Erfarenheter av Diva 38

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kalle Kula
Diamantmedlem

Re: Erfarenheter av Diva 38

Inlägg av Kalle Kula » tor 23 sep 2010, 07:44

CR390 missade jag på listan, den är också en kandidat!
Fin båt!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 sep 2010, 08:35

Kalle Kula skrev:Vi är härdade med bredd på båten...
Har idag en Jeanneau Sun Odyssey 36.2 som har mäktiga 3.73 m från ruffluckan och bakåt, i kombination med 7 ton deplacement för en tom båt.

En Diva med bredd på 3.54 och djup/smal köl kommer att uppträda som en primadonna jämfört med charterbussen vi har idag..
Stillsam fråga, icke illa ment: Det förefaller som att du/ni har en helt OK båt redan idag. Varför vill ni byta, till exempel till en Diva 38 eller de du har på listan?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 23 sep 2010, 08:43

Mr Q skrev:....Där syns tydligt pentryts skumma utformning som skäl mkt utrymme ....
.....med kutterform på undervattenskrovet i aktern .....
Pentryt verkar ju rätt vettigt och bör funka under gång, man kan ju spjärna emot och saknar vassa hörn. Stjäl utrymme gör det ju för att det har en del bänkyta. En prioriteringsfråga - vad hjälper det att det kan sitta 8 gubbar i salongen om man inte har plats att skära upp mackor till dem.

Vad är "kutterform"på aktern?

Min främsta invändning mot soffans form och fåtöljer är - var finns sjökojerna? Ingen båt för längre havsben.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 23 sep 2010, 09:23

Det här menar jag med kutterformen i häcken. Pentryt är säkert bra ur krängningshänseende, men det där är inget som inte en fällbar skiva och selekrokar grejar. Men visst du har rätt i sak att det är bra för krängning.
Bilagor
DSC00055_3.jpg
DSC00043_3.jpg

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tor 23 sep 2010, 09:53

Anders S skrev:
Kalle Kula skrev:Vi är härdade med bredd på båten...
Har idag en Jeanneau Sun Odyssey 36.2 som har mäktiga 3.73 m från ruffluckan och bakåt, i kombination med 7 ton deplacement för en tom båt.

En Diva med bredd på 3.54 och djup/smal köl kommer att uppträda som en primadonna jämfört med charterbussen vi har idag..
Stillsam fråga, icke illa ment: Det förefaller som att du/ni har en helt OK båt redan idag. Varför vill ni byta, till exempel till en Diva 38 eller de du har på listan?
Enkelt, båten vi idag har med cruisingköö på 1.45 är hel suverän när det gäller att ta sig in i grunda vikar..
Men den är en katastrof på bidevind, framförallt i sjö...
Vindvinkel och avdrift inte minst gör att motorn används för ofta enligt vår smak..

Användarvisningsbild
Jakan
Trogen medlem

Inlägg av Jakan » tor 23 sep 2010, 14:42

Eilean skrev:
Min främsta invändning mot soffans form och fåtöljer är - var finns sjökojerna? Ingen båt för längre havsben.
I salongen finns inga kojer överhuvudtaget. Som sjökojer funger våningskojerna i lilla akterruffen utmärkt.
Mr Q skrev:
Där syns tydligt pentryts skumma utformning som skäl mkt utrymme och soffgruppens sväng som i kombo med fåtöljer på styrbord gör att man tappar minst 3 sittplatser i kabin.
Pentryt är ju nästan det bästa med hela inredingen i båten. Fungerar verkligen till havs och inte bara i hamn som på de flesta andra båtar. Inga selar eller krokar behövs, det är bara att luta sig mot ena eller andra hållet så står man stadigt.

Ang. soffans utformning så tycker jag den är så nära det optimala som det går att komma. På många båtar med U-soffor så är hörnen ganska räta, vem ska sitta där? På Diva 38 är det så, att om axlar och arsle får plats runt bordet så får också knäna plats.

Det enda negativa med salongen är att masten går rakt igenom bordet, men det går att leva med.

