Jag är varken perfekt eller speciellt duktig.Ridax skrev:Jomen, du kan väl inte förvänta dig att alla skall vara lika perfekta och duktiga som du? Du förstorar hålet för hand med rasp snabbare än vi andra dödliga har hunnit fundera ut hur i skall göra och du plastar igen ett hål snabbare än vi andra hinner skruva på ett täcklock...toaen skrev: Har vi blivit så försoffade att vi inte kan vidga ett runt hål 3 mm med en halvrund rasp.
På den tiden det tar för er andra att bara börja fundera på hur ni skulle vidga hålet hade jag fixat det för hand.
Du är säkert duktig, men blygsamhet och realism är kanske inte din bästa sida?
Din tolkning av blygsamhet får stå för dig.
Däremot är jag i högsta grad realist.
Jag vet inte om du kommer ihåg ursprungsfrågan. Trådskaparen skrev så här.
Vidgingen av hålet är alltså 1 till 1,5 mm åt alla hållen.Magic Erik skrev:Hej
Byter ut mitt gamla system mot ett något fräshare. De nya givarna kräver 51 mm och är således 2-3 mm tjockare än de tidigare. Tyvärr utesluter den närmast obetydiga differensen att jag använder mig av hålsåg (känns som att det borde bli flis av allt). Någon som har tips på hur man får jämna och fina hål? Givetvis är handfil möjligt men tidskrävande och tröttsamt då laminatet är tjockt. Sliptrissor till borrmaskin kanske? Kanske om man hittar några som närmast överensstämmer med den gamla diametern?
Tips mottages tacksamt
Med vänlig hälsning
Erik
Du menar alltså att man varken är blygsam eller realistisk om man föreslår en enkel lösning på ett ganska enkelt problem.
Att hålet är exakt runt spelar ju egentligen inge större roll, fast någon vill påskina det.
Att jag föreslog rasp beror på att om man är osäker på handen, så går det inte lika fort att det går åt skogen som om man använder maskin.
För egen del hade jag ritat på en hjälplinje med tuschpenna och och slipat bort det överflödiga materialet med min toppslip. Men jag är mycket van att slipa och ganska säker på handen.
På den tiden jag jobbade som installationselektrier och vi hade en ackordsprislista så talades det om verktid och ställtid.
Ställtid var den tid man ängnade åt att röka, gå på dass, silpa stämjärnet, prata med arbetskompisarna om vilken häst som skulle komma först i mål på Solvalla eller kanske föra en sofistikerad diskussion om hur man vidgar ett stort hål 3 mm.
Verktid var närman jobbade med den arbetsuppgift man hade att utföra. I det här fallet ett stort hål 2 - 3 mm.
Men varför skall man göra nåt enkelt om det går att krångla till det.