avstånd på sjön

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 27 nov 2005, 22:05

Men Steen

Du utbildar ju folk, du bör väl veta?
Jag har utbildat i många år och blir bestört av vad jag läser här.
Calle

Se gla ut

per båt
Silvermedlem

avstånd på sjön

Inlägg av per båt » sön 27 nov 2005, 22:06

Till intressenter

Detta skall inte behöva bli tråkigt, samla ihop Er och kom med nytra väl underbyggda argument och inga påhopp. Finns det ingen som delar min tankegång? Hästkrafter blev Watt (effekt), varför skulle inte \"distans\" kunna bli Knh (avstånd). Ris eller ros, för eller emot, jag frågade efter era synpunkter. Och det gjordes i positiv anda och i syfte att skapa en ny tråd. Och den var Ni tydligen intresserade av.
per

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » sön 27 nov 2005, 22:06

Man kan ju jämföra det med sekundmeter som vi här på västkusten använder för vindstyrka. Används visst inte i resten av landet, men i och med att det är vedertaget här är det per definition rätt - här. Till metereologers stora förtret.Så det är väl bara att köra - där du bor, så fortsätter vi andra med sjömil o distansminuter tills vidare.
Det är väldigt svårt med nytt på sjön. Det är mer än en kapellmakare som har lyft på ögonbrynet när jag frågat om sprutskydd - låter bättre än sprayhood i mina öron//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 27 nov 2005, 22:28

Jargong förekommer inom alla yrken, och jag har själv hört \"mil\" användas friskt. Däremot har jag inte hör knop användas för att beteckna avstånd, men jag tänker naturligtvis inte förneka Calles upplevelse. Däremot hittar jag ett stort antal referenser till artillerimåttet (eller mät och vapeninsatsmåttet) hektometer - inget till knop annat än som hastighetsreferens. Kabellängd är inte helt ovanligt men knappast vanligt numera.

Ur förståelsesynpunkt kan man väl fritt använda det som fungerar, men distansminut bör man inte förkorta till minut pga att de betecknar olika typer av storheter i vanligt språk och garanterat kommer att ställa till det ombord.

Till Per Båt: Du får såklart använda vilket begrepp du vill. Men begreppet knop kan inte förstås utan att känna till begreppen distansminut och timma. Därav den logiska kullerbyttan. Introducerar du ordet \"knoptimma\" som distansmått för den som inte vet vad en knop är - hur skall du förklara vad det innebär utan att koppla till distansminut?
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 27 nov 2005, 23:19

Hej

Hastigheten på sjön betecknas Knop.

Nu vill någon förändra det, OK.

Då borde väl förändringen avse fart genom vattnet resp över grund.
Så att detta framgick klart och tydligt, eller...............
Calle

Se gla ut

sjost
Silvermedlem

Inlägg av sjost » sön 27 nov 2005, 23:21

Ur boken \"Navigering och Sjömanskap\" som är kryssarklubbens lärobok när man tar Förarintyg och Kustskepparexamen så kan man läsa på sidan 60, som handlar om Distans, Fart och tid:
Till sjöss mäts distanser i sjömil. En sjömil är 1852 meter*.
På * kan man läsa:
En sjömil betecknade in på 1800 talet en så kallad \"geografisk mil\" som var 7420 meter. Denna måttenhet har nu varit ur bruk i över 100 år.

I boken har man valt att använda sjömil som mått för distans.

Säkerligen kommer folk hävda att det är fel ändå, men detta är som man lär ut idag i varje fall.

Mvh, Stefan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 27 nov 2005, 23:27

Hej

Skriv till kryssarklubben och rätta dem på två punkter.
1. en sjömil är 7408 meter.
2. en sjömil(7408m) är i bruk även idag.
Calle

Se gla ut

SB

Inlägg av SB » sön 27 nov 2005, 23:32

Calle C skrev:Hej

Skriv till kryssarklubben och rätta dem på två punkter.
1. en sjömil är 7408 meter.
2. en sjömil(7408m) är i bruk även idag.
Calle, gå in på marinan, där finns alla referenser du behöver. Allt du behöver veta finns där. Sök på sjömil och du får massor av träffar.

1 sjömil är numera 1 852 meter. Punkt, slut.

per båt
Silvermedlem

avstånd på sjön

Inlägg av per båt » sön 27 nov 2005, 23:34

Anders S

Pappa, titta nu är vi uppe i 7 knop. Troligen den första marina glosan dom lär sig förutom vissa ord i samband med hantering av båt och segel.
Om vi nu utgår från att barna begriper att knop har att göra med båtens hastighet, så tror jag att dom har bättre förståelse för det ordet än \"distansminut per timme\" Förmodligen finns inte så många som över huvud taget kan redogöra för vad som avses med distansminut. Och än mindre förklara det. Men knop är knop, det står det t.o.m. på båtens hastighetsmätare, och den tittar ungarna på.
Det är av detta skäl jag funderar på enheten Knh, vad jag sedan själv använder för enhet saknar helt betydelse.
Men Anders, vi kan ha olika meningar, och det är nog bra, ty annars skulle vi inte ha något forum att götta oss i.
per
.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 27 nov 2005, 23:40

\"Sjömil\" är det många som säger. Det kan knappast missförstås och det är det viktiga. Jag skulle inte tro att man på allvar riskerar att någon som inte är genuint ond utgår från att man menar ungefär 7,4 km i stället för nästan 2 :-).

Populärt hållna läroböcker innehåller inte alltid de stringenta definitionerna och slirar ibland på den klassiska sanningen därför att de har en pedagogisk mission. Då ser man ibland sådana här saker presenteras som \"den lämpligaste sanningen\" därför att den kompletta genomgången är inte riktigt hjälpsam i sammanhanget. Men om det blir så mycket enklare eller bättre av att skriva \"sjömil\" i st f \"nautisk mil\" eller \"distansminut\" är väl inte så säkert.

Kärt barn har många namn, uppenbarligen.

Knutminut har väl en härlig klang?
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 27 nov 2005, 23:47

Veckans fråga

Vad är 7408 meter?
Calle

Se gla ut

per båt
Silvermedlem

avstånd på sjön

Inlägg av per båt » mån 28 nov 2005, 00:07

Kalle!

Efter vad jag förstår är det knappt sjuochenhalv kilometer. Om Du lägger till 12 m så är det en geografisk mil, förr använd vid navigering, den senare uppgiften hämtad från Bonniers Folklexikon utgivet 1957.
per

per båt
Silvermedlem

avstånd på sjön

Inlägg av per båt » mån 28 nov 2005, 00:28

Kalle!

Det är också den sträcka Du har tillryggalagt med farten 2 knop under två timmar.

2 x 1852 x 2 = 7408 meter

Eller 4 Knh ( 4 knops fart under 1 timme)

De Du

mvh per

SB

Inlägg av SB » mån 28 nov 2005, 00:36

Calle C skrev:Veckans fråga

Vad är 7408 meter?
Svar: 4 sjömil = 40 kabellängder = 4 000 famnar (approx.)

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 28 nov 2005, 07:45

Calle C skrev:En yrkesman betecknar avstånd på sjön med nm= nautisk mil, knop och distansminut. Ibland slarvas det och då säger man minut.
1 nm= 1 nanometer= 0,000 000 001 m

Tycker att du skall ta ett snack med den där yrkesmannen...

1 knoptimme känns lite fel, definitionen av 1 knop är ju 1 N/h, så knoptomme blir ju lite som kilometer-i-timmen-timme. Lika logiskt, 'Pappa, nu kör vi i 90 km/h', hur långt komer man på en timme?
Alla borde ha skägg

Skriv svar