Ang. seglingsegenskaper så är ev. LYS alldelse för högt som nämts tidigare. Bl.a så tar LYS-kommitén inte hänsyn till den verkliga vikten som skiljer nästan ett ton från ursprungliga datablad. Det är svårt att överhuvud taget hänga med ex.vis Diva35 eller Diva39 i lätta vindar. Å andra sidan seglade vi jämt med en Arcona 400 i 5 timmars halvvind (ca 8-10ms) i somras. Så finns det bara lite vind så finns det även fart i båten.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 23 sep 2010, 15:14

Jakan skrev: ....I salongen finns inga kojer överhuvudtaget. Som sjökojer funger våningskojerna i lilla akterruffen utmärkt....
Har ju aldrig varit inne i båten och jag missuppfattade planritningen och insåg aldrig att det fanns två separata akterhytter varav en med enkelkojer. Bara det går att ordna ett vettigt och lagom trångt slingerkojsarrangemang (kojerna verkar ju rätt breda) så ligger man nog bra där, de är ju inte så långt akterut.
Men skulle jag ägt båten så hade nog det utrymmet blivit verkstad/förråd/tvättstuga istället...
Och då skanas likfö---at sjökojer. Jag hade nog föredragit den runda soffan vilken säkert är jättebra, men med en rak mittemot, lång nog att förvandlas till sjökoj.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tor 23 sep 2010, 22:04

Vad roligt det är med många engagerade människor med åsikter!

Just frågan om design och utformning är väl det som är typiskt med Diva 38.

Lite av våra funderingar..
Vi kappseglar aldrig med denna båt, det är endast cruising!
Hustran älskar båtlivet och segling men är det soligt och fint så är det nästan mer värt för henne att bara sola och slappna av...därför passar en "rorsmansoptimerad" sittbrunn oss bra. Håller med någon skribent ovan att att det med det konservativa ögat ser konstigt ut i sittbrunnen...men jag tror det är väldigt smart - för sitt syfte. Dock otestat, vi har inte inte lyckats hitta någon båt att provsegla med på nära håll - vi bor N om Göteborg..

Akterkabinerna...vi skall köpa en båt optimerad för oss två, med möjligheter att ta med gäster.. Den stora akterkabinen är kanon! Den lilla med våningssängar ett smart sätt att få plats med två kojer till...säkert sumermysig för framtida barnbarn.., och annars helt perfekt som "höglager".
Förpiken OK för två vuxna!

Halvcirkeformade soffan..som någon annan skrev och som jag håller med om...vi har en U-soffa idag...aldrig mer! Är man några personer runt bordet så får bara inte benen plats..

Masten mitt i bordet...ja det har den. Båten vi har tittat på hade rullmast - inte blir den smäckrare av det inte..

Pentry, speciell design återigen..praktiskt till sjöss, det tror jag de flesta kan hålla med om...tar utrymme, ja säkert, men vi "behöver" inte det utrymmet - vi skall i huvudsak vara två ombord..

Sjökojer, bra frågeställning...vi har med nuvarande båt (tre kabiners)med den typen av segling vi gör alltid lyckats knycka några timmars sömn i en av de två akterkabinerna beroende på vilket håll båten kränger..ser ingen skillnad med DIvan och det är tillräckligt för vår typ av segling.

Designfrågor och smak är som bekant delade och individuella, jag tror Divan sätter det hela på sin spets..det är nog som ärtsoppa och levergryta..antingen gillar man det eller så går det bort!

För oss känns det helrätt.

Svårare att ta ställning till genom bilder och ritningar är kvalitet i konstruktion och genomförande..anar att några av Er om skrivit ovan har/har haft en Diva 38..
Hur är kvaliteten?

