Kompass - en fråga om alkohol
Re: Kompass - en fråga om alkohol
Ett värmande besked, utan tvivel. Nu får du genast uppdatera oss om siffror försvinner eller färgen löses upp.
Anders S
Värre vore om siffror lossnade och bytte plats!Anders S skrev:Ett värmande besked, utan tvivel. Nu får du genast uppdatera oss om siffror försvinner eller färgen löses upp.
Detta kan i så fall inträffa om man konsumerar den vätska jag tidigare tipsade om. Problemet rättar då till sig med tiden, kanske redan nästa dag, utan åtgärd.Eilean skrev:Värre vore om siffror lossnade och bytte plats!Anders S skrev:Ett värmande besked, utan tvivel. Nu får du genast uppdatera oss om siffror försvinner eller färgen löses upp.
Jag avsåg snarare risken att metanolinblandningen skulle skada kompassrosen.
Anders S
Då gäller det ju att man kan streckindelningen på kompassen; Nord, Nord till ost, Nordnordost, Nordost till nord, Nordost osv och alla halvsterk och kvartsstrek och dessutom snabbt kunna räkna om det till grader.Eilean skrev:Värre vore om siffror lossnade och bytte plats!Anders S skrev:Ett värmande besked, utan tvivel. Nu får du genast uppdatera oss om siffror försvinner eller färgen löses upp.
Egentligen ett onödigt kunnande som skepparen Albert Hansson på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen, med tvång lärde mig när jag jobbade som hoppilandkalle somrarna 1967 och 1968. Han lärde mig också mycket annat dumt som jag aldrig haft användning av tex att mata fiskmåsar med snus.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
toaen skrev:Då gäller det ju att man kan streckindelningen på kompassen; Nord, Nord till ost, Nordnordost, Nordost till nord, Nordost osv och alla halvsterk och kvartsstrek och dessutom snabbt kunna räkna om det till grader.Eilean skrev:Värre vore om siffror lossnade och bytte plats!Anders S skrev:Ett värmande besked, utan tvivel. Nu får du genast uppdatera oss om siffror försvinner eller färgen löses upp.
Egentligen ett onödigt kunnande som skepparen Albert Hansson på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen, med tvång lärde mig när jag jobbade som hoppilandkalle somrarna 1967 och 1968. Han lärde mig också mycket annat dumt som jag aldrig haft användning av tex att mata fiskmåsar med snus.![]()
tommy
Har själv funderat på att fylla kompassen med rakvatten, (samma som i vattenpass) detta för kurshållningens skull. 
erlandf