Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)
Malö = 2000 hål i sandwichdäck med balsa.
Kvalitet är ett relativt begrepp.
Kvalitet är ett relativt begrepp.
Delar Tomas E:s uppfattning.
Vill tillägga detta:
Det skedde en omläggning när Magnus Rassy tog över. Det ändrades fokus. Vad jag menar är detta.
Den perfekta båten existerar inte, precis som den perfekta bilen, stridsvagnen eller vad det nu kan vara inte existerar. Betonas viss egenskap inkräktar det på andra. En snygg och överlastad interiör med vackra massiva trädetaljer väger mycket vilket i sin tur påverkar vikten och försämrar seglingsegenskaperna. Att HR rört sig bort från det traditionella långfärdskonceptet torde vara helt klart. Båtarna seglar nu i klass med de allra bästa, HR310 vann sin klass i Tjörn runt och en försäljare berättade hur ett gäng båtar lämnade Bergen I Norge. Där märktes en X-båt , Elanbåt, Bavaria, Hanse mfl - samtliga i 40-fotsklassen och en HR40. Stolt berättade han att HR40:an lämnade de övriga bakom sig.
För många är detta coolt och bra men jag undrar vad som har offrats för att åstadkomma detta.
Ett annat exempel. HR har alltid tidigare haft en extra kraftig motor som standard. Men HR43:an hade i början en 55 hk VP som var alldeles för klen. Numera är den ersatt med en 75 hk motor. Men inte heller denna motor verkar svara mot de flesta kunders krav, vad jag kunde förstå på Öppet Varv, utan d3-110 efterfrågas.
Ska det bli en ny båt för mig, eftersom det kvittar om båten vinner några race, är det nog Malö som ligger närmast till hands.
Vill tillägga detta:
Det skedde en omläggning när Magnus Rassy tog över. Det ändrades fokus. Vad jag menar är detta.
Den perfekta båten existerar inte, precis som den perfekta bilen, stridsvagnen eller vad det nu kan vara inte existerar. Betonas viss egenskap inkräktar det på andra. En snygg och överlastad interiör med vackra massiva trädetaljer väger mycket vilket i sin tur påverkar vikten och försämrar seglingsegenskaperna. Att HR rört sig bort från det traditionella långfärdskonceptet torde vara helt klart. Båtarna seglar nu i klass med de allra bästa, HR310 vann sin klass i Tjörn runt och en försäljare berättade hur ett gäng båtar lämnade Bergen I Norge. Där märktes en X-båt , Elanbåt, Bavaria, Hanse mfl - samtliga i 40-fotsklassen och en HR40. Stolt berättade han att HR40:an lämnade de övriga bakom sig.
För många är detta coolt och bra men jag undrar vad som har offrats för att åstadkomma detta.
Ett annat exempel. HR har alltid tidigare haft en extra kraftig motor som standard. Men HR43:an hade i början en 55 hk VP som var alldeles för klen. Numera är den ersatt med en 75 hk motor. Men inte heller denna motor verkar svara mot de flesta kunders krav, vad jag kunde förstå på Öppet Varv, utan d3-110 efterfrågas.
Ska det bli en ny båt för mig, eftersom det kvittar om båten vinner några race, är det nog Malö som ligger närmast till hands.
Henric D
Har inte Malö, precis som HR, övergått till vacumlimmade däck?
Henric D
Nix, det har inte HR heller gjort på de mindre båtarna, endast +43 fot (tror jag) har limmade däck. Så var det i alla fall för ett år sedan, kan förstås vara annorlunda nu.HR312 skrev:Har inte Malö, precis som HR, övergått till vacumlimmade däck?
Malö tror inte limmade däck håller, så de borrar och skruvar för glatta livet liksom de flesta andra varv på västkusten.
Samtliga HR har nu vacumlimmade däck.
Henric D
Någon som vet om Najad tagit sig nu igen efter holländarnas exit ur företaget? Hörde något om att kvalitén är bättre igen och likaså läget i orderböckerna. jfr därutöver artikel i senaste pbå.
Henric D
Håller nog med om det. Om jag skulle bli rik nog att överväga en ny båt, bleve det nog en Malö. Inte bara är det fantastisk kvalitet på bygget utan också ett fenomenalt bemötande från varvets sida. Det vet jag av egen erfarenhet, där även vi ägare av gamla båtar blir bemötta med idel vänlighet och service vad det än gäller och av andras berättelser om hur bygget av deras båt blev just den fantastiska upplevelse som de tänkt. Hur det aktivt uppmuntrades att komma med synpunkter, att lägga sig i och ha åsikter. Inga önskemål negligerades utan allt tog i beaktande och diskuterades och slutresultatet blev just den lyckade kombination av en beställares drömmar och varvets yrkesskicklighet och kunnande.Tomas E skrev:Just den frågan ställde jag nyligen till en ägare av en HR 40, som han seglat tor Sverige-Västindien. Hans svar: Malö.Tordmulen skrev:Om jag vill köpa en ny sk kvalitetsbåt ett fint Orust bygge vilket varv ska jag besöka? vilka håller måttet?,
Det är det som är värt de extra pengarna. Utöver att det är enormt välbyggda båtar.
