Tack för bra tips!Anders S skrev:Några saker att kolla:
Den höga temperaturen (mätaren)
1. Termostaten? Fungerar den, och är den "rätt"? Sjövattenkylda (råvattenkylda) motorer har en kallare termostat (mindre pannsten). En termostat som är igenbeckad eller skadad öppnar kanske inte helt.
2. Tempmätaren och instrumentet: Mät resistansen i tempmätarens givare och jämför med börvärdet i (verkstads)handboken. Någon kan ha bytt givare till en med andra värden och ett instrument som passar därefter - snarlik men inte identisk.
3. Vattenpumpen (den interna), är den i skick? Det händer ju att sådana går sönder emellanåt, kanske är den skuren, kanske är remmen ospänd,
4. Värmeväxlaren i VV-beredaren? Har den gått med sjövatten en tid kan den vara duktigt igensatt i värmarkretsen. Provtryck, backspola (vattenslang in/ut)
5 Värmeväxlarens tuber kan vara beväxta (!).
Att börja kolla: är vattnet UT från värmeväxlaren (till avgasröret varmt ?
Jag har inte känt på själva vattnet UT från värmeväxlaren däremot på avgaskröken kändes den övre delen som sitter monterad i motorblocket varm medan den sista biten mot avgasslangen kändes sval. Tyckte det var rätt stor differans på så kort bit.
1. Rätt termostat är det. Av okunskap byttes den aldrig till någon kall när jag kopplade ur färskvattenkylningen för ett par år sedan. Men hel har jag faktiskt inte kollat att den är. Det får bli nästa steg nu när jag misstänker att jag inte har ordentligt flöde.
2. Ska försöka kolla med förra ägaren var tempen brukade stå, samt kontrollmäta. Rätt säker på att den inte är bytt dock. Noterade vid något tillfälle att tempgivaren hoppade massor fram och tillbaka innan den stabiliserade sig. Funderade eventuellt på om det kunde vara glapp i tempgivarens anslutning. Ska också kollas.
3. Tänker du på sjövattenpumpen eller cirkulationspumpen i färskvattensystemet, eller finns det en pump till jag inte känner till än? Sjövattenpumpen ger bra cirkulation baserat på vilka mängder som kommer ut ur avgasröret. Cirkulationspumpen är helt ny och testad.
4. Den skulle kunna vara igensatt, men då tycker jag att jag borde märkt det tidigare i vår då den gick med sjövatten att jag hade fått minskat flöde redan då? Ska försöka backspola dock och se vad som kommer ut.
5. Ja. Jag funderar på det eller om jag har fått in något annat skräp där. De svarta kulor jag hittade (vad det nu är?) kanske satt igen kanalerna?