Anders, vad hade hänt om mannen inte sagt något alls?
Som du är inne på har vi inte något båtkörkort, så kvinnan får framföra båten oavsett kompetens.
Det som föranlett polisen att lämna ärendet vidare till åklagare är det faktum att mannen gav kvinnan råd om hur båten skulle hanteras. Så om han hade hållit käften, vilket alltid är en bra ide när ens kvinnliga nära anhöriga står till rors, så hade det inte blivit något ärende?
Är det då så att mannen ev blir bestraffad för att ha öppnat munnen?
Eller är det uppenbart så att om en kvinna står till rors så är hon inte kompetent att framföra fartyget?
Omvända roller hade inte orsakat något problem alls.
Ridax är inne på den linjen
Ridax skrev: Tillåt mig betvivla att kvinnan ifråga skulle ha hanterat angöringen till kaj om allt avlöpt normalt
med argumentationen
Ridax skrev:så enkel sak som att lägga sig längsmed en annan båt (som säkerligen ockdå hade kompetent besättning och slltså kunde bistå från sin sida)
.
Det låter ju fint. Ridax anser alltså att det är enklare att lägga sig längs med en båt på öppet vatten än att lägga till vid en kaj. Dessutom presumerar Ridax att poliserna skulle hjälpt till.
Min egen erfarenhet av den gången KBV skulle "borda" mig är tvärtom. De var sannerligen inte behjälpliga, inte på något sätt. Och inte var det lätt heller att lägga båtarna vid varandra bara vid måttlig sjöhävning.
(de ville kolla att jag hade rätt färg på dieseln. Det hade jag inte, hade ingen diesel öht. Ingen motor heller ... vilket de kunde ha sett om de tittat lite).
Dessa delar har egentligen inte med diskussionen att göra, men visar hur en del kan resonera utan egentlig eftertanke. Det är mer ett moraliskt resonemang än ett logiskt, som också visar sig i fältropet "vad är problemet med att hålla sig nykter?" Dessutom avslöjande när det gäller fördomar om kvinnor på sjön.
Vår lagstiftning skall vara tydlig, enkel att förstå och framförallt att följa. Moraliska aspekter har inte med det att göra (däremot ligger moral ofta till grund för när lagar stiftas, men det är alltså en helt annan fråga).
/J