Biltemas lanternor - igen...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Lasse L » sön 14 mar 2010, 20:14

Guitar Nilsson skrev:Pinsam fråga från en med både förarbevis och kustskepparn:
Kan man segla med helvit topplanterna om man har vanliga lanternor nedtill?

Sign: Jag skäms så.

Edit. Har VHF-cert samt nån stämpel om nattnavigation också.
Så klart att du inte SKALL om du seglar. Går du för motot så är det OK.
:mrgreen: Har fler stämplar i min "Blåa bok" en du. :twisted:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 mar 2010, 20:27

Angående att tända den vita 360-graderslanternan i masttoppen vid segling: Då släcker man akterlanternan!

Sedan inser man att man nu har klätt ut sig till motordrivet fartyg, och får uppträda därefter. Men ifall man rent tekniskt skulle begå ett brott genom att göra så (det är som sagt tillåtet om man har ett motordrivet fartyg under 12 meters längd att ha en sammansatt runtomlysande vit lanterna för topp+akter) tror jag faktiskt inte. Det viktiga är ju att man ger alla företräden och följer alla regler som ett motordrivet fartyg måste följa och ingen kan ju säga emot att man haft motorn igång.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 14 mar 2010, 22:26

d. 1) Maskindrivet fartyg med längd under 12 meter får, istället för under a. föreskrivna ljus, föra ett vitt, runtlysande ljus och sidoljus.
(På fartyg under 20 m får de två sidoljusen föras i en sammansatt sidolanterna.)

/bosse med många stämplar

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 14 mar 2010, 23:14

Vettigt kanske vore att kosta på sig lagliga Biltemalanternor nertill på båten, sen sätter man i en olaga ledlampa i trefärgade topplanternan, då kan man ha alla tända hela tiden man nattseglar. Då syns det som sagt mkt bättre att man är en långsam seglare.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 mar 2010, 23:52

Guitar Nilsson skrev:Vettigt kanske vore att kosta på sig lagliga Biltemalanternor nertill på båten, sen sätter man i en olaga ledlampa i trefärgade topplanternan, då kan man ha alla tända hela tiden man nattseglar. Då syns det som sagt mkt bättre att man är en långsam seglare.
Nej, det är ju alldeles fel. Syftet med lanternorna är ju inte enbart att synas utan att ge ledning till andra om din kurs och om du är segel eller motor. Det blir alldeles fel. Antingen uppe eller nere, inte båda. (Att köra med trefärg i masttoppen och sedan tända motor (topp-)lanternan är annars den verkliga specialaren). Vill du bara synas extra bra, tänd belysningen i ruffen och kanske däcksbelysningen om du har sådan. Då syns du bra och gör inget som kan luras.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 15 mar 2010, 20:49

Anders S skrev:
Guitar Nilsson skrev:Vettigt kanske vore att kosta på sig lagliga Biltemalanternor nertill på båten, sen sätter man i en olaga ledlampa i trefärgade topplanternan, då kan man ha alla tända hela tiden man nattseglar. Då syns det som sagt mkt bättre att man är en långsam seglare.
Nej, det är ju alldeles fel. Syftet med lanternorna är ju inte enbart att synas utan att ge ledning till andra om din kurs och om du är segel eller motor. Det blir alldeles fel. Antingen uppe eller nere, inte båda. (Att köra med trefärg i masttoppen och sedan tända motor (topp-)lanternan är annars den verkliga specialaren). Vill du bara synas extra bra, tänd belysningen i ruffen och kanske däcksbelysningen om du har sådan. Då syns du bra och gör inget som kan luras.
Så att ha trefärgs topplanterna tänd samtidigt med akterlanternan och den tvåfärgade jag har framåt är olagligt?
Märks det att jag aldrig brukar segla på natten?
Ute till havs måste det i så fall vara bättre med enbart topplanternan. Styrman i ett lastfartyg borde se den tidigare än de nere vid vattnet, särskilt i sjögån.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 mar 2010, 21:49

Guitar Nilsson skrev: Ute till havs måste det i så fall vara bättre med enbart topplanternan. Styrman i ett lastfartyg borde se den tidigare än de nere vid vattnet, särskilt i sjögån.
Sådär gör jag också. Ute på fritt vatten använder jag trefärg, i skärgården de nedre lanternorna. Det är också rätt OK att ha två uppsättningar, man kan ha roligare än att klättra upp i masten för att byta lanternlampa. Det är ett bra argument för att sätta LED-lanterna i masten. Den slocknar inte i första taget. Sedan behövs ju de nedre lanternorna vid motorgång hur som helst.

