Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 09 aug 2011, 17:20

De flesta segelbåtar verkar ju ändå bara gå för motor nu förtiden.
Varför då köpa segelbåt överhuvudtaget? Men visst har jag delat din observation. I helgen var det optimistläger här och deltagarna seglade runt Rödhamn i en frisk 6-8 SSW. Då kommer det en "mastbåt" från Ledsund. På väg västerut (Sverige?). De hade halvvind/bidevind, men körde för motor för det och krängde hej vilt i den grova sjön (det hade blåst på ett par dagar). Vad är det för nöje med det? Varför seglade de inte?

Men gamla båten seglade vi oftast med genua. Det var en Rock-20 som är ganska underriggad och focken var dessutom en liten kryssfock. Genuan var jättestor å andra sidan, men den var å andra sidan svår att skota in.

Nu är det skillnad på båt och båt och mitt intryck av NFen är att man saknar genuan ytterst sällan eftersom den seglar så bra med bara fock och storsegel. Vi har dock komplett segelställ, med genua och spinn. Givetvis sitter förseglen med hakar, som det skall vara på en NF :)

Men jag tror knappast jag skulle montera självslående på en båt som inte hade det redan, såvida jag inte tänkte segla mycket ensam.
/Anders G

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » tis 09 aug 2011, 18:26

Ja man skall väl inte låsa fast sig vid en detalj, särskilt inte innan jag ens har börjat titta på båtar annat än på nätet. Upplevelsen av båten när man kliver ner i den och skicket är förstås det väsentliga. Men där räknar jag med god hjälp av min svärfar och andra segelintresserade bekanta.
Vad tror ni om priset nu jämfört med vårpriser? Brukar det bli mycket dyrare till våren? Om man köper nu blir det ju vinterförvaring och vårrustning som måste betalas. Men det är väl nu man kanske kan göra ett klipp?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 09 aug 2011, 18:39

Min (ovetenskapliga) uppfattning är att båtar är billigare på hösten.
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 09 aug 2011, 20:12

Jimmy skrev:Ja man skall väl inte låsa fast sig vid en detalj, särskilt inte innan jag ens har börjat titta på båtar annat än på nätet. Upplevelsen av båten när man kliver ner i den och skicket är förstås det väsentliga. Men där räknar jag med god hjälp av min svärfar och andra segelintresserade bekanta.
Vad tror ni om priset nu jämfört med vårpriser? Brukar det bli mycket dyrare till våren? Om man köper nu blir det ju vinterförvaring och vårrustning som måste betalas. Men det är väl nu man kanske kan göra ett klipp?
Om man köper till hösten har man hela vintern på sig att fixa det man vill åtgärda.
Men om man köper till hösten, be säljaren om assistans att rigga till våren, låt det ingå 'i köpet'
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 09 aug 2011, 20:33

Kom just på att det finns böcker med båtnytts samlade tester. Du borde kunna hitta dem på biblioteket.
/Anders G

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » tis 09 aug 2011, 20:48

Jo det finns nog flera goda skäl att köpa redan nu. Hm får fundera lite på det och kolla upp vad som finns.
Har 700 segelbåtar i test av Gelin men det kanske finns andra böcker?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 09 aug 2011, 21:02

AndersGustafsson skrev:
De gånger jag bytt båt (jag är mycket bestämd och vet alltid bäst) så har jag genast sett 50 allvarliga missförhållanden som genast måste ändras till min modell
He, he.. det där känner jag igen... Mitt tips är att ha ett häfte där man skriver upp saker, sedan kan man rangordna och fixa under vintern.
Jo, visst vet jag bäst, men det var egentligen in det jag menade, utan att när man ser en båt eller tar över den, så är det en hel del saker som man tänker "Det där måste jag ändra, så kan man inte ha det". Ofta visar det sig att det kan man visst, bara man är beredd att ge det en chans. Ibland (oerhört sällan, givetvis) lär man sig något nytt, bättre än det gamla. Sedan brukar (halv)gamla båtar ha en del tappade sugar och halvfärdiga lösningar, som man lämpligen tar upp och gör färdigt.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 10 aug 2011, 06:31

Jo, det var eg precis så jag menade. Dvs om man skriver upp fortlöpande och inte rusar iväg och börjar mecka så....

