en stor segelbåt är ju billigare än motsvarande motorbåt så det är väl motorbåtsägarna som inte seglar kanske?

nej inte blir det MER segling för att båten ät stor.
snarare tvärt om.

det är väl bara att titta hur stor andel av dom större båtarna som går för motor och jämföra med dom hur många mindre båtar som går för motor.
gissningsvis 8-9 av tio stora kör motor och max 1 av 10 små som kör motor. eller har jag sett fel?????????????

jag kanske är helt jävla blind 8) 8) 8)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 13 jan 2007, 20:41

ursäkta att det blev dubbelt, men jag skulle rätta till ett stavfel efter att jag tryckt på SKICKA. då blev det som det blev.

tydligen är jag inte HELT blind alla fall :lol:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 13 jan 2007, 20:42

Jo det var ett tag sedan....

Intressant diskussion!

Har ju som sagt haft en del båtar i olika storlekar och har upplevt för och nackdelar med de stora och de små. Det mesta är ju sagt redan men en sak bör tilläggas. Många nämner att det många gånger är irrationellt att köpa en stor båt och att logiken talar emot att lägga 6-7 gånger mer pengar för att få så lite mer för pengarna. Helt klart...så är det! Sen är det bara det att man lätt blir irrationell när man håller på med sin passion, vi lever i ett samhälle där allt skall vara rationellt och logiskt och kanske tillåter de flesta sig att vara lite irrationell när de har pengar nog att vara det!? Och det gäller inte bara de som köper stora båtar för mycket pengar, många gånger är det ekonomiskt irrationellt att köpa en liten halvdan båt som sedan skall uppdateras till en nivå då man är nöjd. Glöm inte att segelmakarna lever på vårt irrationella tänkande, många av oss ger lätt 20 papp till för att få ett segel i ett lite mer exotiskt material, många gånger helt i onödan sett till vad vi behöver. Jag har dessutom aldrig förlorat pengar på en stor båt men usch vad di små har kostat....

Att köpa stort behöver med andra ord inte vara irrationellt utan kan många gånger vara helt i sin ordning.

Problemet är att en stor båt är så förbaskat omständig. Man seglar ofta mindre om man har en stor båt, detta fenomen syns tydligt i många hamnar. Ägarna är i båtarna men sitter ofta i hemmahamnen och dricker kaffe i sittbrunnen. Om jag köper en familjebåt fler gånger kommer jag att följa devisen \" köp absolut inte större båt än vad som behövs\". Hade jag haft massor av pengar hade jag inte köpt en större båt men jag hade däremot köpt den som är optimal för oss och låtit ögat och hjärtat varit med på ett hörn. Hade med andra ord inte köpt en Maxi 95:a fast den hade gett oss 5 tillräckligt med plats :wink:

Båtar är inte logik det är passion!!

Ha det gott alla! /Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 13 jan 2007, 20:51

SWE54 skrev:Det var med syfte på ovanstående båtar...:)
Ta dig en tur i Bohuslän i Juli ska du se...
Mycket diesel går det åt...

12 knop bara...?

Gjorde en bit över 13 utan spinnaker till läsö. Snittade länge runt 10-12 knop.
Loggen slutade att fungera när fören hängde i luften mellan vågorna så jag vet inte hur fort det egentligen gick...

Går fort med små med....
Jag har haft H-båt i Björlanda så jag vet.
Vi har också gjort 12 knop med H-båt, 17 knop med X-99, 18 knop med Melges 24 så visst går det fort med små båtar
MEN genomsnittsfarten blir däremot högre med en snabb stor båt det går inte komma ifrån.
Ang diesel så tror jag att jag tankar 20 liter de senaste 3 åren tillsammans...
Vad jag tycker ni glömmer bort att det är inte storleken det hänger på utan de som seglar.
Jag har seglat Divan själv utan några problem (OK, jag erkänner att jag aldrig hissade gennakern...)

Sen får jag tillägga att dryga 12 knop för en icke planande skärgårdskryssare på platt vatten tycker jag är bra när den dessutom ej är optimera för kappsegling...

Ha det / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 13 jan 2007, 21:00

-hej Dan!!!
kul att du lever och inte kört ihjäl dej på nån av dina motorcyklar, än /m

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jan 2007, 21:02

Hoppsan...
En öm tå visst

Anser du att du är representativ för den stora båtskaran så har jag väl fel då.

Jag har slutat segla i skärgården i Juli för att det är alldeles för trångt, för många stora segelbåtar som dundrar omkring för motor mm...
Och inte kan dom sjöreglerna heller....

Men det kanske är inbillning....

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 13 jan 2007, 21:02

[quote="matsa"]håller med.....12 knop BARA?

