Kvalité på järnköl...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 10 jan 2007, 13:20

Det är inte fel på blyklumpen som kallas köl, det är heller inte fel på kölbultarna, eller dess muttrar eller brickor eller tätmassan. Alla komponenter utför en uppgift. Det är heller inte fel på glasfibern och polyestern båten är byggd av.

Det som är fel är konsktruktionen, dvs hur man för samman alla dessa var för sig väl fungerande delar.

För konstruktionen är iaf Bavaria ansvarig, eller hur?

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » ons 10 jan 2007, 13:57

I det här specifika fallet måste det väl åndå vara gjutningen eftersom delar bryts loss från kölen!?

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 10 jan 2007, 17:27

Nu har ni nig blandat ihop det lite :)

Den bilden som Consensus lade in var på en Bavaria 42 Match där kölen lossnade under normal segling, inte på något sätt fel på kölen eller dess gjutning, utan en fullkomligt felaktig bottenkonstruktion. Men om det egentligen är Bavaria, tja, de har ju kontrakterat en designer för att rita och dimensionera båten, men om det är designern som ritat det klena laminatet på eget bevåg eller om Bavaria har begärt det så, det vet vi inte. Men det är fortfarande Bavarias ansvar tror ja nog, att de bygger en undermålig båt alltså.

Den kölen du tänker på Lasse O var på nån annan båt där en bit av kölens bakkant knäcktes loss efter en grundstötning. Men att säga att det är gjuteriets fel är nog att gå lite långt, de har ju bara gått efter designern/hållfasthetskonstruktörens ritningar. Han borde veta bättre än att sätta en bult så långt ut i gjutgods:)

Att Bavaria inte är annat än flytande husvagnar som bara hör hemma vid en kaj där det inte blåser visste vi väl redan :wink:

//Robin

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 10 jan 2007, 17:45

Jaooo, ni har rätt angående spruckna kölar. Det är förmodligen nån underleverantör som har slarvat. Sorry... :oops:

Sen att hela skiten ramlar bort, det är ett konstruktionsfel.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 10 jan 2007, 17:59

Nja, som jag sa, inte säkert att det är gjuteriets fel, tycker det är på gränsen tills konstruktionsfel att sätta en bult så långt bak. Det behövs ju knappt heller, bakkanten av kölen pressas ju uppåt när man går på grund.

Men självklart kan det ju vara ett fel i gjutningen:)

//Robin

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 10 jan 2007, 18:26

Robin skrev:Nja, som jag sa, inte säkert att det är gjuteriets fel, tycker det är på gränsen tills konstruktionsfel att sätta en bult så långt bak. Det behövs ju knappt heller, bakkanten av kölen pressas ju uppåt när man går på grund.

Men självklart kan det ju vara ett fel i gjutningen:)

//Robin

När det gäller min kamrats köl (Bavaria) så sitter det inte någon kölbult där den gick av - det var Hansevarvet som envisades med denna konstruktionsmiss fram tom 2004.
Kompisens köl gick dessutom av på två ställen - även bakersta delen av Bulben försvann...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 jan 2007, 21:06

Varför så förvånad? Gjutjärn är inte särskilt starkt. Den som försökt, vet att det är en smal sak att slå gammaldags gjutjärnsbadkar och -kaminer i småbitar med en slägga. Har B...n dundrat på en sten, kanske med en sättning samtidigt, så är det inte konstigt om en bit av bulben går av, ej heller en bit av bakkanten på kölen.

Jag utgår förstås från att det inte varit frågan om att sätta ner båten med mobilkranen i pallningen, om man säger så...
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 10 jan 2007, 21:37

Nåja, där tycker jag att Anders går lite långt. Helt klart att man förväntar sig att en järnköl skall hålla samman och faktiskt tåla mer än plastskovet. Det finns många sorters gjutgods, det är ett vidsträckt område, att jämföra kaminer (sköra) med kölar är att ta i. (kolla godset i ett snitt: är de lika?)

Egen erfarenhet, alltid svårt, av många grundkänningar med järnkölar vidimerar mina förväntningar: det blir bara ytskador på kölarna.

Jag håller med inställningen att det hela är en specifikationsfråga (antar att det är detta som Anders avser), vilket borde leda till att förväntningarna sätts i paritet till vad som är \"rimligt\". Och då är vi obönhörligen tillbaka den den gamla kära frågeställningen.

/J

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 10 jan 2007, 22:50

Anders S skrev:Varför så förvånad? Gjutjärn är inte särskilt starkt. Den som försökt, vet att det är en smal sak att slå gammaldags gjutjärnsbadkar och -kaminer i småbitar med en slägga. Har B...n dundrat på en sten, kanske med en sättning samtidigt, så är det inte konstigt om en bit av bulben går av, ej heller en bit av bakkanten på kölen.

Jag utgår förstås från att det inte varit frågan om att sätta ner båten med mobilkranen i pallningen, om man säger så...
Den gick på en böe i ca 3 knop enligt personen som styrde. När man backade av så lyckades man även ge rodret en "kyss". Kan ha varit vid backningsmanövern man bröt av bakkanten på bulben. Har sett ganska många grundstötta kölar. Även om de nästan tryckts upp och in i båten så har järndelen oftast bara varit skrapad/repad.
En ny Janneau jag slipade bort lite rost på undersidan kölen visade sig ha massa "gjut-slagg" längst ner som var nästan som kex att slipa i - sånt på fel ställe kan säkert bidra till att bitar bryts av vid en grundstötning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 jan 2007, 23:26

Gjutjärn är vanligen ganska skört. Jag menar inte att det är kritiskt eller odugligt, bara att om man bryter av delar av kölen, så är det inte förvånande att kölen är av gjutjärn.

Bavariakölen har en mycket markerad bulb (båtgrannen har en) och det vete 17 om det inte är en liten ansats mot botten också. Om man då har lagom mycket otur kan hela båten dunsa ner på bulbens \"fria del\", och ifall man dunsar ner på en sten, så blir det duktigt stumt. Någon kanske heller inte tänker på att när kölen slår i, så spelar båtens (säkerligen...) genomtänkta och vackert fjädrande skrov ingen roll för KÖLEN. Den är ju solid i förhållande till sig själv, och det är ingenting som förmildrar kollisionen.

Jag blev själv överraskad när jag (det är ett tag sedan) som pojk på bygge blev visad hur snärtiga slag med knostern snabbt delade ett stort badkar i bekväma bitar (för mig att bära).
Anders S

ole
Diamantmedlem

Previous Models

Inlägg av ole » tor 11 jan 2007, 00:04

Tror mera på listan än på bildserien. Tror inte 35 MATCH
produceras numera. Den är på listan över Previous Models.
:roll:
ole

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 11 jan 2007, 12:32

Gjutjärn kan vara lite lurigt.
Det kan bli precis som Anders säger det kan också bli väldigt bra.
Allt beror på hur de gjuts och med vilka tillsatser samt inte minst viktikt, hur avkylningen sker eftersom gjutjärn är sektionskänsligt, och kölar har inga jämna sektioner.
Calle

Se gla ut

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » tor 11 jan 2007, 14:16

Detsamma gäller gjutningen av blocket på våra kära gamla marin dieslar, ska blocket hålla länge med sjövattenkylning vill det till att gjutningen på just det blocket blev lyckat.

Skriv svar