a) Löser sig en del grejer av sig självt
b) MIssar man inget
/Anders G

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 10 aug 2011, 09:07

Jimmy skrev:Ja man skall väl inte låsa fast sig vid en detalj, särskilt inte innan jag ens har börjat titta på båtar annat än på nätet. Upplevelsen av båten när man kliver ner i den och skicket är förstås det väsentliga. Men där räknar jag med god hjälp av min svärfar och andra segelintresserade bekanta.
I vilken del av landet bor du? Om du håller till i Sthlmområdet skulle jag kunna erbjuda gastplats på en NF i helgen (segling från Värmdöhållet till Muskö/Nynäshamn).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » ons 10 aug 2011, 10:44

Hej
Vi seglade Omega 28 under 5 års tid ,det var en mycket nra båt att segla o vara i,förpiken är ganska stor jag är 1,86 o min fru lite mindre men vid några tillfällen låg hela familjen längst fram ,då blev det trångt men det gick (hela familjentvå vuxna o två barn) båten har även toa med sepyik som är fram i förpiken med en dyna över ochh ett lock detta fungerade bra.Pentryt o salongen ä mysig med hyfsade träarbeten, pentryt är lättanvänt och nog bäst i storleksklassen .Båten har även ugn vilket är trevligt med lite bakeoff bröd på morgonen.plastkvaliten på båten var väldigt bra inga sprickor runt stöttor osv kölskarven spacklade och målade vi första året vi hade båten o när vi sålde den var det fortfarande ingen synlig spricka.kölen är av bly och ganska tung så båten är fin på lite längre seglingar i hårdare sjö, samt är riggen ganska hög hittar lätt vind mellan öarna, en kul båt att segla tyckte vi,

//johan

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » ons 10 aug 2011, 11:11

I vilken del av landet bor du? Om du håller till i Sthlmområdet skulle jag kunna erbjuda gastplats på en NF i helgen (segling från Värmdöhållet till Muskö/Nynäshamn).[/quote]

Tack för erbjudandet! Bor i Stockholm men har nog svårt att komma ifrån i helgen. Hm måste kolla och fundera. Men du läste väl att jag inte kan segla? :wink:

Omega verkar ju vara en fin båt också, god seglare med bra utrymmen. Det där med toan kommer dock inte att bli populärt med min sambo, skall hon med så är det nog ett krav med en separat toalett med dörr så man kan stänga om sig och nyttja nattetid. Är detta olika på olika Omegor? Hur är toalösningen på NF? Gissar att det finns rätt många olika lösningar även imom samma båtmodeller?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 10 aug 2011, 12:56

Jimmy skrev:Tack för erbjudandet! Bor i Stockholm men har nog svårt att komma ifrån i helgen. Hm måste kolla och fundera. Men du läste väl att jag inte kan segla? :wink:

Hur är toalösningen på NF? Gissar att det finns rätt många olika lösningar även imom samma båtmodeller?
Ingen fara, jag kan segla =)
Toan på NF är normalt sett ett utrymme mellan förpik och ruff och är tvärställd i förhållande till båten. En del har dörr, andra ett draperi. På nya NF (som det byggts ett fåtal av) hittar du toan (framåtriktad) i ett utrymme med dörr vid nedgången.

PM mig privat om ev segling.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » ons 10 aug 2011, 17:48

Absolut!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 10 aug 2011, 17:55

En bra sida att kolla är:
http://nf.broach.se/

Där hittar du en massa bilder på in och utsida.
/Anders G

Veigus
Rookie

Inlägg av Veigus » ons 10 aug 2011, 20:37

En anna båt som uppfyller dom flesta av dina krav är Maxi Magic. Jag själv är 1.92 och min sambo 1.66. Förpicken fungerar om man är under 1.70 så dit skickar vi in våra gäster :)
Min sovplats är stickkojen. Nått som jag uppskattar mycket på Magic är sittbrunnen storlek, jag kan faktiskt ligga raklång på britsen. (fötterna sticker ut lite utanför själva sittytan, men det är mycket bekvämt) Självslående fock gör den mycket enkel att segla ensam.
Som många andra Stockholmare erbjuder även vi en "titt och provsegling" :D

Skriv svar