Svenskar skämmer ut sig down under
-
Gäst
-
Kristina
-
Kristina
Egna erfarenheter
Det är ju just därför vi har diskussionsforum, för att samla information och ta del av andras erfarenheter. Det är nog få av oss som har egna erfarenheter av att överge en båt till havs. Det är ju inte precis något man strävar efter.Calle C skrev:Hej
Jag förstår dig när du säger att det inte räcker med egna erfarenheter, jag tror alla här har förstått det.
Calle C, har du något konstruktivt att tillföra eller kan du bara gnälla?
Har du någonsin suttit i en segelbåt?
-
Gäst
Du säger igen att för ovanlighetens skull har en skeppare fattat rätt beslut Kristina.. Men oavsett om en båt flyter efter att man lämnat den eller inte så kan man ju ha fattat rätt beslut att lämna den ändå under rådande omständigheter när man lämnar den. Den enda grund du har för att avgöra om man gjort rätt eller fel är om båten flyter eller inte senare. Det finns väl mer faktorer som spelar in än just detta?.
-
Gäst
Du säger igen att för ovanlighetens skull har en skeppare fattat rätt beslut Kristina.. Men oavsett om en båt flyter efter att man lämnat den eller inte så kan man ju ha fattat rätt beslut att lämna den ändå under rådande omständigheter när man lämnar den. Den enda grund du har för att avgöra om man gjort rätt eller fel är om båten flyter eller inte senare. Det finns väl mer faktorer som spelar in än just detta?.
-
Kristina
Helt rätt, men det är en medveten förenkling.Anonymous skrev:Du säger igen att för ovanlighetens skull har en skeppare fattat rätt beslut Kristina.. Men oavsett om en båt flyter efter att man lämnat den eller inte så kan man ju ha fattat rätt beslut att lämna den ändå under rådande omständigheter när man lämnar den. Den enda grund du har för att avgöra om man gjort rätt eller fel är om båten flyter eller inte senare. Det finns väl mer faktorer som spelar in än just detta?.
Men det är ju enkelt. Underligt att så få fattar det här. Kristinas regel är 100%-ig. Sjunker båten gör skepparen rätt som överger den. Flyter den gör han fel. Det är ju inte mycket att tjafsa om, eller hur? Nog dags att avsluta den här tråden. Lämnade förreseten min egen båt idag i ösregnet med igensatta självlänsar. Visserligen vid bryggan. Men iallafall. Orolig att den flyter i morgon när jag kommer tillbaka. Litet svårt med sömnen efter den här tråden. Måste medges..
-
Kristina
Äntligen någon som har fattat. Åtminstone första halvan av resonemanget.ihgl skrev:Men det är ju enkelt. Underligt att så få fattar det här. Kristinas regel är 100%-ig. Sjunker båten gör skepparen rätt som överger den. Flyter den gör han fel. Det är ju inte mycket att tjafsa om, eller hur? Nog dags att avsluta den här tråden. Lämnade förreseten min egen båt idag i ösregnet med igensatta självlänsar. Visserligen vid bryggan. Men iallafall. Orolig att den flyter i morgon när jag kommer tillbaka. Litet svårt med sömnen efter den här tråden. Måste medges..
Dags att börja diskutera det här på allvar nu!
-
Gäst
-
Ägget
Kristina menar nog att sjöräddningen blir nerringda varje säsong av
onödiga larm......Vilket är helt rätt..Folk får panik och sos:ar i onödan.
I en krissituation Känner och överger nog de flesta skutan, fastän detta
kanske är helt fel..Tryggast på båten kanske?
Är du förberedd? Hur fungerar din gps i 25/m/s på Skagerack?
Troligtvis fungerar den inte.Var beredd på det.
Ingen init......
Endast 2 dimensionell.......
Var vänlig starta om.......
Ingen init......
-
Gäst
Javisst är det tryggare att vara kvar ombord. Det är obegripligt att folk i så stor utsträckning överger båtar, som senare bärgas utan skador eller blivit obetydligt skadade. Tydligen krävs det mycket stor rutin och kunskap för att göra rätt bedömning och inte drabbas av panik, en rutin som bara VOR-seglare m fl får.Ägget skrev:Kristina menar nog att sjöräddningen blir nerringda varje säsong av
Ingen init......
Calle C och andra amatörseglare behöver nog någon form av mental träning som förberedelse, innan de ger oss ut på haven.