Skulle jag emellertid beställa en ny Malö, blev det utan teakdäck. Även det ställer varvet upp på om man särskilt ber om det. Nigel Calders 46:a är ett bra exempel.
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Du bekräftar den här killens bild. Som ytterligare ett exempel på service nämnde han att man på Malö inte är avvisande till individuella önskemål när det gäller inredningens planlösning. Har man så här mycket pengar kan det ju vara värt att få båten exakt som man vill.Segelbo skrev:Håller nog med om det. Om jag skulle bli rik nog att överväga en ny båt, bleve det nog en Malö. Inte bara är det fantastisk kvalitet på bygget utan också ett fenomenalt bemötande från varvets sida. Det vet jag ev egen erfarenhet, där även vi ägare av gamla båtar blir bemötta med idel vänlighet och service vad det än gäller och av andras berättelser om hur bygget av deras båt blev just den fantastiska upplevelse som de tänkt. Hur det aktivt uppmuntrades att komma med synpunkter, att lägga sig i och ha synpunkter. Inga önskemål negligerades utan allt tog i beaktande och diskuterades och slutresultatet blev just den lyckade kombination av en beställares drömmar och varvets yrkesskicklighet och kunnande.Tomas E skrev:Just den frågan ställde jag nyligen till en ägare av en HR 40, som han seglat tor Sverige-Västindien. Hans svar: Malö.Tordmulen skrev:Om jag vill köpa en ny sk kvalitetsbåt ett fint Orust bygge vilket varv ska jag besöka? vilka håller måttet?,
Det är det som är värt de extra pengarna. Utöver att det är enormt välbyggda båtar.
Skulle jag emellertid beställa en ny Malö, blev det utan teakdäck. Även det ställer varvet upp på om man särskilt ber om det. Nigel Calders 46:a är ett bra exempel.
Han nämnde också det faktum att Nigel Calder seglar Malö och är nöjd.
Intressant det du skriver om att man kan få båten utan teakdäck.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Hr 312 skrev:
Någon som vet om Najad tagit sig nu igen efter holländarnas exit ur företaget? Hörde något om att kvalitén är bättre igen och likaså läget i orderböckerna. jfr därutöver artikel i senaste pbå
Det låter ju bra efter deras epoxyäventyr för du har kanske observerat att Najad inte mera gör båtar i epoxy enligt specifikationerna. De tycks använda sig av vakuuminjektering med vinylester i stället.
Någon som vet om Najad tagit sig nu igen efter holländarnas exit ur företaget? Hörde något om att kvalitén är bättre igen och likaså läget i orderböckerna. jfr därutöver artikel i senaste pbå
Det låter ju bra efter deras epoxyäventyr för du har kanske observerat att Najad inte mera gör båtar i epoxy enligt specifikationerna. De tycks använda sig av vakuuminjektering med vinylester i stället.
Jag vet inte hur det var förut, men jag har varit på varvet ett par gånger under september och kvalitetsfrågorna verkar vara prioritet #1.HR312 skrev:Någon som vet om Najad tagit sig nu igen efter holländarnas exit ur företaget? Hörde något om att kvalitén är bättre igen och likaså läget i orderböckerna. jfr därutöver artikel i senaste pbå.
Skall man lägga alla sina pengar på ett Orustbygge skall man nog besöka varven och själv bilda sig en uppfattning. Även Najad verkar kunna göra mycket anpassningar tillsammans med ägarna, något som var en nyhet för mig.
Åtminstone för några år sen så var Najadvarvet ovanligt på så sätt att de efter att ha fått ut skrovet ur formen, så slipade och laminerade de även utsidan av skarven mellan de två skrovhalvorna.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Hallberg-Rassys VD Magnus Rassy säger: Inga fel - fortsätt segla
Mer direkt information kommer därför att läggas ut kontinuerligt.
Dagens länk beskriver övergripande omfattningen av problemen med båten och företaget Hallberg-Rassy Varvs AB i en PowerPoint-presentation.
Senare kommer underlagen till denna Powerpoint - besiktningsprotokoll mm.
