Backstag - hur gör man egentligen??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
frejo
Guldmedlem

Re: Backstag - hur gör man egentligen??

Inlägg av frejo » tis 04 maj 2010, 18:09

Båten är en Baltic 35. Jag upplever masten som något "mjuk", men min erfarenhet av flera olika sorters master är ganska begränsad.

När det gäller oro för förstaget så har jag väl det också, roden är ju ändå 20 år, och tanken var att jag skulle byta förstaget till i år. Men jag fick inte delat profilen så jag gav upp. Det var så mycket annat att greja och något måste ju sparas till nästa år...

När det gäller svaren ovan är jag väldigt tacksam för alla svar. I stort stämmer de ju med hur jag använt mina backstag vilket känns betryggande.

Vänligen
/frejo

racemaster
Trogen medlem

Inlägg av racemaster » tis 04 maj 2010, 19:15

Baltic 35an har väl en "pansarmast" ,så den bör du väl inte oroa dig för...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 04 maj 2010, 19:18

frejo skrev:... roden är ju ändå 20 år, och tanken var att jag skulle byta förstaget till i år.....
20 år gammal rod i förstaget - låter i mina öron som något som borde stå överst i fetstil på åtgärdslistan.

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » tis 04 maj 2010, 20:07

Jo som sagt, roden ska bytas. Men jag tittade ordentligt i ändarna och de ser fina ut, inga sprickor eller så vad jag kan upptäcka. Men det är ett litet h-e att dela på profilen eftersom den är satt med loctite, både skruvarna och i skarvstyckena. Sådan där jobbig loctite som dessutom måste värmas loss. Och hur jag än värmde gick det inte att rubba, och efter ett tag pajade min varmluftspistol och då sket jag i det helt enkelt. Det är den bistra sanningen och nu får jag väl stå mitt kast...

"Pansarmast", (och för att citera Libero) det känns tryggt.

/frejo

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 04 maj 2010, 20:38

Det känns tungt...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 05 maj 2010, 08:42

frejo skrev:Båten är en Baltic 35. Jag upplever masten som något "mjuk"
Baltic 35 är väl en "gammal" performance cruiser?
Spridarna är nog "raka" a la X-99 så jag skulle passa mig vid gippar över 10m/s och fulla ställ.
DÅ är backstagen viktiga skulle jag tro...

Lycka till med båten
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » ons 05 maj 2010, 09:45

Jag familjeseglar som sagt bara. Jag tycker också att spinnakern gör sig bäst hemma i garaget, och jag har ju en gennaker som används istället. Att gippa över tio sekundmeter är nog något jag försöker undvika över huvud taget, ingen annan i familjen är speciellt nöjd med vindar på 10 och däröver i alla fall. Men båten i sig är ljuvlig, kul att segla, (bortsett från mecket med backstagen då), går väldigt högt, otroligt fint byggd och, tycker jag, vacker i linjerna. Sedan är sittbrunnen liten, nedgångstrappan brant och det finns alltid en oro för det här med teakdäck.

När det gäller masten så skulle jag tro att den är ganska lik x-99 just eftersom den har raka spridare, backstag och står på kölen. Jag trodde att detta allt som oftast innebar att masten är lättare och därmed något mjukare. Men när det skrivs om "pansarmast" blir jag lite fundersam. Min erfarenhet är trots allt väldigt begränsad av olika sorters master, har främst seglat vänners Express, Mani30 och Nord80 tidigare, och då har mina tankar inte direkt legat på masters olika egenskaper. Innan denna hade vi en motorseglare där seglen mest användes som stöd eller möjligen på undanvind.

/frejo

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 05 maj 2010, 11:39

frejo skrev:.... Men det är ett litet h-e att dela på profilen eftersom den är satt med loctite, både skruvarna och i skarvstyckena. Sådan där jobbig loctite som dessutom måste värmas loss. Och hur jag än värmde gick det inte att rubba....
Ett litet sidospår, det kan ju kanske vara möjligt att byta stag utan att dela profilen. Med vajer kan man ju använda ett Norseman- eller Sta-Locändstycke man monterar själv och det finns kanske motsvarande för rod, om det nu är det du skall ha igen. Då knipsar du det gamla staget, drar ut det med en pilotlina och drar i det nya utan ändstycke.

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » ons 05 maj 2010, 12:52

Som jag förstått det finns det tyvärr inga sådana "genvägar" med rod. Man kan ju alltid fundera över om rod är nödvändigt i förstaget då den enda egentliga fördelen är att profilen eventuellt snurrar lite lättare, och möjligen att vikten blir några gram mindre. Samtidigt sitter det rod på från början och det skulle kännas "fel" att byta. När det sedan gäller rodens livslängd har jag hört så oerhört många olika alternativ, en del säger att man definitivt borde byta snarast medan andra, även sådana som arbetar mycket med rod, hävdar att risken är klart överdriven och att om ändarna ser bra ut är det ingen fara. Bland annat ringde jag Harken i Marstrand och frågade hur man demonterade rullen i just syftet att byta rod, varpå jag fick kommentaren att rodbyte är onödigt och att han aldrig hade hört talas om bekymmer med förstagsroden. Man vet ju knappt vilket ben man ska stå på....

Skriv svar