IF=nybörjarbåt??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
IF SKIT?

IF är det skit?

Inlägg av IF SKIT? » ons 01 jun 2005, 22:13

Håller delvis med Matsa hård akterlig vind ingen höjdare med IF båten \"pendlar\" och blir orolig. Kanske delvis för båten är så låg ser allt värre ut? Annars uppfattade jag inte den som \"osäker\".

matsa

Inlägg av matsa » ons 01 jun 2005, 22:30

tack!! äntligen medhåll från en vettig människa som tydligen inte bara seglar när det är fint väder. :lol: :D :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 02 jun 2005, 06:59

Jag förstår inte problemet ?

En IF är en utmärkt bra båt, om den seglas med förstånd. Nyckeln till att den uppfattas (av somliga) som oerhört blöt och benägen att ta vatten över sig är att den är styv (har tung köl) och kan bära mycket segel relativt sjö och vind. Detta problem delar den med många andra båtar av samma karaktär, och nyckel till att hantera detta är att minska segel i tid. Det är en omhuldad myt att IF:en har \"lite segel\" - det har den inte i förhållande till storleken. Tung köl och mycket segel betalar sig särskilt bra i smult vatten - då kan man också utnyttja vinden och pressa båten utan större obehag.

Jämför man med en Rock 20 (ritad av H-J Sass, en mkt underskattad konstruktör IMHO) så har man (relativt sett) ett bredare skrov, en lättare köl och får naturligtvis en torrare gång, mer ovanpå vattnet och mer följsamt i vågor. Man brukar vänligt beskriva IF:ens egenskaper som \"kursstabilitet\" men man kan lika gärna säga \"ovilja att följa med i sjön\" och \"benägenhet att pressa sig fram\".

Respektive båt har sina egna förtjänster, men jag tycker (subjektivt!) också bättre om en lättare, bredare båt för att segla på Östersjön i kuling.
Anders S

matsa

Inlägg av matsa » tor 02 jun 2005, 08:57

jo naturligtvis var det för mycket segel uppe vid det där tillfället. men frågan är om inte båten hade tagit över sej lika mycket vatten bakifrån om man hade minskat segelytan och även fått ngt lägre fart. då hade ju vågornas kommit ikapp båten ännu snabbare. den har ju rätt dålig bärighet i aktern så jag tror att läget hade varit ungefär detsamma. fast båten hade antagligen varit lättare att styra. den är ju otroligt slingrig och bångstyrig i medsjö. nä tacka vet jag en båt som kan surfa iväg på vågorna vid såna tillfällen. IF:en kommer ju upp i ca 10 knop och då ligger ju både fören och aktern djupt ner i varsin stor våg./m

Schuckert

Inlägg av Schuckert » tor 02 jun 2005, 11:13

matsa skrev:IF:en kommer ju upp i ca 10 knop och då ligger ju både fören och aktern djupt ner i varsin stor våg./m
IF:n kommer inte upp i 10 knop annat än under transport på en båttrailer. 7,5-8 knop är närmare sanningen. Det kan de som tävlar med IF intyga.

matsa

Inlägg av matsa » tor 02 jun 2005, 11:41

nähe, då visade väl loggen fel då. men den visade som mest 10 knop och då var det inte mycket man såg av varken fören eller aktern på båten. det var ju knappast plattvatten heller. så det var långt ifrån 10 knop i medelfart. för övrigt skiter jag i om den bara gör 8,5 knop. jag anser att det är en överreklamerad skitbåt och det står jag för. nu åker jag ut och seglar istället, för jag slutar jobbet om 20 minuter. så kan ni hålla på o tjafsa om skitsaker.

IF är bäst!

Matsa: Om nu IF är så dålig...

Inlägg av IF är bäst! » tor 02 jun 2005, 13:23

...vad seglar du nu för båt?

