Nej jag har inga åsikter om 3G , däremot har jag köpt net1-grejor för
att köra med bättre räckvidd och utan att betala roaming i danmark.
( telia släng er i väggen ! )
Det är mycket enklare att fixa antenn till 400mhz området, jag satsar
till en början på apparatens inbyggda spröt.
De nya routrarna de säljer har ip-telefonuttag, man kan köpa ip-telefoni av net1
och ta med sig sin fasta telefon i segelbåten !!
Antenn
Re: Antenn
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Antenn
Den här typen av antenn koppling är sällan effektiva. Men det enda riktiga är ju att testa. Öppet köp brukar vara bra då. Nu säger ju Trådlöst.se att öppet köp inte gäller om orginalförpackningen är bruten och då kan det vara svårt att testa. Omdömena på Pricerunner om Trådlöst.se är ju inte så där jättebra så jag skulle nog försöka hitta någon annan leverantör.T skrev: ... Det är väl knappast nån som har några åsikter om såna väl?![]()
Adaptern anges ge en dämpning på 4 - 7 dBi, en kabel på 10 m dämpar ytterligare ca 5 dBi så man bör nog ha en antenn med minst 12 dBi förstärkning. Det finns, men då oftast som riktantenn vilket ju är lite opraktiskt i en båt. Med en rundstrålande antenn, kabel och adapter ska man nog räkna med en viss signalförlust. Några data för RR-antennerna hittar jag inte.
Men, line-of-sight blir ju oftast betydligt bättre så man bör nog testa.
Jag skulle köpa adapter, kabel och en antenn, montera provisoriskt en sommar och testa innan jag la ner mer pengar på det hela.
--
Peterh:
Det finns säkert en massa 450 "blindkäppar" liggande hos folk, de var ganska fina så det är nog inte bara jag som behöll den. Såg faktiskt en på en loppis för typ 40 kr ....
fö tror jag du har satsat rätt!