Torrbollen -släng dig i väggen!
Re: Torrbollen -släng dig i väggen!
God ventilation är det bästa sättet att unvika mögel och dålig lukt. Det har man vetat några årtionden när det gäller hus.
Sen ska det vara rent, både brödsulor och vatten ska bort. Våtdammsugaren är här till stor nytta.
Under sommaren har man tryckt in en hel del fukt i framförallt textilier, den ska helst bort också. Enklast då med en luftavfuktare under någon vecka i samband med upptagningen. De billiga kondensavfuktarna fungerar bara ner tilll några plusgrader däför har många av dem en termostat som stänger av vid tex +5. Men avfuktaren avger en del värme så det brukar inte vara något problem i tex oktober. Under resten av vintern är luftfuktigheten så låg utomhus att det inte finns några problem. Med en trådlös termo/hygrometer är det enkelt att kontrollera att man fått ner luftfuktigheten ombord under avfuktningsfasen. Man behöver inte ens kliva ur bilen.
Jag täcker inte båten och mina Dorade trycker ner massor med luft så det är hur fräscht som helst när man kommer ner i båten på vintern.
Sen ska det vara rent, både brödsulor och vatten ska bort. Våtdammsugaren är här till stor nytta.
Under sommaren har man tryckt in en hel del fukt i framförallt textilier, den ska helst bort också. Enklast då med en luftavfuktare under någon vecka i samband med upptagningen. De billiga kondensavfuktarna fungerar bara ner tilll några plusgrader däför har många av dem en termostat som stänger av vid tex +5. Men avfuktaren avger en del värme så det brukar inte vara något problem i tex oktober. Under resten av vintern är luftfuktigheten så låg utomhus att det inte finns några problem. Med en trådlös termo/hygrometer är det enkelt att kontrollera att man fått ner luftfuktigheten ombord under avfuktningsfasen. Man behöver inte ens kliva ur bilen.
Jag täcker inte båten och mina Dorade trycker ner massor med luft så det är hur fräscht som helst när man kommer ner i båten på vintern.
Re: Torrbollen -släng dig i väggen!
Angående detta med ventliation och torrbollen.
Påståendet att man måste stänga helt när man använder torrboll eller liknande avfuktare tror jag inte är ett helt sant påstående. Jag har alltid ventilation och vid fuktigt väder kan man känna på inredningen att det det är fuktigt när man tar på det. Men med superavfuktaren känns ytan helt torr. Det är en oerhörd skillnad. Första året ventlilerade vi båten men hade ingen torrboll och vi fick då påväxt av mögel och det var ett styvt jobb att ta bort allt synligt mögel. Med avfuktare har vi inte haft problem med mögel.
Påståendet att man måste stänga helt när man använder torrboll eller liknande avfuktare tror jag inte är ett helt sant påstående. Jag har alltid ventilation och vid fuktigt väder kan man känna på inredningen att det det är fuktigt när man tar på det. Men med superavfuktaren känns ytan helt torr. Det är en oerhörd skillnad. Första året ventlilerade vi båten men hade ingen torrboll och vi fick då påväxt av mögel och det var ett styvt jobb att ta bort allt synligt mögel. Med avfuktare har vi inte haft problem med mögel.
Henric D
Re: Torrbollen -släng dig i väggen!
Om man har tillåtelse att använda el i båten, kan en mycket liten värmekälla, t.ex. en 40W glödlampa göra underverk. Luften inne i båten blir då marginellt varmare än uteluften och kan bära mer fukt, därför kondenseras inte vatten inne i båten. Det krävs lite ventilation för att detta skall fungera, den fuktigare luften inne i båten måste få möjlighet att komma ut.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Torrbollen -släng dig i väggen!
Den ekvationen har jag svårt att få ihop. Lampan värmer luft som kan bära mer vatten. Men vad händer när den varmare och fuktigare luften träffar taket? Jo det blir kondens! Har man viss ventilation så blir det väldigt lite uppvärmning och det enda man då vinner är att det blir ljusare ombord under de mörka timmarna.Fredrik skrev:Om man har tillåtelse att använda el i båten, kan en mycket liten värmekälla, t.ex. en 40W glödlampa göra underverk. Luften inne i båten blir då marginellt varmare än uteluften och kan bära mer fukt, därför kondenseras inte vatten inne i båten. Det krävs lite ventilation för att detta skall fungera, den fuktigare luften inne i båten måste få möjlighet att komma ut.
Det är en annan sak om man har några värmeljus (ca 100W/st) eller fotogenlampa.
Använd en del av de 40 Watten till fläktar, det är effektivare..
Eller kör värmaren, det är ju så man gör på sommaren för att torka ut båten och när det är kallare ute och luften håller mindre mängd vatten så blir torkeffekten kraftigare
Re: Torrbollen -släng dig i väggen!
Jo ju mer tillslutet rummet är desto effektivare blir avfuktningen. Om man lyckas torka ut båten torrboll/avfuktare utan att stänga ventilationen så är det bara ett mått på hur dålig ventilationen är (inte ovanligt).HR312 skrev:Angående detta med ventliation och torrbollen.
Påståendet att man måste stänga helt när man använder torrboll eller liknande avfuktare tror jag inte är ett helt sant påstående.
--
Mät luftfuktigheten i båten, enklast med någon elektronisk hygrometer (med tveksam noggranhet) eller en psykrometer.
Fukten vi vill få ut är den som är "fångad" i trä, textilier mm. För att torka dessa måste vi få ned luftfuktigheten så att luften inte är mättad vid rådande temperatur. Sen måste vi få ut den fuktiga luften och ersätta med torrare luft. Det kan vara lämpligt att studera Molierdiagramet. Eller bara fundera på funktionen hos en torktumlare!
Re: Torrbollen -släng dig i väggen!
Korrigering: Sen måste vi få bort fukten ur luften. Med en mekanism som flyttar fukt ur luften, eller byter den fuktiga luften till (en vid samma temperatur) torrare luft. Men med ventilation kommer tidvis att tillföras varmare och fuktigare luft än vad båtens delars innetemperatur är, och då blir det kondensation inne i båten. Och mögling, om det är mer än några plusgrader.bosseh skrev: Sen måste vi få ut den fuktiga luften och ersätta med torrare luft. Det kan vara lämpligt att studera Molierdiagramet. Eller bara fundera på funktionen hos en torktumlare!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Torrbollen -släng dig i väggen!
Det finns fler variabler. Solen som värmer båten vilket drastiskt sänker luftfuktigen inne om än tillfälligt. Sommarstugor som har bra ventilation under vinter brukar slippa mögel. Det brukar förklaras med solen (men även delvis med markvärmen).