16-årige ensamseglerskan Abby Sunderland försvunnen ...
Re: 16-årige ensamseglerskan Abby Sunderland försvunnen ...
Det finns ett antal olika fritidssysslor som innebär risker. Bergsbestigning, jordenruntsegling, diverse sporter osv. Alltid förutsätter utövarna att om det går åt pipsvängen, skall resten av världen ställa upp med nödvändiga resurser vad gäller räddningsinsatser och/eller mer eller mindre avancerad sjukvård. Offe ä de på dette vise?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Skatter och försäkringar.Seawolf skrev:Det finns ett antal olika fritidssysslor som innebär risker. Bergsbestigning, jordenruntsegling, diverse sporter osv. Alltid förutsätter utövarna att om det går åt pipsvängen, skall resten av världen ställa upp med nödvändiga resurser vad gäller räddningsinsatser och/eller mer eller mindre avancerad sjukvård. Offe ä de på dette vise?
Ärligt talat, nu är ni hyffsat "svensk-tråkiga" alltså...
Jag tror snarare att det beror på att det inte ligger för människor att stå still och glo ens när någon genom ren idioti (eller, i detta fall ett barn med idiotiska föräldrar) ställer till det för sig. Vi ("vi människor") är inte sådana. Men i det här fallet borde det inte behövts. Har du funderat på att SSRS inte finansieras via skatter eller försäkringar? Ett gott argument att det ligger i människans natur att hjälpa varandra utan att blanda in skatter och försäkringar. Att vi sedan har sådant också är ju alldeles riktigt.SWE54 skrev:Skatter och försäkringar.Seawolf skrev:Det finns ett antal olika fritidssysslor som innebär risker. Bergsbestigning, jordenruntsegling, diverse sporter osv. Alltid förutsätter utövarna att om det går åt pipsvängen, skall resten av världen ställa upp med nödvändiga resurser vad gäller räddningsinsatser och/eller mer eller mindre avancerad sjukvård. Offe ä de på dette vise?
Ärligt talat, nu är ni hyffsat "svensk-tråkiga" alltså...
Menar du att det är präktigt och "svensk-tråkigt" att inte skicka ut 16-åringar på ensamsegling jorden runt ?
Anders S
Hur vet du att föräldrarna är idioter?Anders S skrev: Jag tror snarare att det beror på att det inte ligger för människor att stå still och glo ens när någon genom ren idioti (eller, i detta fall ett barn med idiotiska föräldrar) ställer till det för sig. Vi ("vi människor") är inte sådana. Men i det här fallet borde det inte behövts.
Känner du dom?
Nu gällde det ju inte SSRS överhuvudtaget.Anders S skrev: Har du funderat på att SSRS inte finansieras via skatter eller försäkringar?
...
Skulle kunna vara så i vissa fall, ja.Anders S skrev: Menar du att det är präktigt och "svensk-tråkigt" att inte skicka ut 16-åringar på ensamsegling jorden runt ?
- Platinamedlem
Fast i ärlighetens namn är nog drivkraften bakom SSRS snarare att få köra skitfort på sjön med pilotsolglasögon.Anders S skrev:Har du funderat på att SSRS inte finansieras via skatter eller försäkringar? Ett gott argument att det ligger i människans natur att hjälpa varandra utan att blanda in skatter och försäkringar. Att vi sedan har sådant också är ju alldeles riktigt.
Om det vore ren medmänsklighet finns det väldigt mycket viktigare saker att göra.
Behövs inte. Saken talar för sig själv. Det är ju inte en olycka vilken som helst, utan den kräver ju ansträngning, planering och eftertanke för att inträffa. Om man säger så.SWE54 skrev: Hur vet du att föräldrarna är idioter?
Känner du dom?
Vad gäller SSRS - tanken var bara att visa att alla goda krafter inte går genom försäkringar eller är skattefinansierade. Jag tyckte jag var tydlig med att det var ett exempel på att det finns andra förklaringar än enbart pänningen till att människor hjälper till.
Anders S
Förväxlar du inte SSRS med kustbevakningen? Som vi sett på TV...coppertail skrev:Fast i ärlighetens namn är nog drivkraften bakom SSRS snarare att få köra skitfort på sjön med pilotsolglasögon.Anders S skrev:Har du funderat på att SSRS inte finansieras via skatter eller försäkringar? Ett gott argument att det ligger i människans natur att hjälpa varandra utan att blanda in skatter och försäkringar. Att vi sedan har sådant också är ju alldeles riktigt.
Om det vore ren medmänsklighet finns det väldigt mycket viktigare saker att göra.
(Du har säkert rätt i att det finns större behov av medmänsklighet på annat håll. Men det goda är ju i detta fall inte en fiende till det bästa, eftersom SSRS bygger på frivillighet.)
Anders S
Utan äventyrare så hade vi fortfarande bott i grottor...
Sitter och slötittar på ett gäng grabbar som springer och jagar en boll i läder som skall sparkas in i en nätkasse... ge dom varsin så dom kan hålla sams... Analysera detta och dom framstår som ett anhopning idioter, för att inte tala om publiken.
Men världen är full av obegripligheter som man inte alltid måste förstå, jag hade tex. aldrig satt mig själv i en segelbåt och rundat jorden på detta sätt men förstår anledningen.
Sen det här med sjöräddningen... en fis i yttre världsrymden om man jämför med all förödelse människan ställt till med på vår jord genom tiden.
Sammanfattningvis:
tycker hon verkar väldigt vuxen och kompetent samtidigt som föräldrarna gjort en kalkylerad riskbedömning kontra livsglädje.
Helt omöjligt att från vår horisont bedöma om beslutet var riktigt eller ej.
Äventyraren
/Svante
Sitter och slötittar på ett gäng grabbar som springer och jagar en boll i läder som skall sparkas in i en nätkasse... ge dom varsin så dom kan hålla sams... Analysera detta och dom framstår som ett anhopning idioter, för att inte tala om publiken.
Men världen är full av obegripligheter som man inte alltid måste förstå, jag hade tex. aldrig satt mig själv i en segelbåt och rundat jorden på detta sätt men förstår anledningen.
Sen det här med sjöräddningen... en fis i yttre världsrymden om man jämför med all förödelse människan ställt till med på vår jord genom tiden.
Sammanfattningvis:
tycker hon verkar väldigt vuxen och kompetent samtidigt som föräldrarna gjort en kalkylerad riskbedömning kontra livsglädje.
Helt omöjligt att från vår horisont bedöma om beslutet var riktigt eller ej.
Äventyraren
/Svante
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Satt och blängde på dokumentären om denna resa (wildeyes) igår på netflix och hittade denna tråden sen. Helt otroligt att de låter henne åka iväg i den typen av båt. Att de sedan inte avbryter efter alla de tekniska problem de drabbas av gång efter gång gör att man blir minst sagt irriterad. Att de sedan sitter och ber frenetiskt till Gud att resan skall gå bra med ovanstående i tanke gör ju att man blir riktigt förbannad. Jag antar att det är sponsorerna som styrt vilken båt och vilken utrustning som kan komma i fråga? Vad tror ni?
Gammal tråd, men jag kunde inte låta bli...
Gammal tråd, men jag kunde inte låta bli...