Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?
Miwa skrev:När jag började segla Flipper 1971,hade klubbens ordförande Starbåt.
Han utklassade resten av klubbens båtar i lättvind på ren båtfart.
Däribland M 30 som har högre lys-tal än Stare.
Duger båten åt Pelle P. Dennis Conner och John Bertrand,så ska den väl duga åt er skånepågar också!
Vem vet,din gast kanske också hamnar i världseliten.
Fördelen förutom prisnivån är färdigmekad trimlayout och trailern.
Bara att haka på bilen och efteranmäla till TR.
Glöm inte att hälsa Matsa när du seglar om!
Tack för era positiva synpunkter ! Har precis varit ute med familjen i Danmark med Ravagen över natten. Blåste på bra på hemvägen, gick alldeles för snabbt för min fru " jag hinner inte få bli brun...". Tjejer![]()
Skall nog och kolla på Staren ikväll, ägaren är inte på plats men jag får iallafall få en koll i lugn och ro.
Återkommer med info/Dan
/Miwa
Miwa skrev:När jag började segla Flipper 1971,hade klubbens ordförande Starbåt.
Han utklassade resten av klubbens båtar i lättvind på ren båtfart.
Däribland M 30 som har högre lys-tal än Stare.
Duger båten åt Pelle P. Dennis Conner och John Bertrand,så ska den väl duga åt er skånepågar också!
Vem vet,din gast kanske också hamnar i världseliten.
Fördelen förutom prisnivån är färdigmekad trimlayout och trailern.
Bara att haka på bilen och efteranmäla till TR.
Glöm inte att hälsa Matsa när du seglar om!
Tack för era positiva synpunkter ! Har precis varit ute med familjen i Danmark med Ravagen över natten. Blåste på bra på hemvägen, gick alldeles för snabbt för min fru " jag hinner inte bli brun...". Tjejer![]()
Skall nog och kolla på Staren ikväll, ägaren är inte på plats men jag får iallafall få en koll i lugn och ro.
Återkommer med info/Dan
/Miwa
Kollade på Staren nu ikväll, vet faktiskt inte vad jag skall säga. Om man bara går in på Staren som modell känner jag mig mycket vilsen, jag har ingen erfarenhet och känner mig som en nybörjare igen. Vet för lite om hur den seglar och hur den skall seglas för att känna mig trygg i köpet. En sak är säker, fy fasen vad där finns "snören" att dra i, tror gasten har mer att göra än att sköta focken och agera ballast. Och vilket jäkla storsegel, hur stort somhelst till en mast som ser ut som en lång sparris. Tro fan att masterna knäcks om man klantar det minsta.
Ett annat stort problem är att vi inte har en stationär kran i Råå hamn, den kan inte stå på land utan måste ligga i vattnet med allt vad det innebär. Kan man ha en Stare i vattnet hela sessongen eller är det totalt otänkbart? Om jag målar epoxi på båten kanske man aldrig kan få sålt den ?
Önskar verkligen mer info om båten om ni har något mer att säga. Jag skall leta och fråga mig fram tills jag vet vad som gäller.
Tack /Dan
Klart du ska ha en Stare - för du har väl ingen tidigare?Ravage skrev:
Önskar verkligen mer info om båten om ni har något mer att säga. Jag skall leta och fråga mig fram tills jag vet vad som gäller.
Tack /Dan
Här på Mälaren stöter man på dem ibland även om det numera inte finns någon mig veterligen här hemma som seglar stare, men förr om åren gjorde det det och de var ibland med på kvällsseglingarna och ibland hölls det regattor för Starar. Och nog fan är det drag i de lådorna. De är fräna och stickr iväg utav bara den i frisk vind. Enda minnet jag har av Stare i lättvind är när jag med H-båten puffade till en i häcken då han var fräck nog att inte hålla undan. Om det bara var rorsman som hade en dålig dag eller om det är normalt att man med en H-båt (LYS 1.07) kommer i fatt en Stare vet jag inte. Men det lät kul när jag stötte i - bra resonans i lådan
Vad har du att förlora - det värsta som kan hända är väl att ungarna tröttnar fort på Optimisten och bara vill segla Stare istället!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Seglaren,Seglaren skrev:Klart du ska ha en Stare - för du har väl ingen tidigare?Ravage skrev:
Tack /Dan![]()
Här på Mälaren stöter man på dem ibland även om det numera inte finns någon mig veterligen här hemma som seglar stare, men förr om åren gjorde det det och de var ibland med på kvällsseglingarna och ibland hölls det regattor för Starar. Och nog fan är det drag i de lådorna. De är fräna och stickr iväg utav bara den i frisk vind. Enda minnet jag har av Stare i lättvind är när jag med H-båten puffade till en i häcken då han var fräck nog att inte hålla undan. Om det bara var rorsman som hade en dålig dag eller om det är normalt att man med en H-båt (LYS 1.07) kommer i fatt en Stare vet jag inte. Men det lät kul när jag stötte i - bra resonans i lådan![]()
Vad har du att förlora - det värsta som kan hända är väl att ungarna tröttnar fort på Optimisten och bara vill segla Stare istället!
Förresten, den däringa Vegan du skickade in bilder på såg riktigt bra ut, det kostar inte en förmögenhet att få en Vega så fin.
Tanken med Staren var att den skulle vara en lättvindare utav bara helve-e, menar du nu att den bara fungerar då det blåser !? Har för tillfället 3 kölbåtar som går bra i hårdvind, köper inte en till hårdvindare
Idealet är som sagt en 2 mansbåt som drar iväg utav bara helsicke i lätta vindar. Om Staren inte passar in på de kriterierna får det vara...
