Hängbuk

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Puff
Diamantmedlem

Re: Hängbuk

Inlägg av Puff » tor 12 sep 2013, 13:30

Det är väl bara att släppa lite på bomuthalet så försvinner väl vecket.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 12 sep 2013, 16:30

Då kommer ytterligare ett förslag som kanske blir lite lika tidigare varianter. Lossa halshornet helt och låt det "hänga fritt". Justera med fall och uthal där du testar olika grad av spänning för att se hur det påverkar seglet. Det är knepigt att ge patentlösning på en bilds information, men min känsla är att halshornet borde förflyttas snett upp och akteröver. Jag tycker det ser ut som seglet är avsett för större cut up och /eller cut back än vad det nuvarande montaget tillåter.

beason
Trogen medlem

Inlägg av beason » tor 12 sep 2013, 16:54

Är inne på Puffs linje. Det enda jag med säkerhet kan se av bilderna och de diagonalt vecken är att uthalet är spänt utav h-vete. Släpp på det så att de diagonala vecken försvinner.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 12 sep 2013, 17:01

Spider skrev:Då kommer ytterligare ett förslag som kanske blir lite lika tidigare varianter. Lossa halshornet helt och låt det "hänga fritt". Justera med fall och uthal där du testar olika grad av spänning för att se hur det påverkar seglet. Det är knepigt att ge patentlösning på en bilds information, men min känsla är att halshornet borde förflyttas snett upp och akteröver. Jag tycker det ser ut som seglet är avsett för större cut up och /eller cut back än vad det nuvarande montaget tillåter.
Jag håller med dig... ( eller är det du som håller med mig :wink: ) ...släpp loss halshornet och fixera det i bästa läget med tampar runt mast och bom, inte alls ovanligt att man måste göra så.
Bortsett från att bomliket ser ut att vara rätt hårt sträckt ser det knepigt ut vid halshornet och det lär inte försvinna bara genom att släppa på uthalet.

:o
/T

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 12 sep 2013, 17:49

T skrev:
Spider skrev:Då kommer ytterligare ett förslag som kanske blir lite lika tidigare varianter. Lossa halshornet helt och låt det "hänga fritt". Justera med fall och uthal där du testar olika grad av spänning för att se hur det påverkar seglet. Det är knepigt att ge patentlösning på en bilds information, men min känsla är att halshornet borde förflyttas snett upp och akteröver. Jag tycker det ser ut som seglet är avsett för större cut up och /eller cut back än vad det nuvarande montaget tillåter.
Jag håller med dig... ( eller är det du som håller med mig :wink: ) ...släpp loss halshornet och fixera det i bästa läget med tampar runt mast och bom, inte alls ovanligt att man måste göra så.
Bortsett från att bomliket ser ut att vara rätt hårt sträckt ser det knepigt ut vid halshornet och det lär inte försvinna bara genom att släppa på uthalet.

:o
/T
Det vete fanken :wink: .
Jag tycker grunden alltid är att börja med löst ansatta fall och uthal för att därifrån jobba sig fram till ett bra resultat. Skulle det inte vara möjligt är det oftast något fel på seglet. Blir det bara ett litet diagonalveck vid halshornet (från bom till mast) kvar så är det bara att justera den infästningen sist.
Hoppas det löser sig för thomask, det är sånt forum är bra för.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tor 12 sep 2013, 20:28

Tack ALLA snälla för svar! Ska mäta o greja igen till helgen :)
Ska testa sätta bomuthalet i seglet istället för travaren, Och Anders, Seglet och bommen är original till båten, Bommens konstiga infästning har jag sett på andra Sunwind. Lite lealös infästning, men det spelar ingen roll egentligen. Kan tänka mig att seglet kanske blivit lite längre med ålderns rätt.
Hade jag gott om pengar hade jag inte tvekat att köpa nytt, Tänkte bara att jag skulle få bort "säcken" som löper jäms med bommen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 13 sep 2013, 06:25

thomask skrev:Tack ALLA snälla för svar! Ska mäta o greja igen till helgen :)
Ska testa sätta bomuthalet i seglet istället för travaren, Och Anders, Seglet och bommen är original till båten, Bommens konstiga infästning har jag sett på andra Sunwind. Lite lealös infästning, men det spelar ingen roll egentligen. Kan tänka mig att seglet kanske blivit lite längre med ålderns rätt.
Hade jag gott om pengar hade jag inte tvekat att köpa nytt, Tänkte bara att jag skulle få bort "säcken" som löper jäms med bommen.
Alla felsökningar mste börja med att bekräfta det som "alla redan vet"... :D

Det skall du nog kunna få. Men det kan också vara så att segelmakaren tänkt sig att du skall ha den "säcken" att tillgå när du trimmar om för olika bogar och olika vindstyrkor. Det finns två principer för att ge (nödvändig och önskvärd!) buk i seglet - att ha extra duk i kanterna (liken) och att ha extra duk i varje våd (söm). Om segelmakaren valt teknik ett är det oundvikligt att överskottsmaterialet ser ut som på dina bilder, det kan ju inte försvinna. Har du ett äldre storsegel i mer töjbar och trimbar duk kan det vara så enkelt. Moderna, stumma, segel är ofta sydda med bredsömmar och många olika våder, alla noggrant beräknade med dator och laserskärare, där formen byggs upp genom att vådernas svagt krökta kanter, inte liken, ger buk. De seglen håller formen på ett annat sätt och trimningen blir med mindre medel. Till slut har vi segel i ett stycke där formen är given från dag ett.

Extrema motpoler: Ett Lasersegel i Dacron och ett laminerat Tape Drive-segel.

För att knyta an till din revningstråd, man kan behöva hårdare nypor med töjbar duk, så att seglet svarar, men man behöver också vara med och trimma om för lägre/högre vindstyrkor.
Anders S

Skriv svar