Jag har alltid trott att det hette Cutlass-lager, antagligen för att jag ett det skrivet så för det mesta. Försökte slå upp det i den största ordboken jag hade, men det fanns inte med i just detta sammanhang. Google ger 23000 resultat på "cutlass bearing" och 5500 resultat på "cutless bearing" så det är ganska många procent som skriver fel...Anders S skrev:Jason: Cutless-lager (ibland felstavat "cutlass")
Propelleraxeltätning
Re: Propelleraxeltätning
Handlar det inte om vanliga packboxar, där man byter ut stålfjädern mot rostfritt? så ser min
tätning ut, att den sedan läckte visade sej bero på min oskickliga montering av axeln, en fjäder hade
kommit fel, alt gummit tagit lite stryk, min tätning består av två packboxar, motstående en mot vattnet en mot oljan.
Skoj att det skrivs i några trådar som inte handlar om HR båten, börjar bli utless på denna långbänk, trodde
politiker var värst........ man trodde allt var sagt men så börjar det om
,
tätning ut, att den sedan läckte visade sej bero på min oskickliga montering av axeln, en fjäder hade
kommit fel, alt gummit tagit lite stryk, min tätning består av två packboxar, motstående en mot vattnet en mot oljan.
Skoj att det skrivs i några trådar som inte handlar om HR båten, börjar bli utless på denna långbänk, trodde
politiker var värst........ man trodde allt var sagt men så börjar det om
Har jag bråttom tar jag bilen
Jag har också noterat denna anomali. En "cutlass" är vad man i svenska sammanhang förmodligen översätter till "huggare" men har du ordbok så stod det väl där.Ridax skrev:Jag har alltid trott att det hette Cutlass-lager, antagligen för att jag ett det skrivet så för det mesta. Försökte slå upp det i den största ordboken jag hade, men det fanns inte med i just detta sammanhang. Google ger 23000 resultat på "cutlass bearing" och 5500 resultat på "cutless bearing" så det är ganska många procent som skriver fel...Anders S skrev:Jason: Cutless-lager (ibland felstavat "cutlass")
Visst är Google fanastiskt. Sök på "cutlass bearing" och du skall finna att den första posten som kommer upp är... CUTLESS BEARING. Söker man tvärtom ("cutless bearing") så kommer det upp mängder av CUTLASS BEARING.
Längst ner här ( http://www.marineenginedigest.com/speci ... arings.htm ) ser man en liten blänkare om saken - jag gick t o m till patentverkets sida för att kolla.
Mycket nöje!
Anders S
Jo, i princip är "saltvattenmodellerna" försedda med rostfri spiral, men det finns olika gummikvaliteter och en del tål inte olja (de är bra på annat sätt). Man bör kolla detta vid inköp.Besqua skrev:Handlar det inte om vanliga packboxar, där man byter ut stålfjädern mot rostfritt? så ser min
politiker var värst........ man trodde allt var sagt men så börjar det om,
Anders S
Som jag skrev gick till en fackman, tror zimmerringarna ( så stavas det i katalogen) kostade nån femtilapp styck. Med hänsyn till allt jobb det innebär att byta på varvet för att inte tala om att behöva torrsätta igen efter sjösättning tycker jag det var väl värt pengarna. Vidare fick jag svar på alla mina frågor runt flexsskivan, cutlesslager bytet, åtdragningsmoment på propellern osv. Just denna typ läcker ju olja om man har en slang nån meter upp och på så vi vet man om man lyckats eller ej.
Om man söker på Google utan citationstecken så blir det som du beskriver. Men om du sätter citationstecken runt "cutless bearing" som jag gjorde, så kommer du enbart få just den exakta stavningen och kan då se en grov uppskattning av förekomsten och i fyra fall av fem så är det felstavat...Anders S skrev: Visst är Google fanastiskt. Sök på "cutlass bearing" och du skall finna att den första posten som kommer upp är... CUTLESS BEARING. Söker man tvärtom ("cutless bearing") så kommer det upp mängder av CUTLASS BEARING.
Jomenvisst. Jag provade hit och dit (även med googlefight) och jag ansluter mig stenhårt till den rättstavade minoriteten i detta fall.Ridax skrev:Om man söker på Google utan citationstecken så blir det som du beskriver. Men om du sätter citationstecken runt "cutless bearing" som jag gjorde, så kommer du enbart få just den exakta stavningen och kan då se en grov uppskattning av förekomsten och i fyra fall av fem så är det felstavat...Anders S skrev: Visst är Google fanastiskt. Sök på "cutlass bearing" och du skall finna att den första posten som kommer upp är... CUTLESS BEARING. Söker man tvärtom ("cutless bearing") så kommer det upp mängder av CUTLASS BEARING.
Anders S