Åldras alkylatbensin?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Re: Åldras alkylatbensin?

Inlägg av coppertail » fre 23 apr 2010, 17:01

morg skrev:Enkel fråga:

Är det tillrådligt att köra vidare på den alkylatbensin som hälldes i tanken i mitten av förra sommaren? De två dunkar som ligger oöppnade i båten? Eller skall dessa kasseras?
Jag kan ta hand om den ruttna livsfarliga gamla soppan åt dig mot en blygsam ersättning.
Gratis om du lämnar dunkarna hemma hos mig. Så hygglig är jag.

PM:a vid intresse :wink:

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 25 apr 2010, 18:36

T skrev:
peterh skrev:.... Explicit erfarenhet av lagrad acrylatbensin har jag inte....
Det är inte många, knappast någon, som har explicit erfarenhet av acrylatbensin. Oavsett om den är lagrad eller inte och oavsett om man stavar akrylat med 'k' eller med 'c'.
Var kommer alla låtsasexperter ifrån egentligen? Det heter, i det här sammanhanget, alkylat och inget annat. Någon nämnde för ett par veckor sen 'peterh' och 'hög svansföring' i samma mening. Jag förstår precis vad som avsågs. Akrylat kan det handla om när man målar hus, kanske är det det, som han egentligen är expert på?

:o
/T
stavningsexpert
Tja, jag skrec ju att jag INTE har explicit erfarenhet av a*bensin ( du har säkert rätt i hur det stavas / heter ). Är det att vara låtsasexpert ??

Däremot har jag erfarenhetar av att rensa förgasare från "kletig gegga som
uppstår i lagrad bensin. Och att "biondebrytbar tvåtaktsolja ruttnar i tanken.
Dessutom rekommenderade jag att INTE använda gammal bensin i båten. Tycker du tvärtom? Eller vill du bara agera Troll ett tag ?

Har du inget i sakfrågan att tillföra kan du lika gärna hålla tyst!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 26 apr 2010, 07:55

Jag tycker nog T inte kunde ha sagt det bättre - om alla s.k. experter.
Läs följande dokument från SPI, Svenska Petroleuminstitutet:
http://www-static.shell.com/static/se-s ... r_svar.pdf

För den som inte orkar läsa, här är några valda frågor/svar:

Vad är det för skillnad på alkylat och akrylat?
”Alkylat” är en petroleumprodukt som används som bränsle och ”akrylat” är en plast som bl.a. används i färger.

Kan jag köra min bil på alkylatbensin?
Du skall inte köra din bil på alkylatbensin, då detta bränsle inte uppfyller de krav som biltillverkare ställer. Tillgången på alkylatbensin är också begränsad och den bör alltså användas där den gör mest miljönytta, d v s i 2-taktsmotorer eller mindre 4-taktsmotorer (gräsklippare) där personer utsätts för avgaser på nära håll eller där det rör sig om en känslig miljö.

Hur länge kan man lagra alkylatbensin på dunk utan att den blir dålig?
Normalt klarar alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 27 apr 2010, 07:40

Som en tidigare akademiker med några missade tentor i kemi bakom mig kan jag försöka förklara skillnaden mellan alkylatbensin och "vanlig" bensin:
Vanlig bensin består av en blandning kolväten som är destillerade med en viss fraktion, dvs alla ämnen i bensinen har ungefär lika mycket kolatomer och antänds vid ungefär samma temperatur. En ganska stor del av bensin är s.k. aromatiska kolväten, där kolatomerna sitter ihop i "ringar", t.ex. bensen. De aromatiska kolvätena är ganska instabila föreningar, med tiden bryts "ringarna" upp och ändarna kan då reagera med andra ämnen, t.ex. kan två st ringar med 6 kolatomer i varje slås ihop till ett nytt kolväte med 12 kolatomer. Detta nya ämne får då helt andra egenskaper än det ursprungliga, motorn kan t.ex. börja knacka. Dessutom blir det mycket restprodukter vid förbränningen som släpps ut i naturen om man inte har en katalysator som bränner upp alltihop.

Alkylatbensin innehåller till största delen kolväten som är i "rak" form, dvs. ren heptan och oktan. Dessa ämnen är i regel mycket stabila och sönderfaller inte så lätt till andra ämnen, därför tål alkylatbensinen en längre tids förvaring. Vid förbränning ger alkylaterna dessutom en renare förbränning utan så många andra biprodukter annat än koldioxid och vatten. Förvara mörkt och i välfylld dunk så att bränslet inte suger åt sig vatten från luften, så skall det inte vara någon fara att spara alkylatbränsle ett par år.
X-342 SWE 18 "Kexet"

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 27 apr 2010, 10:13

Startade på första rycket och gick som ett spjut med en segelbåt fastknutet i ena änden (det blev inte bilen för soppan till slut). Pro-lagra-alkylatbensin-i-sluten-tank-under-vintern-falangen tillerkänns segern...

If Fanta får en guldstjärna för att ha förklarat varför för oss samhällsvetare...