[quote]

Jag tror dig inte!
Som jag skrev i tidigare inlägg så beror det mer på seglaren än på båten. Vi seglar på samma sätt som när vi hade H-båt bara längre sträckor och snabbare :P

/H
Håkan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 13 jan 2007, 21:11

va synd att du inte tror mej :roll:

erbjud mej att välja då, en vecka i sommar, så ska jag bevisa att jag har rätt. jag kommer INTE att välja den stora båten.

jag tycker faktiskt att en H-båt är rätt knölig åxå.
hösten -05 så funderade jag lite på om inte H-båt vore det rätta. det var många år sen jag seglade H-båt så jag fick låna en av en bekant som skulle resa utomlands ett par veckor. det var ju jättebussigt av honom för då slapp jag göra som jag brukar. köpa en båt för att testa och sen sälja den igen. det räckte att jag seglade den mindre än en timma för att konstatera att, köper jag en H-båt så kommer jag INTE att segla ens hälften så mycket som jag brukar. jag tyckte den kändes rätt osmidig och inte speciellt kul.

men i valet mellan H-båt och det stora aset så vinner H-båten.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jan 2007, 21:21

Glömde en sak....

Vi gjorde 13 knop med en Bavaria 37:a (!) på väg hem från Skagen för ett par år sedan...
Så även en Bavaria kan gå fort. Att det sedan var mer skräck än njutning är ju en annan sak.
Försökte få en 50:a att få fart men det var stört omöjligt. Kräver ju halv storm..
Den charterveckan gick det åt massor med diesel. Seglar inte alls i lättvinden

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Knots!

Inlägg av Chardonnay » lör 13 jan 2007, 21:31

Gjorde också 12-13 knop på undanvinden in mot Björlanda kile i juni, vår logg bestämde sig för att sluta fungera just då men kul var det...och det med bara fock!
vi prioriterar som sagt segling & man får ta att det är lite obekvämt om man skulle bli inblåst ngnstans
När vi köpte vår båt så var det max lys för pengarna ...som räknades.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 13 jan 2007, 21:33

SWE54 skrev:Hoppsan...
En öm tå visst

Anser du att du är representativ för den stora båtskaran så har jag väl fel då.

Jag har slutat segla i skärgården i Juli för att det är alldeles för trångt, för många stora segelbåtar som dundrar omkring för motor mm...
Och inte kan dom sjöreglerna heller....

Men det kanske är inbillning....
Inte särskilt, vem vill se segelbåtar gå för motor???
Men som sagt, Divan v ar inte stor bara lång, inte ens ståhöjd... / H
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 13 jan 2007, 21:35

SWE54 skrev:Glömde en sak....

Vi gjorde 13 knop med en Bavaria 37:a (!) på väg hem från Skagen för ett par år sedan...
Så även en Bavaria kan gå fort. Att det sedan var mer skräck än njutning är ju en annan sak.
Försökte få en 50:a att få fart men det var stört omöjligt. Kräver ju halv storm..
Den charterveckan gick det åt massor med diesel. Seglar inte alls i lättvinden
Det är skillnad på stor båt och STOR båt...
Vi behöver 3m/s för att segla OK med bara stor + fock :D
Håkan

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Högre status

Inlägg av Fredrik » lör 13 jan 2007, 21:45

kalle4 skrev:En annan aspekt som inte har nämnts är status. En ny stor/snabbare och dyrare båt ger mer status än en 30 år gammal 30-fotare.
För det första: Jag visste inte att en 30-fotare batraktades som liten, det har jag aldrig tyckt...

Jag har aldrig känt så mycket status som när vi tillbringade en midsommarhelg på Utö i IF-båten för några år sedan. Eftersom vi skulle kappsegla veckan därpå tillbringade vi dagarna med att träna på mysingen (visst heter det så?). Någon motor har vi aldrig haft på den båten, så det blev till att segla in och ut ur den knökfulla hamnen varje dag. Varje gång vi seglade in i hamnen och lade till, kom det massor av folk och ville prata, de tyckte att det var fantastiskt att det finns folk som kunde hantera sin båt på det sättet. Ibland fick vi applåder och alltid blev vi bjudna på något att dricka... Samtidigt var hamnen full av stora båtar med bogpropellrar och massa motorer, där skepparen inte vågade lägga ut och när de gjorde det blev det oftast stor hamnshow. Dessa besättningar hade inte hög status, oavsett hur dyr båt de hade.

Status köper man inte, det förtjänar man!
X-342 SWE 18 "Kexet"

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 13 jan 2007, 21:53

jajamensan! det är underbart att ha liten.........................båt :lol:

Skriv svar