Mvh

//OLA//

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 sep 2010, 06:44

Kalle Kula skrev:Svårare att ta ställning till genom bilder och ritningar är kvalitet i konstruktion och genomförande..anar att några av Er om skrivit ovan har/har haft en Diva 38..
Hur är kvaliteten?
Utan något som helst misstroende för Diva 38: Jag skulle för egen del inte köpa en ny (ny för mig eller helt ny) båt i din prisklass utan att göra en noggrann genomgång av konstruktionen, kanske tillsammans med en besiktningsman. Det här beror ju en smula på hur (båt)tekniskt bevandrad man är, men eftersom genomförandet är väl så viktigt som design och konstruktion så måste man hur som helst besikta också det exemplar man är intresserad av. En närmast självklar sak att fråga på varje båt som konstruerats de senaste 20 åren eller så är: Vem har designat båten? Vem har gjort belastningsberäkningarna? Var/av vem har skrovet inklusive alla bärande delar (webbar, dvärgspant (bottenstockar), knän etc) byggts? Var kan jag få en kopia på konstruktionsritningarna? (Jag tror att du kan få allt detta vad gäller Diva 38)

Sidenfinish på inredningspaneler faller därvid platt jämfört med om man kan räkna med att båten byggts enligt en riktig konstruktionsritning där det framgår vilka laminattjocklekar som gäller i olika delar av skrovet och hur bärande delar skall fästas in. (Jag har ca 10 cm ritningar och konstruktionsanvisningar till min egen båt - en sidoreflektion är att den konstruktion som är enkel att genomföra också är den lösning som har förutsättningar att bli välbyggd). Jag hade ABSOLUT gjort mig till spekulant på en Diva38 som ligger hos någon handlare, om så bara för att i lugn och ro kunna gå igenom den vad gäller teknik och konstruktion. Om det sedan blir en annan individ, så har du ju i så fall redan koll på en del av de viktiga sakerna.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » fre 24 sep 2010, 07:16

Helt enig med Dig Anders i allt Du skriver ovan!

..och Sailguide är ett första steg i den processen!

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 25 sep 2010, 23:10

Jag har varit spekulant på Diva 38 och till och med besiktigat ett objekt som jag kunde tänka mig köpa. Efter lång betänketid så har jag helt lagt denna båtmodell åt sidan för andra ostkustbyggen som Linjett och Arcona.

Plussidan:
Välseglande båt, med unik look och inredning. Hon har tre kabiner med varsin profil: Queen-sizesäng i ownerscabin, våningssängar i en annan och sedan en traditionell förpik. Pentryt är väl genomtänkt.
Stark kölkonstruktion med stålbalk. De svaga bottnarna i äldre Diva återfinns ej här.
Gedingen träinredning

Minussidan:
Dålig finish på fribordens gelcoat. Grundarbetet med plugg och form verkar ha varit ett hastverk.
Kölen är nästan omöjlig att få av pga kölbalkens konstruktion och på det sätt varvet monterat den. Ett varv som lyckades få av kölen fick ägna en månad åt att reparera skadorna som uppstod i samband med att kölen tvingades av.
Mycket tunn lack i inredningen.
Underdimensionerad ventilation till motorrummet, motorn får för lite luft
Dålig kvalitet på kölar (estländsk bly? mycket slagg)
Röstjärnen är inbyggda, går ej att inspektera utan att ta fram sågen och göra ved av inredningen runt dessa.
Innertaksmodulen är monterad offset åt babord - verkar vara så i alla objekt jag sett. Man verkar bygga båten fort och fel. Man ser tydligt i rutramarna att det glipar ordentligt på SB-sidan, men inte alls på BB-sidan.
Obefintlig dokumentation, räcker inte ens för att nå upp till den CE-märkning båten faktiskt har. Användarhandboken är ett fullständigt skämt.
Halvdan kvalitet på teaken. Teakdäck skulle vara ett definitivt no-no på denna båt.

Slutligen, många som köpt båten ny verkar ha haft problem med att få brister åtgärdade. Ni kan själva ta reda på vem som står bakom Diva 38 och lista ut vem jag syftar på. Detta var den sista droppen som fick mig att avstå. Jag vill känna att konstruktör/generalagent känner sig stolt över sitt alster och tar hand om sina kunder. I det här fallet påminner agerandet mer om beg bilhandlare. Det är synd, för Diva 38 hade mycket potential när hon kom. Dessutom verkar Fabola haft dålig kontroll på byggkvaliteten hos varvet i Estland. Man får lätt känslan att filosofin har varit "bygg billigt och sälj dyrt".

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » sön 26 sep 2010, 10:04

Sailguide är underbart!
Så mycket kunskap det finns!

Synpunkterna från Consencus är precis den typ av information som jag hoppades få..

När jag läser tråden igen så får jag känslan av att skribenten "Jakan" har/har haft en Diva 38 eller i varje fall seglat med en. Kanske flera gånger?

Jakan, med Din erfarenhet av båten...vad säger Du om det som Conscensus skriver?

..och teakdäck...nej..det är inget säljargument som biter på mig..blotta tanken på ett tätt plastdäck på en ny båt...en borrmaskin och hundratals/tusentals skruvar..nej teakdäck är inget jag söker - oavsett båttyp..

Mer synpunkter..?

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 27 sep 2010, 09:38

Jakan skrev:

Ang. seglingsegenskaper så är ev. LYS alldelse för högt som nämts tidigare. Bl.a så tar LYS-kommitén inte hänsyn till den verkliga vikten som skiljer nästan ett ton från ursprungliga datablad. Det är svårt att överhuvud taget hänga med ex.vis Diva35 eller Diva39 i lätta vindar. Å andra sidan seglade vi jämt med en Arcona 400 i 5 timmars halvvind (ca 8-10ms) i somras. Så finns det bara lite vind så finns det även fart i båten.
Jag följer, som frekvent medseglare till herr Kula, denna diskussion med stort intresse!
Det är inte utan förtjusning vi ser fram emot ett båtbyte hos vännerna eftersom dagens längre etapper över haven ger lite olika ankomsttider :(

Jakan, har du mätt vikten på båten? I databladen anges 6900. "Skiljer nästan ett ton" skulle innebära närmare 8 ton tomvikt? I kombination med moderat förtriangel (om man kör fock) så kan man då kanske förstå att hon inte är någon lättvindsracer. Å andra sidan, kör man jämnt med en Arcona400 på halvvind när det blåser 8-10 så kan ju inte skrovformen vara helt kass (förutsett att Arconagänget kunde segla)? Skulle det vara ett problem med akterpartiet skulle den ju suga sig fast i dessa farter.
//Niklas S
Faurby424 Alinde

TOR_A
Guldmedlem

Inlägg av TOR_A » mån 27 sep 2010, 11:25

consensus skrev:Kölen är nästan omöjlig att få av pga kölbalkens konstruktion och på det sätt varvet monterat den. Ett varv som lyckades få av kölen fick ägna en månad åt att reparera skadorna som uppstod i samband med att kölen tvingades av.
Att kölen nästan är omöjlig att få av skulle väl kunna ses som något positivt. Var det otäthet mellan köl och skrov som var orsaken till att man tog bort kölen på den båt du nämner? Finns det andra skäl till att ta bort kölen?

Användarvisningsbild
Jakan
Trogen medlem

Inlägg av Jakan » mån 27 sep 2010, 11:53

Jodå, jag äger och seglar en Diva 38 sedan 2001, så lite erfarenhet av båten har jag.

Ang. några av consensus synpynkter.

Lacken. Vår lack är fortfarande fräsch efter nästan 10 år, så SÅ tunn kan den knappast vara.

Röstjärnen. Håller jag med om. Dumt gjort men delas med många nyare konstruktioner.

Innertaksmodulen. Vet jag faktiskt inte vad som avses med? Glipar i rutramarna? Förklara gärna?

Kölen. I början användes lite dåliga formar för gjutningen vilket medförde att epoxispackel användes för att få till rätt form på kölen.
Detta spackellager kan lossna i något område om man kommer emot graniten vid tilläggning. Påverkar ju farten om det händer.

Teakdäck. Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra kavalitet på teak, men vårt teakdäck ser fortfarande helt okej ut.
Däcket är förövrigt inte skruvat med en enda skruv utan limmat så något läckage behöver man inte bry sig om.

Till cruisaren.
Jo jag har vägt båten i sjösättningstrucken vid sjösättning, (tom båt). 7800kg. Nu vet jag inte hur väl en sådan våg är kalibrerad.

Skriv svar