Får fundera rejält inatt, skall se den segla live imorgon om jag kan komma från jobb. Solingen och Staren har samma lys, vilken tror ni rör på sig mest ?
mvh /Dan
Frågan var ju om det fanns en båt som går extremt bra i lättvind.
Visst,men inte utan extrem trimning och klena dimensioner.
Det är inte utan anledning,som Staren är skolbänk för de främsta seglartalangerna.
En OS- eller VM-medalj i Starbåtsklassen,väger tungt!
Se det som en utmaning Dan.Jag lovar,du kommer att ha fullt upp med en Stare,men du kommer att växa stort som seglare.
/Miwa
Det är inte utan anledning,som Staren är skolbänk för de främsta seglartalangerna.
Se det som en utmaning Dan.Jag lovar,du kommer att ha fullt upp med en Stare,men du kommer att växa stort som seglare.
/Miwa
Miwa,Miwa skrev:Frågan var ju om det fanns en båt som går extremt bra i lättvind.
/Miwa
Tack för puschen framåt...
Mitt stora problem är väl att jag börjar jobba imorgon och hjärnan tvingas börja använda vänsta sidan också. När man ser på helheten är jag nästan ett fall för "hemmet" om jag köper denna båt också. Jag menar..har 2 kölbåtar i vattnet och en på land samt en optimist i trädgården och nu skall den få sällskap av en Stare också
Helt idiotiskt....
Och kanske därför det blir av, man lever som sagt bara en gång. Får se imorgon.
/Dan
Dan
Miwa skriver precis det jag tänkte skriva.
Jo, Staren går bra i lättvind till skillnad från Solingen som helst bör ha 6-16 m/s.
Alla dessa trimtampar som du ser är väldigt lätt att sköta med bra uppmärkning och linjaler, det är både du och gasten som sköter dem.
Köp nu innan sommaren tar slut och bli en riktig seglare....
Miwa skriver precis det jag tänkte skriva.
Jo, Staren går bra i lättvind till skillnad från Solingen som helst bör ha 6-16 m/s.
Alla dessa trimtampar som du ser är väldigt lätt att sköta med bra uppmärkning och linjaler, det är både du och gasten som sköter dem.
Köp nu innan sommaren tar slut och bli en riktig seglare....
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Hej Dan!
Nja, jag har inga belägg för åsikter om hur Staren går i lättvind mer än det jag minns från just en kappsegling. Alla andra gånger jag sett Starar har det alltid blåst bra och det har sett skoj ut.
Men jag håller med ang. Solingen, det är en utmaning att få fart på den i lätt vind med den lilla focken. Kvm/kilo måste ju vara mycket större på en Stare. Så i jämförelse med den har ju staren med power och framförallt mindre bly att släpa på.
Nja, jag har inga belägg för åsikter om hur Staren går i lättvind mer än det jag minns från just en kappsegling. Alla andra gånger jag sett Starar har det alltid blåst bra och det har sett skoj ut.
Men jag håller med ang. Solingen, det är en utmaning att få fart på den i lätt vind med den lilla focken. Kvm/kilo måste ju vara mycket större på en Stare. Så i jämförelse med den har ju staren med power och framförallt mindre bly att släpa på.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Staren är förvisso en blekskenare men kanske inte den optimala lösningen. I lätt vind styrs en båts prestanda av först och främst förhållandet mellan segelyta och våt yta. Staren har förvisso stor rigg men också ganska stor våt yta vilket förövrigt gäller för de flesta \"sportbåtar\". Den mest optimala lättvindsbåt jag seglat är min 2.4:a men alla R-båtar går väldigt fort i lättvind. Med dina förutsättningar skulle en modern 4:a eller liknande vara perfekt. Andra bra lättvindsbåtar är faktiskt gamla IOR-racers så en milt hottad kvarts- eller minitonnare kan bli en vass blekskenare.
Äntligen någon som delar mitt tänk runt små R-yachter!
Tack Pelle L,mitt öga blir fuktigt!
Nu är vägen till en R4 speciell,eftersom den ritas och byggs som One-Off.
De som äger en äldre fyra säljer inte heller.De är nöjda!
4/S1 har haft samma ägare sen 1969,4/S3 sen 1977.
4/S2 såldes visserligen till Frankrike för några år sedan,till en båtmäklare för eget bruk.Den var mogen för renovering men det talas ändå om ett pris runt 60 000:-!
Det vore onekligen intressant att få hit en modern Schweizisk fyra för jämförelser.Det finns en och annan till salu,men inte billigt.
För Dan´s del,verkar nog kombinationen av Ravage,Starbåt och Optimist vara en nära nog perfekt mix.
Säljläge för Triss och 707?
/Miwa
Tack Pelle L,mitt öga blir fuktigt!
Nu är vägen till en R4 speciell,eftersom den ritas och byggs som One-Off.
De som äger en äldre fyra säljer inte heller.De är nöjda!
4/S1 har haft samma ägare sen 1969,4/S3 sen 1977.
4/S2 såldes visserligen till Frankrike för några år sedan,till en båtmäklare för eget bruk.Den var mogen för renovering men det talas ändå om ett pris runt 60 000:-!
Det vore onekligen intressant att få hit en modern Schweizisk fyra för jämförelser.Det finns en och annan till salu,men inte billigt.
För Dan´s del,verkar nog kombinationen av Ravage,Starbåt och Optimist vara en nära nog perfekt mix.
Säljläge för Triss och 707?
/Miwa