Mögel under durk

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Mögel under durk

Inlägg av Jaramaz » mån 23 apr 2012, 17:37

Anders S skrev:(Det kan utan vidare vara så att den klassiska röda färgen under durkarna kommer sig av att man förr, på den onda tiden) målade med blymönja på trä för att få hållbarhet.
Det är såklart av yttersta vikt att rätt kulör fås på durkarnas undersida. Brandgult, alltså. Inte blymönjerött som är en dovare kulör, fast annars hade jag också gissat på mönja. Jag har sett (och själv kletat på) blymönja användas utombords på kölen för sin skyddande effekt, men inte inombords.

Jag kan hålla med lite med den som skrev att mögel hör till segling, mina tidigaste seglingsminnen är starkt förknippade med just den doften. Men, tyvärr, så är det inte alls nyttigt, minnen eller ej. Doften skall bort helt och hållet, likaså alla mögelsporer. Det finns gott om recept i inläggen ovan.

/J

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » lör 28 apr 2012, 09:01

Den här tråden är väl gammal, läste snabbt igenom inläggen, jag kanske missa nån detalj men saknar ett alternativ - använd en avfuktare i båten, sommar som vinter. Mitsubishi har en liten strömsnål variant. Dessutom går den väldigt sällan. Väldigt skön känsla varje gång man kommer ner i ruffen.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 28 apr 2012, 14:10

En avfuktare gör stor nytta i en båt, den torkar snabbt upp efter en "blöt" helg. Förutsättningen är att man i princip stänger befintlig ventilation och har tillgång till landström. Avfuktaren tar för mycket för att kunna köras på båtens batterier. Hade jag haft tillgång till landström så hade jag byggt in en avfuktare direkt. Man kan köpa en för under 1000 kr som har fullt tillräcklig kvalitet.
Under vinteuppställning är det ännu mera vits med avfuktaren under förutsättning att temperaturen är minst ett par plusgrader, under det fungerar helt enkelt inte vanliga avfukatre. Då måste man ha en sorbtionsavfuktare men då är också priset helt annat.
Men det brukar vara effektivt att köra en avfuktare några dygn i samband med att man tar upp, det torkar upp fint.
Avfuktaren förstör mögelsporernas livsmiljö när luftfuktigheten hålls under 70%. Men mögelsporerna dör inte och ev dålig lukt blir också kvar. Därför är det effektivt att kombinera avfuktaren med en ozongenerator som dödar mögelsporer mm.
Sen et tag har jag en ozongenerator gående i min båt. Den går fn 20 min/dygn med ström från batteri/solpanel. Det luktar numer påtagligt fräscht när man kommer ner i båten!

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » mån 30 apr 2012, 13:09

Intressant det där med avfuktare o ozongenerator. Bosse, vad är det för ozongenerator du installerat?

Lasse

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 apr 2012, 16:55

För att testa köpte jag en billig ($20) ozongenerator som ska producera ca 400 mg per timme .
http://www.ebay.com/itm/280736779030?ss ... 122wt_1135
Tyvärr är den bara avsedd för 230V men med en inverter kan man köra den på 12V och 1,5 A. Den har en mekanisk timer som stänger av efter max 30 min. Den verkar fungera.
När man startar generatorn luktar det väldigt typiskt ozon, en stund efter avlagt luktprov i badrummet är lukten borta. Samma resultat i bilen, köket, källaren. Effekten är påtaglig. Lite utspilld dieselolja brukar lukta i evighet. Men en stund med ozongeneratorn och lukten är borta.
Nu står den i båten. Den inbyggda timern är förbikopplad. En veckotimer för 12V ($9)
http://www.ebay.com/itm/110834216736?ss ... 2576wt_901
kör invertern/generatorn 20 min varje dag. Tanken är att dra slang till ankarbox, toa, kölsvin och stuv. Systemet ska kunna vara i drift även vintertid.. Solpanelerna levererar tillräckligt med ström även i december.
Nästa del är vattenrening. Ozongeneratorn som jag köpte är bla tänkt för att rena akvarium och det medföljde slang och spridare. Denna ska nu ner i vattentanken men jag behöver en backventil och/eller trevägskik, man vill inte få upp vatten i högspänningsdelen. Jag hämtade en hink stinkande dammvatten för att prova. Lukten försvann och det smakade ok. Fungerar det ombord så är det lysande, ingen risk för bakterietillväxt i vattentanken.
ozon1.png
Ozongeneratorn
ozon1.png (176.88 KiB) Visad 5299 gånger
ozon2.png
inuti
ozon2.png (209.53 KiB) Visad 5299 gånger
12Vtimer.png
Veckotimer
12Vtimer.png (105 KiB) Visad 5299 gånger

Anders/Lisa
Trogen medlem

Inlägg av Anders/Lisa » mån 18 jun 2012, 14:51

Vet inte om du fått svar på din fråga.
Som du sett så har du mögel på ytan vilket bara är att tvätta bort eller slipa bort.
Skippa Boracol eller liknande produkter,Ozon totalt menigslöst om du vill döda sporer.dessa finns alltid i luften, bryter visserligen ner luktpartiklar men om du tar bort möglet så kommer lukten att avta med tiden,den oxiderar av sig själv.(luktar det för illa tvätta textilierna eller byt)
Har själv renoverat en sunkig möglig båt och där gick det åt slippapper vill jag lova.
Viktigast är att man tar bort möglet och ser till att ta bort förutsättningarna som fukt och näring.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 18 jun 2012, 15:32

Nej, ozon är definitivt meningsfullt om man pytsar ut lite då och då. Sporer finns alltid och växer om temperatur och luftfuktighet är rätt.
Mögelhus saneras med ozon. Mögelskadat material avlägsnas och för att motverka nya skador ser man till att ha god ventilation och låg luftfuktighet. Det sistnämnda är inte helt enkelt att åstadkomma i en båt.

Skriv svar