Hur måla om plastbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jens K

Inlägg av Jens K » sön 16 jul 2006, 20:05

Anonymous skrev:
Det där blev jag nyfiken på. Gör man inte? Jag är ägare till ett lackat skrov och brukar vaxa. Man gör ju det med bilar. Varför ska man inte vaxa lackade skrov menar du?

mvh

Nils Nobbing
Kanske något sent svar, men ändå. Anledningen att iaf jag inte vaxar mitt målade skrov är att det tar längre tid att vaxa det än att rolla på ett till lager färg. Så om jag inte är nöjd med finishen längre målar jag hellre ett till lager än att vaxa det. Dessutom är enkomponentsfärg, som tidigare påpekat, inte lika slitstark så minst vart annat år vill man åndå bättra på färgen.
Se på det så här istället: jag behandlar mitt skrov i praktiken som om det vore en målad träbåt.

Passar på med en ännu mer försenad kommentar till ett tidigare inlägg ovan: Ska man måla direkt på gelcoat med International enkomponent (toplac) behövs ingen grundfärg. Färgen fastnar utmärkt på gelcoat (har nu haft så i tre år utan minsta tecken på att det skulle losssna). Tror t o m att det står på burken att den kan målas direkt på gelcoat.

Skriv svar