Fathead, akterstaget bort och ja vadå....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 14 dec 2006, 23:38

du menar en långhelg, fred lörd sönd?
om du vill sälja ditt gamla roder så är jag intresserad av att köpa det.
du ska inte kasta i båten i sjön och testa seglen INNAN du lägger ner massa jobb på båten? du kanske kommer på en hel del saker som du har nytta av att veta innan du lackar om och skruvar dit nya grejor. eller....??

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 15 dec 2006, 21:08

matsa skrev:du menar en långhelg, fred lörd sönd?
om du vill sälja ditt gamla roder så är jag intresserad av att köpa det.
du ska inte kasta i båten i sjön och testa seglen INNAN du lägger ner massa jobb på båten? du kanske kommer på en hel del saker som du har nytta av att veta innan du lackar om och skruvar dit nya grejor. eller....??
Jo, precis en långhelg går det nog åt :lol:

Jag har redan funderat på om det inte skulle gå att hänga rodret bak på min Vega för att göra den lite mer manöverbar....

Visst ska vi ta det lite lugnt med beslag. Men en del kan vi nog skruva dit nu.

Att vänta är inget alternativ. Ska det ske, ska det ske nu när vi är på G och tid finns. I vår är det försent... då ska här seglas :lol:

Jaha, så du blir kanske ägare av en ny båt i morgon, lycka till och rapportera här så vi får veta vad det är för båt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 15 dec 2006, 23:38

sälj rodret istället! det är alldeles för kort för att det ska funka på vegan. bara höjden på akterspegeln är ju enorm.

jag menade INTE att du ska vänta till i vår, provsegla NU! det är väl ingen is på mälaren än? det blir lite kallare några dagar bara sen kommer värmen tillbaka i mitten på nästa vecka, så det kan bli mycket segla i jul. eller va det i julhelgen ni tänkte göra klart båten?

jo ja drar iväg imorrn. bilen ä packad med spännremmar och LGF skylt och pengar. det är tyvärr bara en 30-vagn till båten. men tanken är att jag tittar och sen åker hem å sover(jobbar) på saken. fast om jag vill ta hem båten så har jag redan fixat en nattvikarie som kan jobba åt mej, ifall..... det är bara å ringa i så fall.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 16 dec 2006, 20:55

Nej rodret behåller jag. Man vet aldrig vad om händer med det nya.. och rätt vad det är behöver man ett roder.

Visst skulle vi kunna slänga i båten men focken är sydd efter flyttat förstag och det är inte gjort. Ingen skotskena har vi heller. Båten är delvis redan strippad på beslag...

Nej, den ska in i stugvärmen så fort som möjligt. Så får det bli. Seglandet överlåter vi till dig så länge 8)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 17 dec 2006, 08:24

okej! då ska jag försöka sköta det så gott jag kan :lol:
släpade förresten hem en SX-2:a med lättare mast och mylarsegel inatt. den ska i sjön så fort som möjligt för att provseglas. frågan är hur jävla smart det köpet var men jag kunde inte låta bli när jag såg den :roll: .
så nu är väl frågan om jag ska hem å lägga mej å sova eller om man ska ut på sjön med MYn eller börja meka ihop SX:2an å lägga i. enl smhi så skulle det bli rätt måttliga vindar i veckan så det kan nog bli bra väder för att bekanta sej med båten. men nu tror jag det lutar åt sängen faktiskt. jag är grymt trött å det blev ganska mil att köra. som vanligt när jag ska nånstans så blir det en liten utflykt på 17-18 timmar.
godnatt/godmorgon?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 17 dec 2006, 10:14

Ha, ha! Det är rätta takter. Nu när Dan verkar tagit vinterledigt är det du som håller båtmarknaden igång :!:

Har du ingen digitalkamera? Kanske läge att be Tomten om en så du kan visa dina båtköp och seglingar i bild här på forumet.

Ok, sov gott och dröm om små båtar :wink:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 17 dec 2006, 20:40

Ja jo...jag har ju inte direkt varit aktiv på sista tiden....

MEN jag håller lös bevakning på er, en sx-2:a låter skitkul !!! Bilder vore inte helt fel.

Själv kör jag Enduro så ofta jag kan och har nu 3 hojar....ja ni vet hur det brukar bli. Längtar till våren men fördriver tiden så gott det går med husrenovering, jobb, barn, och endurokörning.

Ha det gott alla! /Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 17 dec 2006, 21:16

Det är rätt! Omväxling förnöjer. Enduro låter skoj. Har ju själv en minicross jag ska försöka använda lite i vinter. Men visst längtar man till våren. Fast idag var det en fin dag och solsken nästan hela dagen. Mer sånt, och lite snö till Jul för barnens skull och för att det ljusar upp tillvaron.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 17 dec 2006, 21:22

vi har kamera på jobbet, men jag fixar inte att lägga in bilder ihop med texten. jag såg en förklaring en gång hur man skulle göra, men jag fattade inte ett skit av den. jag är väl nästan helt väck i huvet när det gäller datorer? kanske när det gäller annat åxå :roll: vem vet?

det blev sängen! jag gick upp nån gång efter 3 tror jag det var, på em. dä va skönt att sova efter nattkörningen. inte drömde jag några mardrömmar heller :lol: å nu ä jag på jobbet igen.

stackars Dan, att det gick så tokigt för honom. ingen soling, inget EM i norge. utan bara en hög med motorcyklar. elendes elende....

blev det en fathead stor till 707an eller blev det bara större fock? för övrigt då? en beg express-spinnaker eller en sur gennakerjävel? man är ju lite nyfiken.

hörde att MiniMe skulle flyga till USA imorrn (å titta på båt?) han sa att det var ett jobbuppdrag men det är väl klart att han ska köpa en ny snabbare båt :lol: jag förstår att han tröttnat på sin gamla tröga båt och vill ha nåt snabbare istället :wink:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 17 dec 2006, 21:33

matsa skrev: blev det en fathead stor till 707an eller blev det bara större fock? för övrigt då? en beg express-spinnaker eller en sur gennakerjävel? man är ju lite nyfiken.
Vi vet inte ens hur storen kommer att se ut.... det är upp till Ottosson att sprida ut kvm på bästa sätt. Vi får se, jag ska ringa honom i veckan. Hoppas det blev mer än en tummetott i alla fall...

Storen bör bli på 18, 7kvm men focken på bara 9.

Spinnaker/gennaker kanske får vänta lite. Vi har fullt upp med "båten" ett tag.

Lycka till med nya båten!

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 17 dec 2006, 21:53

tack för lyckönskningarna!
den ska få en spinnaker på 35kvm tänkte jag och en lång jävla spinnakerbom. tror förrestan att jag har en spinnaker liggande som är ngt större än så till och med. det är väl inte omöjligt att det behöver finnas en möjlighet att hänga i trapets när spinnaker ska upp på lite snävare bogar. vi får se hur det känns? det kommer INTE att bli nåt kappseglande med den utan enbart nöjessegling och förhoppningsvis en del turer efter bilen med segling på helt nya vatten.
hoppas att jag inte ändrar mej efter att ha testat den bara :roll: :roll:

hoppas att du blir nöjd med nya seglen och båten. såg en beg express-spinnaker för 3000:- häromdagen. det kanske vore nåt?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 17 dec 2006, 22:00

Ok, så det är den här du köpt? : http://www.maringuiden.se/data/marinbor ... p?id=22932

Bild

Fränt! Och med gennaker, det tar sig :lol:

Har den fockbom?

Vad har den för lys?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 17 dec 2006, 22:06

Aha, jag skrev visst under tiden du postade ett inlägg. Men nog ska du kappsegla med den! Trapets kan nog vara bra.

Ja, spinnaker till vår båt, det kanske skulle passa med en Expressdito.

Läste här på sailguide att SX2 har fockbom. Det gillar jag, kom på att det kanske är det vi borde ha, istället för en skena. Ger ju bättre form på focken! Vi får se vad chefsmekanikern säger, han som har tid och inte tummen mitt i handen :!:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 17 dec 2006, 22:11

-NEJ!!!! det räcker med att ha 2 gula båtar (och en orange och resten i vitt) jag gillar inte gult! så det är INTE den jag har köpt. det är INTE gennaker å gennakerbom på min, men det är fockbom JA!
men annars var det rätt :roll:
jag har tänkt att vi skulle anmäla oss som TEAM GURTEFURT när vi seglar gul MY, eller om jag gjorde det nån gång förra året?
jag anmälde visst oss i mitt namn på tjörn i höstas, men jag anmälde att båten hette GURTEFURT. jag tycker nämligen att gurt ä furt!
den jag köpte hann aldrig komma ut på annons.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 17 dec 2006, 22:18

Ok, jag hade inte många rätt där alltså. Men fockbom var det, det är intressant tycker jag. Ska bli kul att höra vad du tycker om det, om det är FURT!

Skriv svar