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » tis 27 apr 2010, 14:00

Lite lustigt att man ofta hör -häll skiten i bilen, om bränslen av suspekt karaktär.
Precis som en modern personbil skulle vara som någon gamla tiders tändkula som kunde gå på sälflott.

Varför skulle det gå bättre att köra gammalt grummel genom en modern bils insprutningsystem än genom en
glapp gammal tvåtaktsnurra med förgasare.

Dieslarna är ännu känsligare. Byte av skuren pump kan kosta bortåt 40 000:-

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 27 apr 2010, 16:02

coppertail skrev:Lite lustigt att man ofta hör -häll skiten i bilen, om bränslen av suspekt karaktär.
Precis som en modern personbil skulle vara som någon gamla tiders tändkula som kunde gå på sälflott.

Varför skulle det gå bättre att köra gammalt grummel genom en modern bils insprutningsystem än genom en

Det är precis såna råd som låtsasexperterna bidrar med. Utan något som helst ansvar för några som helst konsekvenser.

Jag har sparat min jolleutombordaralkylatbensin över vintern utan några problem följande säsong. Soppan förvarades i en svart dunk i akterstuven i båten. Mörkt och svalt således och självklart var locket åtdraget och tätt.
Detta förfarande är naturligtvis inget jag rekommenderar eftersom jag saknar dom relevanta kunskaperna för detta.

/T

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 27 apr 2010, 20:24

coppertail skrev:Lite lustigt att man ofta hör -häll skiten i bilen, om bränslen av suspekt karaktär.

Om du visste vad bensinbolagen häller i bensinen ( i begränsade mängder annars klarar det inte spec-en) ...

Det sämsta sättet att använda gammal bensin är att hälla i en flygmotor ( där löper man stor risk för haveri om motorn
stannar, näst sämsta sättet är att använda gammal soppa är att vara beroende av den till sjöss.
I bilen däremot ( där den är kraftigt utspädd ) händer inget mera dramatiskt än att man får skaffa bärgare.
Visst kan man säga att den skall destrueras ( lämnas till återvinning ). En kompromiss är att hälla den i bilen, där
den späds ut ordentligt. Moderna bilar har bra bränslefilter som plockar ut fasta partiklar och gunk, det
som skadar spridare är vatten och sprit ( som är hygroskopiskt). En båtmotor däremot ( eftersom en gammal tvåtaktare
nämndes) har oftast bara ett enkelt metallnät som inte stoppar gunk, utan den kan komma in i förgasare och
bygga upp avlagringar i munstycken. Denna process förvärras då båtmotorer används sporadiskt, det som finns
i flottörhuset kan få ligga och dunsta och oxidera i veckor mellan användningarna.

Använd alltså inte gammal soppa i båten !
Framför allt skall man inte hälla ut eller förbränna bensinen på egen hand, det är direkt miljöskadligt
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 apr 2010, 06:06

peterh skrev: Använd alltså inte gammal soppa i båten !
Framför allt skall man inte hälla ut eller förbränna bensinen på egen hand, det är direkt miljöskadligt
Hade vi inte rett ut att den här frågan inte är aktuell när det gäller alkylatbensin ? Annars gäller ju regeln om att bränslet skall användas då det är färskt, vilket i sin tur innebär att man häller båtbensinen i bilen efter sista båtturen (den till upptagningskranen, sannolikt). Man väntar ju inte hela vintern för att samla så mycket gucka och kondens som möjligt, eller hur? Sedan är jag (och kanske Eilean med flera) också sugna (kanske bokstavligen...) på hur man kan förfara med ett par hundra liter diesel, dvs halv tank eller så - skall det kastas eller skall man ge bort det? Eller är det kanske så att med rätt hantering, så kan man använda förra årets bränsle, trots allt?
T skrev: Det är precis såna råd som låtsasexperterna bidrar med. Utan något som helst ansvar för några som helst konsekvenser.
Så ligger det till, T, utan tvekan. Men då faller litet grand principen bakom aktiva forum där det går att ställa frågor och där man kan räkna med att få svar. Naturligtvis kan man lägga in "weasle-statements" även i starka påståenden och bestämda åsikter. Men det gör inte alla.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 28 apr 2010, 09:25

Anders S skrev:
T skrev: Det är precis såna råd som låtsasexperterna bidrar med. Utan något som helst ansvar för några som helst konsekvenser.
Så ligger det till, T, utan tvekan. Men då faller litet grand principen bakom aktiva forum där det går att ställa frågor och där man kan räkna med att få svar. Naturligtvis kan man lägga in "weasle-statements" även i starka påståenden och bestämda åsikter. Men det gör inte alla.
Då låtsasexperten är så uppenbart okunnig som i det här fallet, måste man ju hissa nån typ av varningsflagga...
Sen fattar väl jag med att vem som helst kan skriva vad som helst utan ansvar och att man aldrig kan komma undan det, men ju självsäkrare och ju styvare i korken skribenten är, desta större anledning att påpeka eventuella tveksamheter.

/T

Skriv svar