Vad jag kommer ihåg var 717:en enkel att segla på friska undanvindar....bara att hänga upp spinnakern och hålla i sig för det gick riktigt fort.......Att bli duktig på hårdvind handlar väldigt mycket att man är "bekväm" i situationen och att man vet att man klarar allla manövrar.....så det är tyvärr som alltid annars att övning ger färdighet.MiniMe skrev:Hur gjorde ni på friska undanvindar??? Jag tycker att lillsystern borde väl ha liknade egenskaper men jag har inte lyckats så bra i friska vindar ännu. På plattläns går vi endast något snabbare än H-båt i ca. 10m/s. Vi får visserligenträna mer men några tipps skulle passa bra.PelleL skrev:Om man skall vara ärlig vet jag inte mycket om 707. Jag tyckte det var en ganska kass båt som var trög i lättvind och otroligt blöt i hårdare vind men å andra sidan kunde jag nog inte så mycket om segling på den tiden![]()
När vi hade 717:en hade vi 1.15 i LYS om jag minns rätt och med tanke på hur usla vi var på den tiden så tycker jag nog den seglade upp till det. Vi seglade båten 4 säsonger och den sista hade vi rätt bra allroundtrim även om halvvind i mellanvind aldrig blir bra med en så kort båt..... men det var jävligt kul
att köra ifrån den tidens hotta entonnare på friska undavindar
Presentera era aktuella och tidigare segelbåtar...
-
Torrlagd
Abstinens
Hmm , skulle bara kolla in vad detta forum hade att erbjuda sen fick man värsta nostalgitrippen.
Som ung seglade jag med familjens båtar och med egna.
Första segelbåten var en Oslojolle, sedan en Shark 24. Här nånstans fick man sin första Optimistjolle.
Familjen seglade vidare med Vega och jag seglade OK.
Kappseglade med Ballad, Compis 28 och Swan 42 som gast.
Har även testat Compis 97, H-båt och en del skumma one-off byggen.
Numera har seglingen fått stå tillbaka för en massa annat, har dock en Samba stående som använts för segling med funktionshindrade.
Men nu vete fan om det inte får bli en båt på riktigt igen.
Som ung seglade jag med familjens båtar och med egna.
Första segelbåten var en Oslojolle, sedan en Shark 24. Här nånstans fick man sin första Optimistjolle.
Familjen seglade vidare med Vega och jag seglade OK.
Kappseglade med Ballad, Compis 28 och Swan 42 som gast.
Har även testat Compis 97, H-båt och en del skumma one-off byggen.
Numera har seglingen fått stå tillbaka för en massa annat, har dock en Samba stående som använts för segling med funktionshindrade.
Men nu vete fan om det inte får bli en båt på riktigt igen.
-
Torrlagd
Samba
Samba är en öppen kölbåt som ritades för att segla med funktionshindrade. Den är runt 6 m och ganska bred och stabil.
Kan bl,a, utrustas med slide.
Jag har använt min för att kunna ge seglingsupplevelser till personer som inte riktigt fixar att segla 2.4
Jag tror att Pelle P ritade båten.
Kan bl,a, utrustas med slide.
Jag har använt min för att kunna ge seglingsupplevelser till personer som inte riktigt fixar att segla 2.4
Jag tror att Pelle P ritade båten.
-
Peter Claus
Tillbringade åtskilliga av mina tonårssomrar i GKSS-eka, Långedragsjulle och Stjärnbåt. Ack, vilka tider...
Landkrabba i många år av olika skäl, men nu lycklig nybliven ägare till en gammal pärla - en Vindö 30 i mahogny från -63. Kan knappt bärga mig till våren och vår första sjösättning...
Landkrabba i många år av olika skäl, men nu lycklig nybliven ägare till en gammal pärla - en Vindö 30 i mahogny från -63. Kan knappt bärga mig till våren och vår första sjösättning...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Egna båtar
Mina egna båtar
Optimistjolle, som de flesta andra
Fabola flipper, rolig två mansracer
Ok Jolle, vägde för lite i hård vind, många ikullseglingar
Monark 540, praktisk o billig, sjövärdig, seglades under 6v Uppsala - Byxelkrok tor i hällande ösregn
Olsson 22, gick att få mycket fart i, seglat ifrån långt större båtar
Winga 29, underbar båt, vacker, välbyggd, välseglande
Omega 34, Snäppet bättre än Wingan i allt, pigg välbyggd, snygg, stor sittbrunn, jollekänsla (i positiv bemärkelse), lätt att hantera ensam.
Omegan är min nuvarande båt som jag haft ett år nu, inga planer på att byta.
Hälsningar Mikael
Optimistjolle, som de flesta andra
Fabola flipper, rolig två mansracer
Ok Jolle, vägde för lite i hård vind, många ikullseglingar
Monark 540, praktisk o billig, sjövärdig, seglades under 6v Uppsala - Byxelkrok tor i hällande ösregn
Olsson 22, gick att få mycket fart i, seglat ifrån långt större båtar
Winga 29, underbar båt, vacker, välbyggd, välseglande
Omega 34, Snäppet bättre än Wingan i allt, pigg välbyggd, snygg, stor sittbrunn, jollekänsla (i positiv bemärkelse), lätt att hantera ensam.
Omegan är min nuvarande båt som jag haft ett år nu, inga planer på att byta.
Hälsningar Mikael
Omega 34 SWE 184
Glömde
Just det ja. Förutom Omega 34an har jag idag också en Askeladden 14 segelkombi + en optimistjolle i den insjö som jag bor vid. På så sätt behöver jag aldrig få seglingsabstinens, kan segl varje dag när det är isfritt. Omegan har jag i Gryt på ostkusten.
Glömde även bort att jag haft en lilltriss, kul men många bulor i huvudet pga lågt sittande bom.
Mikael
Glömde även bort att jag haft en lilltriss, kul men många bulor i huvudet pga lågt sittande bom.
Mikael
Omega 34 SWE 184
Re: Egna båtar
Optimist
Laser
Arabesque 30 Föräldrarnas
X-102 Min alldeles egna
köpt sent i höstas.
Laser
X-102 Min alldeles egna
Har du seglat en x-102 tidigare ?Båtsman skrev:Optimist
Laser
X-102 Min alldeles egnaköpt sent i höstas.
/Dan
Nej men jag har det nuRavage skrev:Har du seglat en x-102 tidigare ?Båtsman skrev:Optimist
Laser
/Dan
Och...är du nöjd med det du upplevt tills nu ?Båtsman skrev:Nej men jag har det nuRavage skrev:Har du seglat en x-102 tidigare ?Båtsman skrev:Optimist
Laser
/Dan
/Dan
Ja...jag är nöjd !Ravage skrev:Och...är du nöjd med det du upplevt tills nu ?Båtsman skrev:Nej men jag har det nuRavage skrev: Har du seglat en x-102 tidigare ?
/Dan
/Dan