Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Segelbo
- Diamantmedlem
Mr Q skrev:
Nä det mest korrekta och som man borde kunna vänta sig av en firma med så hög svansföring är att de i tysthet tagit in båten och försett köparen med en ny likvärdig. En fällande dom kommer att slå mkt hårdare än de 2,5 Mkr utpriset för HR37:an har. Plus att de antagligen kunnat återanvända mkt från originalbåten.
Precis. Det är det som förundrar mig mest i hela den här sorgliga affären. Hur HR kan vara så affärsmässigt urbota dumma att de utsätter sig för risken att bli uthängda i hela den intresserade båtsfären. Att skaffa sig en arg kund med gott om tid och kanaler att föra ut sin sak. Det kan aldrig vara lönsamt att utsätta sig för detta. Inte ens ett lågprisvarv på kontinenten hade sannolikt gjort annat än förlorat pengar på detta förfarande gentemot kunden. Och absolut inte ett varv med så häpnadsväckande hög svansföring som HR.
Blotta misstanken på att de inte ens behärskar den teknik de använder för att bygga sina båtar är ju nog för att avskräcka en hel drös med tänkbara köpare. Som nu kanske köper en Malö eller Najad istället. Hur i hela fridens namn har de tänkt?
---
Bosse
Monsun 31, #116
-
S-B A-son
- Diamantmedlem
Segelbo skrev:Precis. Det är det som förundrar mig mest i hela den här sorgliga affären. Hur HR kan vara så affärsmässigt urbota dumma att de utsätter sig för risken att bli uthängda i hela den intresserade båtsfären. Att skaffa sig en arg kund med gott om tid och kanaler att föra ut sin sak. Det kan aldrig vara lönsamt att utsätta sig för detta. Inte ens ett lågprisvarv på kontinenten hade sannolikt gjort annat än förlorat pengar på detta förfarande gentemot kunden. Och absolut inte ett varv med så häpnadsväckande hög svansföring som HR.
Blotta misstanken på att de inte ens behärskar den teknik de använder för att bygga sina båtar är ju nog för att avskräcka en hel drös med tänkbara köpare. Som nu kanske köper en Malö eller Najad istället. Hur i hela fridens namn har de tänkt?
Hur har de tänkt?
I ett pressat ekonomiskt läge är varje krona viktig. Jag har hört rykten om att fler än just denna båt kan ha motsvarande bekymmer, dock färre än 10, och om detta är riktigt skulle ett bytesåtagande till nytt bli oerhört kostsamt för HR.
HR, premiumklassens Bavaria!
Jag tror HR är mycket nervösa. Det borde de vara!
mvh Sven-Barry
-
Tordmulen
- Platinamedlem
Om jag vill köpa en ny sk kvalitetsbåt ett fint Orust bygge vilket varv ska jag besöka? vilka håller måttet?, vad får jag för ca 1 miljon extra på en 33-36 fots båt i sk kvalitet gentemot ett budgett bygge?
Senast redigerad av 1
Tordmulen, redigerad totalt 0 gånger.
-
Mr Q
- Diamantmedlem
För mig framstår det som fullständigt osannolikt att man 50 år efter plastbåtarna började slå igenom på allvar, fortfarande inte kan plasta upp en 37 fots segelbåt.
Och att HR inte klarar det låter ännu galnare.
-
Segelbo
- Diamantmedlem
Så skulle det väl kunna vara, om man provar sig fram med lättare, billigare och tidsbesparande material och metoder. Inget konstigt med det egentligen. All utveckling går framåt.
Fast man borde kunna kräva att material och metoder är tillräckligt utprovade innan man säljer det hela till dyrt betalande kunder. Man har liksom kunnat förutsätta det från "kvalitetsvarv"...
Eller så är det som min gamle chef sade en gång: "Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg". Snart börjar vi väl bygga träbåtar igen...
---
Bosse
Monsun 31, #116
-
Mr Q
- Diamantmedlem
Varför får man känslan av att småvarven ligger efter i produktionsmetod. Va, är det inte bättre att slabba på litet polyester på väv för hand? Och utfört av halvsura Göteborgare som vägrar erkänna att de har fel.
Stackars HR-köpare säger jag bara.
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Det finns en (osann) historia om detta med premiumprodukter, Rolls Royce:
En rik fransman hade köpt en ny Rolls som han körde några år på Rivieran. En dag rasade bakaxeln så han blev stående. Han ringde fabriken, och de sade att hjälp kommer. Snart landade en helikopter och bytte bakaxeln direkt.
