Svenskar skämmer ut sig down under

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst » tor 25 maj 2006, 17:46

Många frågor blir det Kristina. Varför inte ge sig ut själv och se efter? En gång för alla.//Johan.

Kristina

Inlägg av Kristina » tor 25 maj 2006, 17:54

Anonymous skrev:Många frågor blir det Kristina. Varför inte ge sig ut själv och se efter? En gång för alla.//Johan.
Tack för tipset, jag har varit ute en hel del själv och "sett efter" men tycker inte det räcker med de egna erfarenheterna.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 25 maj 2006, 18:14

Hej

Jag förstår dig när du säger att det inte räcker med egna erfarenheter, jag tror alla här har förstått det.
Calle

Se gla ut

Kristina

Egna erfarenheter

Inlägg av Kristina » tor 25 maj 2006, 18:25

Calle C skrev:Hej

Jag förstår dig när du säger att det inte räcker med egna erfarenheter, jag tror alla här har förstått det.
Det är ju just därför vi har diskussionsforum, för att samla information och ta del av andras erfarenheter. Det är nog få av oss som har egna erfarenheter av att överge en båt till havs. Det är ju inte precis något man strävar efter.

Calle C, har du något konstruktivt att tillföra eller kan du bara gnälla?
Har du någonsin suttit i en segelbåt?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 25 maj 2006, 18:41

Gnället får du stå för och det gör du bra.
Svaret på din fråga:
Ja, i femtio år.
Calle

Se gla ut

Kristina

Träsmak?

Inlägg av Kristina » tor 25 maj 2006, 18:48

Calle C skrev:Gnället får du stå för och det gör du bra.
Svaret på din fråga:
Ja, i femtio år.
Om du har suttit i en segelbåt i femtio år, som du skriver, så borde du kunna ha något konstruktivt att komma med. Eller har du bara träsmak?

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 25 maj 2006, 22:01

Du säger igen att för ovanlighetens skull har en skeppare fattat rätt beslut Kristina.. Men oavsett om en båt flyter efter att man lämnat den eller inte så kan man ju ha fattat rätt beslut att lämna den ändå under rådande omständigheter när man lämnar den. Den enda grund du har för att avgöra om man gjort rätt eller fel är om båten flyter eller inte senare. Det finns väl mer faktorer som spelar in än just detta?.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 25 maj 2006, 22:02

Du säger igen att för ovanlighetens skull har en skeppare fattat rätt beslut Kristina.. Men oavsett om en båt flyter efter att man lämnat den eller inte så kan man ju ha fattat rätt beslut att lämna den ändå under rådande omständigheter när man lämnar den. Den enda grund du har för att avgöra om man gjort rätt eller fel är om båten flyter eller inte senare. Det finns väl mer faktorer som spelar in än just detta?.

Kristina

Inlägg av Kristina » tor 25 maj 2006, 22:11

Anonymous skrev:Du säger igen att för ovanlighetens skull har en skeppare fattat rätt beslut Kristina.. Men oavsett om en båt flyter efter att man lämnat den eller inte så kan man ju ha fattat rätt beslut att lämna den ändå under rådande omständigheter när man lämnar den. Den enda grund du har för att avgöra om man gjort rätt eller fel är om båten flyter eller inte senare. Det finns väl mer faktorer som spelar in än just detta?.
Helt rätt, men det är en medveten förenkling.

ihgl
Guldmedlem

Inlägg av ihgl » tor 25 maj 2006, 22:14

Men det är ju enkelt. Underligt att så få fattar det här. Kristinas regel är 100%-ig. Sjunker båten gör skepparen rätt som överger den. Flyter den gör han fel. Det är ju inte mycket att tjafsa om, eller hur? Nog dags att avsluta den här tråden. Lämnade förreseten min egen båt idag i ösregnet med igensatta självlänsar. Visserligen vid bryggan. Men iallafall. Orolig att den flyter i morgon när jag kommer tillbaka. Litet svårt med sömnen efter den här tråden. Måste medges..

Kristina

Inlägg av Kristina » tor 25 maj 2006, 22:18

ihgl skrev:Men det är ju enkelt. Underligt att så få fattar det här. Kristinas regel är 100%-ig. Sjunker båten gör skepparen rätt som överger den. Flyter den gör han fel. Det är ju inte mycket att tjafsa om, eller hur? Nog dags att avsluta den här tråden. Lämnade förreseten min egen båt idag i ösregnet med igensatta självlänsar. Visserligen vid bryggan. Men iallafall. Orolig att den flyter i morgon när jag kommer tillbaka. Litet svårt med sömnen efter den här tråden. Måste medges..
Äntligen någon som har fattat. Åtminstone första halvan av resonemanget.

Dags att börja diskutera det här på allvar nu!

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 26 maj 2006, 07:23

Om jag vinner på Trisslotten har jag gjort rätt som köpte den, annars har jag gjort fel...

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 27 maj 2006, 19:11

Anonymous skrev:Om jag vinner på Trisslotten har jag gjort rätt som köpte den, annars har jag gjort fel...
Det var en ovanligt dålig jämförelse. Vinstchansen på trisslotten kan du inte påverka på minsta sätt, men i båten kan du vidta massor av olika åtgärder för ändra händelseförloppet.

Ägget

Inlägg av Ägget » lör 27 maj 2006, 20:24

Kristina menar nog att sjöräddningen blir nerringda varje säsong av

onödiga larm......Vilket är helt rätt..Folk får panik och sos:ar i onödan.

I en krissituation Känner och överger nog de flesta skutan, fastän detta

kanske är helt fel..Tryggast på båten kanske?

Är du förberedd? Hur fungerar din gps i 25/m/s på Skagerack?

Troligtvis fungerar den inte.Var beredd på det.

Ingen init......

Endast 2 dimensionell.......

Var vänlig starta om.......

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 28 maj 2006, 14:09

Ägget skrev:Kristina menar nog att sjöräddningen blir nerringda varje säsong av

onödiga larm......Vilket är helt rätt..Folk får panik och sos:ar i onödan.

I en krissituation Känner och överger nog de flesta skutan, fastän detta

kanske är helt fel..Tryggast på båten kanske?

Är du förberedd? Hur fungerar din gps i 25/m/s på Skagerack?

Troligtvis fungerar den inte.Var beredd på det.

Ingen init......

Endast 2 dimensionell.......

Var vänlig starta om.......
Javisst är det tryggare att vara kvar ombord. Det är obegripligt att folk i så stor utsträckning överger båtar, som senare bärgas utan skador eller blivit obetydligt skadade. Tydligen krävs det mycket stor rutin och kunskap för att göra rätt bedömning och inte drabbas av panik, en rutin som bara VOR-seglare m fl får.

Calle C och andra amatörseglare behöver nog någon form av mental träning som förberedelse, innan de ger oss ut på haven.

Skriv svar