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » tor 02 jun 2005, 13:38

Du får väl inget svar, matsa är ju ute o seglar. Jag sticker også gärna 20 min före.. Undra om det inte är Sea caten som är ute idag?

matsa

Inlägg av matsa » fre 03 jun 2005, 15:52

tillbaka igen! törs man skriva vad man har för \"skitbåtar\"? då får man väl hålla på och försvara sej mot en massa påhopp i evigheters evigheter sen? /m

IFen

IF

Inlägg av IFen » lör 04 jun 2005, 07:59

\"törs man skriva bla bla bla...\" Du, fortsätt och skriv, länge sedan jag läste så mycket roliga inlägg!!! Kryddigt och rakt!!

Själv seglar jag IF och, japp, du har poänger med \"påhoppen\" även om jag inte seglar så mycket utomskärs.

Men för fasen, lite krydda i inläggen får väl folk tåla, så låt oss skriva mer om alla \"skitbåtar\" och \"ankdammsseglare\"!

/Ankan

matsa

Inlägg av matsa » lör 04 jun 2005, 09:04

okejdå här kommer mina \"skitbåtar\" i storleksordning från största till minsta.
*tysk backdecker jollenkreuzer, ruffad med centerbord, 6,5m, planar
*sea cat, himla bra båt som tål det mesta när det gäller väder o oväder
*MY helmsman, mkt trevlig dagseglare, kvick i lättvind
* \"hottad\" MY. med kapad starbåtsmast, ska hämta den om några dagar
*J11 ruffad, ngt överriggad, 19kvm på kryssen + spinnaker på 36kvm
*öppen J11, ska däckas med plant däck och användas för vintersegling
*Z16, liten ruffad, extremt grundgående, dansk långkölad båt, renoveringsobjekt, 4,8m, ska försöka få in den på nåt lite uppvärmt ställe för att kunna fixa iordning den i vinter.
japp, dä är väl allt, förutom en junker 22 som jag haft för lite vintersegling i vinter, men den är förhoppningsvis såld. om den nya MYn känns bra så ska jag sälja den gamla som är i orginalutförande. tror jag?
nu väntar jag bara på alla påhopp om skitbåtar :lol: :D /m

Jens K

Inlägg av Jens K » lör 04 jun 2005, 11:39

Har du nån bild på din jollenkreuzer? Tycker de är skitsnygga. Såg en tyskflaggad sådan i Stockholms skärgård i somras, men en ganska stor som t o m hade inombordare. Är din i trä?

matsa

Inlägg av matsa » lör 04 jun 2005, 12:03

nej den är i plast. den finns på bild på båtnet. jag ska ev göra mej av med den för att ibland, när det blåser mycket, känns det som det är fel båt för mej. jag gillar ju när det blåser som f..n och det gillar inte båten. alla fall om man är själv ombord och det är kryss. har även seglat den när vi varit fler ombord och då blir det en grym skillnad. man jag är mest ute själv. men jag vet inte hur jag ska göra riktigt. för jag vet ju att jag garanterat kommer att ångra mej om jag säljer den. så är det ju , hur man än gör så blir det fel, förr eller senare. jag ska jobba ett par veckor till, sen ska jag ut å dra en eller 2 veckor med den tänkte jag. det är ju trevligt att kunna komma in där ingen annan kommer in. fast jag brukar ju mest ligga på svaj för att slippa grannar och fästingar som det kryllar av på öarna. men visst, man kan ju ligga på svaj i en väldigt grund vik med den båten. då kan man ju gå ut med ankaret. det räcker med 25-30 cm vatten. så båttypen har ju både fördelar och nackdelar. men kan man inte få allt i en båt så kan man ju ha flera. /m

matsa

Inlägg av matsa » lör 04 jun 2005, 12:32

den är såld nu. en kille som var å kikade på den förra helgen ringde precis å sa han skulle ha den. f..n va jag kommer att ångra att jag sålde den. tror jag? det är inte lätt att bestämma sej....... :? :? :? /m

FD-ifseglare

-

Inlägg av FD-ifseglare » tis 07 jun 2005, 08:38

matsa skrev:och sittbänkarna så smala att halva arslet hamnar utanför. /m
Beror nog på hur jxxla stort arsle man har, eller hur!
För övrigt anser jag att du snackar mest skit om IF-en som är en utmärkt båt i hårt väder.

Skriv svar