Jag är ordentligt sugen på att byta till LED-lanternor. Den enda "olagliga" LED-lampa jag skulle överväga är i så fall 360-graders vit, "ankarlanternan". Med en sådan behöver ingen snåla med lanterna till ankars.
Anders S

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » mån 15 mar 2010, 22:00

Anders S skrev:Jag är ordentligt sugen på att byta till LED-lanternor. Den enda "olagliga" LED-lampa jag skulle överväga är i så fall 360-graders vit, "ankarlanternan". Med en sådan behöver ingen snåla med lanterna till ankars.
En LED-lampa i ankarlanternan i masttoppen skulle jag också gärna ha, det blir ju en del ankarnätter på en säsong. Vad finns det för bra LED-lampor att köpa till detta?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 15 mar 2010, 22:09

Mr Sailman skrev:
Anders S skrev:Jag är ordentligt sugen på att byta till LED-lanternor. Den enda "olagliga" LED-lampa jag skulle överväga är i så fall 360-graders vit, "ankarlanternan". Med en sådan behöver ingen snåla med lanterna till ankars.
En LED-lampa i ankarlanternan i masttoppen skulle jag också gärna ha, det blir ju en del ankarnätter på en säsong. Vad finns det för bra LED-lampor att köpa till detta?
Jag tycker man absolut skall ha ankarlanternan i däckshöjd eller bara något däröver, inte i masttoppen.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » mån 15 mar 2010, 22:14

Eilean skrev:Jag tycker man absolut skall ha ankarlanternan i däckshöjd eller bara något däröver, inte i masttoppen.
Är det tillåtet att ha bägge och?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 15 mar 2010, 22:30

Som ankarlanterna kör jag fotogenlykta i hanfoten bak. Det är som en gammal trevlig cermoni jag inte vill sluta med.
Att bara ha den högst upp masten är lurigt när styrpulpetsfyllona kommer gasandes.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 16 mar 2010, 00:29

Fotogenlampan i hanfoten låter mysigt - och praktiskt!
Jag har en 1,5 W LED-spot som lyser upp fördäck, jag har inte så stor tro på styrpulpetsfyllonas förstånd.

Man ser en del trollingfiskare som kör en runtomlysande vit lanterna i toppen på sin 2 m mast. Anledningen är framförallt att inte bli bländad av det vita ljuset genom att få det högt upp.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » tis 16 mar 2010, 06:51

Någon som provat en sådan här? Ger den tillräckligt ljus? Tål den regn och fukt? Hur länge varar batterierna?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133316

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 16 mar 2010, 07:16

Eilean skrev:
Mr Sailman skrev:
Jag tycker man absolut skall ha ankarlanternan i däckshöjd eller bara något däröver, inte i masttoppen.
App,app,app... Nu skiljer vi på "lampor som visar att man finns till" och på lanternan som visar "jag ligger för ankar" ! Jag håller helt med om att "ögonhöjd" är det bästa, men haken med en lågt placerad lanterna är att den skyms av mast och rigg åtminstone i en riktning - skall man ha det så får man tänka igenom det hela. Att lysa rakt igenom masten kan ingen lanterna göra. Sätter man då en ankarlanterna i akterstaget så blir det en liten sektor över fören där masten skymmer, det skall man veta. Beroende på var man tror att styrpulpeten kommer ifrån kan man ju då hänga lampan litet annorlunda, t ex på fördäck. Två ankarlanternor betyder "stort fartyg", så man kan inte lösa det så heller, rent formellt. Liknande frågeställning: En topplanterna på masten ("motorlanternan") kommer att skymmas rakt föröver av rullgenuan, om man har en sådan ! Man får alltså aldrig vara glad. (På vissa ankarplatser känns det som en blinkande julgransbelysning, hängd i mantåget är en bra ide!)

Min lösning: Elektrisk ankarlanterna i masttoppen, "fotogenlampan" får hänga i bommen och göra vad nytta den kan som allmänbelysning. Men jag har alltför ofta kommit upp till en slocken lampa med gott om fotogen kvar, för att vara riktigt säker på att den slocknat av sig själv då gryningsljuset kommit. Jag vill gärna tro det, men... nä. Det är inte förbjudet att ha däckslampor tända, och man är heller inte skyldig att ha ankarlanterna i svenskt inre vatten, även om jag verkligen rekommenderar att man inte utnyttjar den lättnaden.

På frågan "vilken lampa" så tror jag att en vit LED-lanternlampa med 360-graderspridning, i ett godkänt lanternhus, kan fungera. Den blir dock inte laglig, vilket bör övertänkas. Men i ett vitt/360-graders-sammanhang blir ljusvinklarna och färgen i hop med färgade glas inte kritiska. LED-lampor är inte centrerade på samma sätt och har svackor i färgspektrat, vilket kan ställa till det med rött och grönt glas (filter).
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 16 mar 2010, 08:16

Om man tänkt sig att (av olika skäl) byta ut ankarlanternan, kan denna historia från den onämnbara kedjan kanske vara något?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=140355

Vid nattankring har jag har en LED-bestyckad stormlyktliknande historia med massor av batterier i bottendelen upphissad i sejnfallet. Man kan justera ljusstyrkan med ett litet vred och den lyser som bara den. Vttentät och tung. Inköpt på någon Elfa-rea.

mvh Sven-Barry

PS. Såg namnet Bildemort nyss. Skrattar fortfarande ... DS.

Skriv svar