Det brukar sägas att anrop till nordisk fritidsbåt BÖR ske på kanal L2, det är alltså den rekommendationen som finns. Men det är få som gör så. Jag hade en VHF stående på L2 en hel sommar och det var i princip tyst. De få gånger man hörde något var det oftast norrmän. I mina trakter lyssnar man på 72, den kanalen använder trollingfiskarna både som anrop och prat kanal. Där får man reda på vad som händer!
Betr. böcker så tycker de jag känner om som undervisar Sthlms Radios bok är den bättre och funkar framförallt bättre för självstudier. Stig Humla som skrivit den är en legend inom kustradion.
Calvados, låt mig gissa att provförättaren var en bastant kvinna som heter Ella-Maj? Hon är medförfattare till Sjösportskolans bok och lite partisk. Kanske kan man också ana lite Stockholm/Götebog rivalitet ....
Vill man läsa själv så finns en del här: http://hem.passagen.se/sgpalm/
VHF cert
Re: VHF cert
Rivalitet, he he - ja kanske
Lite märkligt ändå att ett sådant här ämne som det verkligen sägs finnas regler för kan tolkas olika

Det beror på att den flexibiliteten normalt inte ställer till problem. På 16 får man höra de viktiga sakerna. 72 är en allmän bra-å-ha-kanal, den använder (till exempel) vi vid kappseglingar för att ha kontakt med sjöräddningsbåten (SSRS är mycket goda vänner med kappseglarna hos oss), vilket normalt innebär att det inte pratas alls och vi provar en gång på morgonen och tackar för oss på kvällen. 30 sekunders beslag på kanalen, kanske....Calvados skrev:Rivalitet, he he - ja kanske![]()
Lite märkligt ändå att ett sådant här ämne som det verkligen sägs finnas regler för kan tolkas olika
![]()
L2 har inte alla, inget krav sedan marknaden blivit fri, så den kommer att dö ut så sakteliga. Att ställa sin VHF på dual-watch är en "bra grej" och då kan man välja 16+trafikkanal eller 16+72 eller vad man nu kan ha för preferenser. Att lyssna på 16 tycker jag man bör göra. Den dag man behöver ett seriöst handtag vill man ju att alla andra skall lyssna på 16, om man säger så. Att belamra 16 med en massa anrop behövs ju inte om man har bestämt en annan kanal i förväg, men vilt främmande fartyg kan man ju inte gärna ropa upp annat än på 16. Men det finns ju sällan skäl till det.
Och så vid "seriöst skitsnack" (dvs inte "liv&Död-signalering"), lågeffekt, alltid lågeffekt...
Anders S
-
feeling286
- Diamantmedlem
Calvados skrev:Tog cert igår på sjösportsskolan i gbg. Beställde bok från sthlm radio och läste själv-inga problem. Dock råder det delade meningar om anropskanalen L2 som beskrivs i boken som anropskanal emellan båtar.
Förrättaren tyckte inte denna skulle gälla som standard då det finns apparater som ej har denna. Istället skall alltid kanal 16 användas för anrop på annan båt.
(om man inte kommit överens om L2 innan dvs)
/ Olle
Nu har boken "häftet" kommit iaf så det e bara o läsa, sen blir det sjösportskolan.
Bra att veta att det gick o genomföra med häftet från ostsidan här på västsidan..
Ett av de vettigare och mer instruktiva inläggen på länge!coppertail skrev:Ett par tips i all välmening från en yrkesman.
Håll inne med....
Mvh, Nicke
Hur less blir man inte på vän av ordning som lååångsaaamt och tyyydliiiigt bokstaverar "här kallar segelbåten SY1234 Trocadoramorafiadora af Övre Långbacksnässund " tre gånger i rad med full effekt för att begära broöppning.
Jag som har ett krångligt båtnamn använder f.ö. inte det alls när jag ropar upp exempelvis Stockholm Radio. Jag kallar enbart med 'Sierra Kilo Romeo Tango" och brukar alltid få svar med samma mynt. Enkelt och geschwinnt.
Echo-india-lima-echo-alfa-november-oscar-foxtrot-romeo-hotel-uniform