Elfel cirkulationspump färskvattenkylning?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Re: Elfel cirkulationspump färskvattenkylning?

Inlägg av marede » mån 20 jun 2016, 15:25

Anders S skrev:Några saker att kolla:

Den höga temperaturen (mätaren)

1. Termostaten? Fungerar den, och är den "rätt"? Sjövattenkylda (råvattenkylda) motorer har en kallare termostat (mindre pannsten). En termostat som är igenbeckad eller skadad öppnar kanske inte helt.

2. Tempmätaren och instrumentet: Mät resistansen i tempmätarens givare och jämför med börvärdet i (verkstads)handboken. Någon kan ha bytt givare till en med andra värden och ett instrument som passar därefter - snarlik men inte identisk.

3. Vattenpumpen (den interna), är den i skick? Det händer ju att sådana går sönder emellanåt, kanske är den skuren, kanske är remmen ospänd,

4. Värmeväxlaren i VV-beredaren? Har den gått med sjövatten en tid kan den vara duktigt igensatt i värmarkretsen. Provtryck, backspola (vattenslang in/ut)

5 Värmeväxlarens tuber kan vara beväxta (!).

Att börja kolla: är vattnet UT från värmeväxlaren (till avgasröret varmt ?
Tack för bra tips!

Jag har inte känt på själva vattnet UT från värmeväxlaren däremot på avgaskröken kändes den övre delen som sitter monterad i motorblocket varm medan den sista biten mot avgasslangen kändes sval. Tyckte det var rätt stor differans på så kort bit.

1. Rätt termostat är det. Av okunskap byttes den aldrig till någon kall när jag kopplade ur färskvattenkylningen för ett par år sedan. Men hel har jag faktiskt inte kollat att den är. Det får bli nästa steg nu när jag misstänker att jag inte har ordentligt flöde.

2. Ska försöka kolla med förra ägaren var tempen brukade stå, samt kontrollmäta. Rätt säker på att den inte är bytt dock. Noterade vid något tillfälle att tempgivaren hoppade massor fram och tillbaka innan den stabiliserade sig. Funderade eventuellt på om det kunde vara glapp i tempgivarens anslutning. Ska också kollas.

3. Tänker du på sjövattenpumpen eller cirkulationspumpen i färskvattensystemet, eller finns det en pump till jag inte känner till än? Sjövattenpumpen ger bra cirkulation baserat på vilka mängder som kommer ut ur avgasröret. Cirkulationspumpen är helt ny och testad.

4. Den skulle kunna vara igensatt, men då tycker jag att jag borde märkt det tidigare i vår då den gick med sjövatten att jag hade fått minskat flöde redan då? Ska försöka backspola dock och se vad som kommer ut.

5. Ja. Jag funderar på det eller om jag har fått in något annat skräp där. De svarta kulor jag hittade (vad det nu är?) kanske satt igen kanalerna?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 20 jun 2016, 16:28

Jag hade en md11 för några år sedan och rätt som det var så kylde den dåligt även jag hade martec sörvattenkylning.
Letade överallt och fick det ena tipset efter det andra men ingenting hjälpte.
Felet hittade jag först efter att lyft motorn, slangen som går in i backslaget hade vikt sig.
Känn med handen om det kan vara så för dig också.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 20 jun 2016, 16:44

Calle C skrev:Jag hade en md11 för några år sedan och rätt som det var så kylde den dåligt även jag hade martec sörvattenkylning.
Letade överallt och fick det ena tipset efter det andra men ingenting hjälpte.
Felet hittade jag först efter att lyft motorn, slangen som går in i backslaget hade vikt sig.
Känn med handen om det kan vara så för dig också.
Har kollat slangarna, men tack för tipset!

Vilken otur att du inte fann det innan du lyft motorn... men skönt att det var så pass enkelt fel.

Ska faktiskt kolla igen för säkerhets skull... vore ju skönt om jag hade fel... :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 22 jun 2016, 14:55

En fundering på hur avgaslimpan fungerar (från mig som ännu inte sett hur den ser ut invändigt).

Om motorn varit färskvattenkyld så har det suttit en plugg på slangen mellan T-stycke och termostat. Om färskvattenkylningen slutat fungera och motorn kopplats om till sjövatten och pluggen aldrig togs bort... hur går sjövattnet då?

Blir det enligt blå pilar när motorn är kall och enligt röda pilar när motorn är varm och termostaten öppnat?

[Edit] Jag har själv lagt in de blå och röda pilarna, så ingen av misstag tror att det är en katalogbild.
fundering kylvatten sjökylning och plugg.JPG
Hur går kylvattnet?
Om termostaten då är trasig borde jag väl inte märka det om motorn är sjövattenkyld, men det märks direkt om den sedan kopplas tillbaka till färskvatten? Är det rätt tänkt??

(Jag har även en mycket bra dialog med Martec, men jag famlar efter all input jag kan få)
Senast redigerad av 1 marede, redigerad totalt 0 gånger.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 22 jun 2016, 15:36

marede skrev:Blir det enligt blå pilar när motorn är kall och enligt röda pilar när motorn är varm och termostaten öppnat?
...och om det inte är så, hur går sjövattnet i så fall om pluggen sitter kvar och motorn är kall (termostaten stängd)?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » tor 23 jun 2016, 08:46

Nä nu... :!: ute vid båten för att kolla om pluggen är bortmonterad eller ej, samt om termostaten är hel... visar sig att pluggen är kvar men termostaten bortmonterad... :evil: ...men då lär jag väl knappast behöva oroa mig för nån pannsten från föregående två säsonger i alla fall.

Kopplar tillbaka till sjövatten nu. Känner inte att jag kommer (hinner) längre denna säsong. Hoppas den fortfarande går lika fint som den gjorde innan jag började strula med återmonteringen.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » tor 23 jun 2016, 16:17

Färskvattenkretsen bortkopplad.
Termostat för sjövatten (60 grader) imonterad. Temperaturgivare ej bytt.

Testkört en halvtimme vid bryggan på ca 1400 rpm, denna gång med växel i.

Temperaturdisplay enligt bifogad bild.
Vatten från avgasrör ljummet (som jämförelse brukar jag ha varmare när jag tvättar händerna hemma...)

Motorn var dock varm, jag kunda ha handen på sidan i ca 2 sekunder... max! Anledning till oro?
20160623_170050.jpg
Jag provade även att köra nån kvart utan termostaten och då orkade temperaturdisplayen upp nånstans på gränsen mellan det vita och gröna.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar