Lämplig slipmaskin för bottenfärg?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Lämplig slipmaskin för bottenfärg?

Inlägg av bosseh » tor 10 maj 2012, 15:09

Det är nog ett bra tips att börja med skarpa, ibland går det lättare än man tror med handverktyg. Hårdmetall är nog bra till botten, till trä vill jag ha en vanlig skrapa och en fil i bakfickan.
Vinkelslipen är bra men som sagt, lätt hand och vana. Jag slipade parkettgolv, hörn, kanter och trappsteg med vinkelslip. Det var betydligt enklar än med den vanliga sk kantslipen.

Men hur är det med våtsandbläster? Det finns/fanns som tillbehör till många högtryckstvättar. Någon som provat?

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » fre 11 maj 2012, 07:41

Efter att ha tagit bort min bottenfärg ner till gelcoat/stål (och i processen slitit ut en Bosch excenterslip och en vinkelslip) kan jag starkt rekommendera LeFants Paint Remover. Den gjorde jobbet avsevärt lättare för mig, min botten hade mkt tjockare färglager än demofilmen, och det gick i stort sett lika enkelt. Gick åt en stor och en liten burk till min Maxi 77, men då hade jag redan slipat en hel del med maskin.

http://www.youtube.com/watch?v=XSQGlrdNvI4

Funkade inte alls lika bra på kölen, där det låg sega skikt under (nån form av antirostbehandling i guess) så där fick jag köra vinkelslipen ändå. Men annars var det fantastiskt att "bara" skrapa av färgen med en spackel.

Resultatet blev bra till slut iaf

Bild

TOR_A
Guldmedlem

Inlägg av TOR_A » fre 11 maj 2012, 16:52

Seagull skrev:...Så mitt tips är en bra färgskrapa med hårdmetallskär. Då håller sig skäret skarpt så det räcker att skrapa hela båten och en bra skrapa har rätt ergonomisk form för att man ska orka jobba längre. Och kostnadsmässigt är detta säkert den billigaste metoden.
Bra tips, har själv använt tvåhands färgskrapa (typ Bahco 665) med hårdmetallskär. Skäret håller hur länge som helst på ett plastskrov. Dock finns risk att man skär snett genom bottenfärger, ev expoxiprimer och gelcoat ner i laminatet med spacklingsjobb som resultat.

TOR_A
Guldmedlem

Inlägg av TOR_A » fre 11 maj 2012, 17:10

bosseh skrev:...
Vinkelslipen är bra men som sagt, lätt hand och vana. Jag slipade parkettgolv, hörn, kanter och trappsteg med vinkelslip. Det var betydligt enklar än med den vanliga sk kantslipen...
Jag har jobbat en hel del med vinkelslip (också professionellt vid köksrenovering och slipning av spacklade skador), en av mina favoritmaskiner. Använder den för grovjobbet efter spackling, går som en dans. Vill ändå avråda från vinkelslip vid renovering av botten på en plastbåt om man vill ha en jämn och fin botten. Det är min erfarenhet :D

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » fre 11 maj 2012, 18:05

Jag förordar blästring, kostar ca 5000:- kr.
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » fre 11 maj 2012, 20:29

Seawolf skrev:Jag tror att en rent roterande slipmaskin (som den där julamaskinen verkar vara) är olämplig för bottenslipning. Sådana är svåra att köra utan att man halkar snett och får slipskär genom ytan här och där. Däremot funkar excenterslipmaskiner. Man kopplar då en vanlig dammsugare till den ev. med en gruvavskiljare emellan.
Sorry..kan inte låta bli...

Är det hela Falu koppargruva Du vill hindra från att hamna i dammsugaren?

:-)

Trevlig helg på Er alla!

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » sön 13 maj 2012, 06:01

Seagull skrev:Jag har, under mina många båt-år, avlägsnat bottenfärgen på 4 segelbåtar. På den första experimenterade jag med olika metoder som färglösningsmedel (olika sorter), varmluftpistol (gick inte alls), olika typer av slipmaskiner samt färgskrapa. Jag kom fram till att en färgskrapa av bra kvalité (köp Sandvikskrapan eller Bahcoskrapan) med hårdmetallskär är det som fungerar enklast och snabbast........
Har samma erfarenheter men vill komplettera med att börja vid upptagningen och avlägsna så mycket som möjligt med högtryckssprutan medan färgen är våt. Sandvikskrapan är utmärkt - färgen bara sprätter bort. Har även provat Internationals Paint remover för många år sedan men fick tipset att använda lösningsmedel till färgen blandat i tapetklister - fungerade lika bra men billigare - men metoden är slaskig. (Järn-)kölen har jag slipat med vinkelslip och Biltemas grovrengörare art 20-835. Den biter riktigt bra men man bör skydda omgivningen för sprutet. Visir och damfilter anbefalles

Skriv svar