Den rike och ärlige fransmannen (undrar om historien borde läggas på en Tysk i stället. Hmmmmm.) väntade sig en räkning men ingen kom. Efter ett år ringde han fabriken igen och fick då beskedet
"By Definition, Sir, a Rolls Royce can not break the rear shaft, and subsequently no invoice could be sent for it either"
Sensmoralen är naturligvis att man måste ta redigt betalt för produkterna om man skall ha råd med dålig kvalitet. Och tvärtom - om man är och tänker stanna länge i en konkurrensutsatt marknad med pressade priser så har man INTE råd med dålig kvalitet. (Kvalitet i massproduktion är lönsam och sänker tillverkningskostnaderna, genom smarta metoder, smart val av material, välgjord dimensionering, inga misstag osv.)
Å andra sidan finns det alltid en marknad för de ovanligt dyra produkterna, just för att de är dyra vilket får köpare att tro de är bättre och dessutom försvarar detta (annars skulle de ju framställa sig själva som måttligt begåvade).
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
mariatherese
- Diamantmedlem
Seawolf - jag instämmer precis. Det låter nästan som du jobbar med SixSigma...
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Nu blev jag nyfiken och slog upp SixSigma. Nu vet jag lite vad det är.
Annars är ju allt sånt här självklarheter och logiskt bara man skalar av alla rökridåer om varumärkesimage (vi är duktiga bortom kritik för vårt varumärke rankades högt för tio år sen), och onödiga organisatoriska irrvägar med åtföljande improduktivt skrivande, läsande, och tyckande inom organisationerna och lägger till ren småländs snålhetsinstinkt. Leve Gnosjö och Ikea!
Jag skulle vilja se folk från Volvo eller Saab ta över t.ex. HR och börja bygga båtar som man bygger premiumbilar. Alltså bättre kvalitet och bättre finish, bättre egenskaper (krockprovade köl-skrovkonstruktioner via dynamisk CAD/CAM och simulering), och halva priset.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
Gaidin
- Diamantmedlem
Jag skulle vilja se folk från Volvo eller Saab ta över t.ex. HR och börja bygga båtar som man bygger premiumbilar. Alltså bättre kvalitet och bättre finish, bättre egenskaper (krockprovade köl-skrovkonstruktioner via dynamisk CAD/CAM och simulering), och halva priset.
Det skulle nog inte vara omöjligt, om man liksom Volvo också tillverkar drygt 300.000 båtar per år...
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Gaidin skrev:
Det skulle nog inte vara omöjligt, om man liksom Volvo också tillverkar drygt 300.000 båtar per år...
Det behövs inte så stora serier. Det handlar om sättet man jobbar. Bavaria har utnyttjat mycket metodikkunnande från BMW-folk. Det går utmärkt väl att arbeta med denna metodik även för ett mera premiumsegment av båtar, det enda som skiljer är val av finish, hållfasthet och sammanfogningsmetoder mm. Sånt medför inte särskilt mycket kostnader om man konstruerar för rationell tillverkningsmetod samtidigt.
-
Segelbo
- Diamantmedlem
Det är faktiskt en intressant tanke, Seawolf. Premiumbåtar som är premium på annat sätt än bara genom sitt gamla rykte och genom att de har gamla duktiga snickargubbar i verkstaden som sitter timme ut och timme in, dag efter dag och täljer till ursnygga mahognyinredningar för hand till rena fantasipriser. Eller folk som sitter timma efter timma och borrar en väldans massa hål i ett från början tätt och fint däck och sedan ribba efter ribba, skruvar dit teak som är högst tveksamt ekologisk och dessutom inköpt från diktaturens Burma.
---
Bosse
Monsun 31, #116
-
Tomas E
- Diamantmedlem
Jag upprepar vad jag tidigare har skrivit om HR:
- Uppsagt samarbete med Lloyds, med motiveringen att vårt varumärke och vår kvalitet är så starka i alla fall. Det är antagligen det största strategiska misstaget som bolaget har fattat hittills.
- Speciellt framtagen plywood att användas där det tidigare har varit solitt trä. Motiveringen är inte att det innebär kostnadsbesparingar på materialet, utan att skivan är lättare att bearbeta än riktigt trä. HR tog därigenom steget från bohuslänsk kvalitet till IKEA. Det är inget fel på IKEA, så länge priset återspeglar vald tillverkningsmetod, men så är ju inte fallet när det gäller HR.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
-
Tomas E
- Diamantmedlem
Tordmulen skrev:Om jag vill köpa en ny sk kvalitetsbåt ett fint Orust bygge vilket varv ska jag besöka? vilka håller måttet?,
Just den frågan ställde jag nyligen till en ägare av en HR 40, som han seglat tor Sverige-Västindien. Hans svar: Malö.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
-
Mr Q
- Diamantmedlem
Ok, HR suger svårt. Skönt slipper man fundera mer på den saken.