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... tation.pdf
Bengt Nordé
0455-49770
Klippan
Har läst er pdf nu och om så bara 5% vore sant är det skamligt hur det gått till. Jag önskar er all lycka och jag önskar verkligen ett utfall som blir ett rejält bakslag för ett företag som väljer denna väg att hantera följden av egna undermåliga produkter. Garanti eller ej, hanteringen av ert fall måste vara ett utslag av total hybris. Det är först vid motgångar och trubbel agnarna sållas och just nu har i alla fall jag en mycket annorlunda bild av HR än tidigare. Snacka om att HR har lite att lära om PR. Som sagt vore 5% av detta sant vore det illa nog. Än en gång, lycka till!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Hej signaturen "Seglaren"
Hallberg-Rassy 37 nr 168
Alla reklamtioner är gjorda inom 10 månader efter leverans.
Undantag
1. Nedramlad takmatta (under gångbord) i hela dess längd sb som bb som anmärktes på efter 15 månader. HR säger att garantitiden gått ut och då takmattan bevisligen satt uppe vid leveransen så gäller ej heller lagstadgad reklamationrätt i 3 år.
2. Ljuddämparen läckte avgaser i en limfog (glasfiberljuddämpare Aqua-Sound). Denna ljuddämpare har 5 års garanti från tillverkaren. Men denna garanti förs ej vidare från Hallberg-Rassy som bara ger 1 års garanti. Anmärktes för sent för garantiåtgärd och omfattas ej av lagstadgad reklamationsrätt 3 år enligt HR:s sett att se.
Bengt Nordé/båtägaren
Hallberg-Rassy 37 nr 168
Alla reklamtioner är gjorda inom 10 månader efter leverans.
Undantag
1. Nedramlad takmatta (under gångbord) i hela dess längd sb som bb som anmärktes på efter 15 månader. HR säger att garantitiden gått ut och då takmattan bevisligen satt uppe vid leveransen så gäller ej heller lagstadgad reklamationrätt i 3 år.
2. Ljuddämparen läckte avgaser i en limfog (glasfiberljuddämpare Aqua-Sound). Denna ljuddämpare har 5 års garanti från tillverkaren. Men denna garanti förs ej vidare från Hallberg-Rassy som bara ger 1 års garanti. Anmärktes för sent för garantiåtgärd och omfattas ej av lagstadgad reklamationsrätt 3 år enligt HR:s sett att se.
Bengt Nordé/båtägaren
Klippan
Seawolf skrev:
"Åtminstone för några år sen så var Najadvarvet ovanligt på så sätt att de efter att ha fått ut skrovet ur formen, så slipade och laminerade de även utsidan av skarven mellan de två skrovhalvorna".
Det var åtminstone inte år 2007 vanligt för Najad att laminera mittsömmen utifrån men det var en kund år 2007 som hos Najad på grund av att hans tidigare båt (ej Najad. ej HR) för länge sedan hade spruckit upp i mittsömmen som i sin beställning fordrade att mittsömmen skulle slipas upp och lamineras även från utsidan. En från utsidan endast spacklad söm utgör en sprickanvisning där en spricka kan starta. Inifrån gjorde Najad mittsömsfogen med "Peel Ply" med gott resultat utan att slipa. På en verklig kvalitetsbåt borde alltså mittsömmen, för säkerhets skull, slipas och lamineras utifrån. Speciellt vid t.ex. en grundstötning har detta en stor betydelse för att eventuellt kunna undgå en skada eftersom det då är frågan om en stötlast.
Har Seawolf kanske råkat se just den båten hos Najad?
"Åtminstone för några år sen så var Najadvarvet ovanligt på så sätt att de efter att ha fått ut skrovet ur formen, så slipade och laminerade de även utsidan av skarven mellan de två skrovhalvorna".
Det var åtminstone inte år 2007 vanligt för Najad att laminera mittsömmen utifrån men det var en kund år 2007 som hos Najad på grund av att hans tidigare båt (ej Najad. ej HR) för länge sedan hade spruckit upp i mittsömmen som i sin beställning fordrade att mittsömmen skulle slipas upp och lamineras även från utsidan. En från utsidan endast spacklad söm utgör en sprickanvisning där en spricka kan starta. Inifrån gjorde Najad mittsömsfogen med "Peel Ply" med gott resultat utan att slipa. På en verklig kvalitetsbåt borde alltså mittsömmen, för säkerhets skull, slipas och lamineras utifrån. Speciellt vid t.ex. en grundstötning har detta en stor betydelse för att eventuellt kunna undgå en skada eftersom det då är frågan om en stötlast.
Har Seawolf kanske råkat se just den båten hos Najad?