Dukval till genua

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Billiga North segel

Inlägg av Nubben » tis 06 feb 2007, 17:58

Blue Peter skrev:Hej!
Det är ingen mer än jag som har hört talas om att North säljer en billighetslinje som heter North direkt eller liknande. Jag tror inte att de produkterna går att likna vid deras normalt goda kvalitet.

Hälsningar
Nejdå, detta är nog helt vanliga north sails segel, radialskurna i ovan specificerad duk. Det billiga priset beror nog på marknadssituationen och dukpriser...

GoranA
Platinamedlem

är jag naiv?

Inlägg av GoranA » tor 15 feb 2007, 22:44

hej,

nybörjaren talar igen. Är jag ensam om att tro att en bra segelmakare är bättre än jag själv på att bedöma vad som passar mej bäst? Visst kan det vara kul att diskutera olika dukar och skärningar, men det är ju vad seglemakarna gör hela dagarna året runt!
Det är ju egentligen ganska enkelt,
1. vad får det kosta
2. hur seglar du? Crusing, tävla, mest lättvind etc.
3. vad tror du om segelmakaren?

Kan dock ge ett tips: jag mätte upp mitt rullsystem och konstaterade att det gamla seglet var ca 30 cm kortare än vad som ryms på förstaget! En sådan brist lär knappast kevlarsegel kompensera för. Sedan skulle jag kunna sänka rullen ca 20 cm till, men då var jag tvungen att byta eller forma om förpulpiten, så jag avstod. Bekvämlighetsseglar i alla fall mest. Och sikten blir ju lite bättre på det sättet.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: är jag naiv?

Inlägg av MiniMe » tor 15 feb 2007, 23:37

GoranA skrev:hej,

nybörjaren talar igen. Är jag ensam om att tro att en bra segelmakare är bättre än jag själv på att bedöma vad som passar mej bäst? Visst kan det vara kul att diskutera olika dukar och skärningar, men det är ju vad seglemakarna gör hela dagarna året runt!
Det är ju egentligen ganska enkelt,
1. vad får det kosta
2. hur seglar du? Crusing, tävla, mest lättvind etc.
3. vad tror du om segelmakaren?

Kan dock ge ett tips: jag mätte upp mitt rullsystem och konstaterade att det gamla seglet var ca 30 cm kortare än vad som ryms på förstaget! En sådan brist lär knappast kevlarsegel kompensera för. Sedan skulle jag kunna sänka rullen ca 20 cm till, men då var jag tvungen att byta eller forma om förpulpiten, så jag avstod. Bekvämlighetsseglar i alla fall mest. Och sikten blir ju lite bättre på det sättet.
ensam är du inte om att segelmakaren vet oftast bäst. Det lönar sig dock att höra runt sig lite. Även olika segelmakare har i viss mån olika uppfattningar. Det kommer dock visar sig att en större del kommer med likande offerter.

Sedan är dukvalet endast en liten del i att få ett optimalt segel. Formen är en annnan men mycket viktig faktor. För det första bör seglet vara rätt sytt så att den designade formen uppnås. Vidare bör formen vara anpassad till de förhållande som man brukar seglar i. Dukvikten kontra töjning är en annnan sak. De flesta segelmakare hjälpa gärna till. Den lokala segelmakaren har då naturligvis en viss fördel. Vidare tycker jag att det är även viktigt att segelmakaren har erfarenhet av båttypen om man vill ha kappseglingssegel.

Göran, genuan ner på deck är en fördel och där kommer nackdelen med rulle i bilden.

GoranA
Platinamedlem

Inlägg av GoranA » fre 16 feb 2007, 22:06

MiniMe skrev:
Göran, genuan ner på deck är en fördel och där kommer nackdelen med rulle i bilden.
Detta är något jag funderat på och frågat mer erfarna seglare om. Svaret jag fått är att visst är det bra att få ner seglet, och få större segelyta, men de 15 - 20 cm det handlar om ger bara marginell skillnad, tiondelar av knop.

Vad säger ni här på forumet, är det värt 3-4 kkr och en hel del arbete för att få ner genuan lägre när jag i första hand crusingseglar? Har beställt det nya seglet, men har någon vecka på mej att ändra om det skulle vara aktuellt.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » fre 16 feb 2007, 22:23

För det första rör det sig knappast mera än max 2-tiondelar av en knop(uppskattning av mig), så ifall du cruisingseglar måste helt enkelt själv välja om denna fartökning är värd vad det kostar. Ingen annan än du själv kan svara på om det är värt det.

En annan sak att komma ihåg är att en genua som sitter högre kan vara praktisk vid cruising då man lättar ser under den. Sitter förseglet i däck är det störtomöjligt att se bakom det.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 16 feb 2007, 22:53

Om du inte ska kappsegla så spelar det ingen som helst roll.
Calle

Se gla ut

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 17 feb 2007, 00:40

Man ska ju ha så tätt mellan däck och genua man bara kan annars läcker det igenom och man förlorar mer än bara fart, man tappar höjd med..
Mindre luft strömmar akterut genom spalten och längs läsidan storen och det kan vara svårare att skota in akterliket tillräckligt långt utan att det släpper.
Så visst har det betydelse.
Hur stor betydelse beror ju på båten såklart och segelformen.
Lika viktigt är det att hålla tätt mot bomen med om man har lösfotat..
Många bäckar små...

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 17 feb 2007, 11:00

På t.ex. Drake och ibland även IF, monterar man rullsystemet under däck, vilket gör att den användbara förstagslängden blir samma som om man hade vanligt förstag. Det är något jag tycker man borde satsa på i allmänhet för en försegel på rulle. Dessutom är det ju snyggare!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar