Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » sön 08 aug 2010, 12:31
bosseh skrev:Precis som Logad och schemat Lasse L länkade har jag generatorn direktkopplad till husbatterierna och ett skiljerelä till starbatteriet och jag kan också välja att koppla bort laddningen till startbatteriet. Eftersom husbatterierna oftast är de som behöver mest laddning. Lösning fungerar perfekt.
Att koppla som Guitar Nilsson och starta på husbatterierna och med ett batteri som reserv fungerar också bra. Har man sen en liten solpanel på reservbatteriet så är det alltid garanterat fulladdat.
BB är bra om man av utrymmes eller viktskäl inte vill ha flera batterier. Men det är en elektronisk pryl som kan krångla och då har man inget att starta på. Har man inte hela tiden koll på hur mycket ström som finns i batterierna så kan man helt plötsligt bli strömlös vilket kan bli otrevligt.
Dessutom brukar livslängden för ett startbatteri som bara används till start vara mycket god. I en nödsituation kan startbatteriet driva tex VHFen.
Nån som varit med om en krånglande batterybrain?
Enär jag har min enbart på förbrukarna kan jag om den pajar starta på startbatteriet i alla fall.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
peterh
- Diamantmedlem
Jag kopplade precis tvärtom:
generator/startmotor är permanent ( via huvudströmbrytare) inkopplade på startbatteriet,
förbrukarbatterierna är permanent inkopplade på en laddare. Dessutom har jag
ett skiljerelä som kopplas in manuellt .
Orsaken är att jag anser att jag kör så lite motor att bidraget jag får från generatorn inte
står för någon nämnvärd laddning ( om jag kör för motor längre stunder kan jag slå
till skiljereläet). Det huvudsakliga laddningen av förbrukarna kommer alltså från
landström/laddare. Det kanske blir en solcell i framtiden, men just nu känns det onödigt.
Jag har prioriterat enkelhet och förutsägbarhet framför "bra-att-ha-finesser"
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
bosseh
- Diamantmedlem
peterh skrev:Jag kopplade precis tvärtom:
Så gjorde man alltid förr. Strömförbrukningen ombord var väldigt liten och det var oftast startbatteriet som behövde mest laddning. Idag är det oftast tvärtom. Sen finns den aspekten att ju mer urladdat är batteri är, desto viktigare är det att så fort som möjligt börja ladda. Därför är också solpanelen viktig, den bidrar definitivt till ökad livslängd på batterierna.
-
peterh
- Diamantmedlem
bosseh skrev:peterh skrev:Jag kopplade precis tvärtom:
Så gjorde man alltid förr. Strömförbrukningen ombord var väldigt liten och det var oftast startbatteriet som behövde mest laddning. Idag är det oftast tvärtom. Sen finns den aspekten att ju mer urladdat är batteri är, desto viktigare är det att så fort som möjligt börja ladda. Därför är också solpanelen viktig, den bidrar definitivt till ökad livslängd på batterierna.
Nja, som jag skrev, generatorn tillför inte särskilt många Ah i mitt fall. Alltså har jag
ingen orsak att göra någonting komplicerat ( med automatik mellan batteribankerna)
En bra laddare + landström är allt jag behöver. Den dag det inte räcker skall solceller
som laddar förbrukarna monteras.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Har man väldigt lite förbrukning så kan man ha en enkel lösning.
När jag köpte nuvarande båt fanns det två batterier som användes till både start och förbrukning. Dessutom fanns ett reservbatteri som laddades på land två gånger per säsong. Extremt okomplicerat utom när man glömt hjälpstartkablarna i bilen ....