Nya På Kryss ...
Re: Nya På Kryss ...
Själv tyckte jag att senaste numret av På Kryss kändes ... som ännu ett nummer av Praktiskt Båtägande. Och tycker med det att utbudet av båttidningar i Sverige i och med den nya redaktionen minskat. Har för övrigt också svårt att se vad ett antal sidor om hur man bäst ger ut sin egen bok har i en båttidning att göra..
Kanske lite tidigt att såga nya redaktionen men de behöver göra nåt som är bättre än det här för att redaktionsbytet skall kännas som en förbättring, åtminstone i mina ögon.
Kanske lite tidigt att såga nya redaktionen men de behöver göra nåt som är bättre än det här för att redaktionsbytet skall kännas som en förbättring, åtminstone i mina ögon.
Vill bara "skryta" med att om P&K har 50000 läsare så har sailguide faktiskt fler besökare än P&K!Seawolf skrev:Det finns nog 50000 läsare till P&K. Sailguide har kanske några hundra, så det lär inte bli särskilt många som upplever leda om de formidabla mängderna av visdomsord därifrån upprepas. Och så länge ingen upphovsman blir bestulen på sina egna bidrag utan att bli vederbörligt kontaktad för acceptans av den ökade spridningen så finns det nog inga förlorare i det hela.Anders S skrev:Nya versionen blir nog bra.
Det redaktionen skall passa sig för är att låta skribenterna på "expertpanelen" klippa alltför stora bitar ur Sailguide! Det misstaget (och annat) gjorde ju att gamla redaktionen stöp, har jag hört.
Till exempel har Eilean för länge sedan kommit med kloka ord om hur man inte sänker sin vinterbåt. Nu verkar detta komma i repris i tidningen. Det konstigaste av allt allt är att man inte bara plagierat texten, utan även knyckt en bild... av Eilean - båten och Eilean - skribenten. Visst är det fräckt ? Skulle inte förvåna mig om stackars Seawolf råkar ut för samma tilltag
/Anders L
Det är lätt att bli euforisk i egen sak. Skall man räkna På Kryss på samma sätt, så blir nog antalet gånger som något exemplar av På Kryss öppnas av någon, högst betydandeAnders skrev: Vill bara "skryta" med att om P&K har 50000 läsare så har sailguide faktiskt fler besökare än P&K!
/Anders L
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Ja det finns alltid en risk för det. Kund dock inte låta bli att informera om att sailguide har fler besökare än några hundra....
Statistiken jag baserade mitt uttalande på var unika besökare, källa Google Analytics.
Hur många läsare P&K har vet jag inte, har inte tillgång till denna uppgift utan förlitar mig på seawolfs uppgift.
Känner inte till vad du seawolf baserar dina uttalanden på.
Statistiken jag baserade mitt uttalande på var unika besökare, källa Google Analytics.
Hur många läsare P&K har vet jag inte, har inte tillgång till denna uppgift utan förlitar mig på seawolfs uppgift.
Mina uttalanden baseras på att det totalt på Sailguide finns 2514 registrerade användare, varav det antagligen bara är en bråkdel som är regelbundna besökare. Besökare på Sailguide hoppar in och ut massor av gånger. Därvid lusläser han inte allt som står där utan selekterar en hel del. Därför antages ett visst inlägg bara läsas av en bråkdel av de besökande. Min gissning är att ett visst inlägg läses av några hundra.Anders skrev:Ja det finns alltid en risk för det. Kund dock inte låta bli att informera om att sailguide har fler besökare än några hundra....
På Kryss och Till Rors har en upplaga på c:a 50000, varav c:a 40000 är medlemmar i SXK. Sen läses den av rätt mycket folk på bibliotek också. Den som läser tidningen ser oftast allt som finns i tidningen även om de inte lusläser allt. Därför uppskattas antalet läsare till c:a 50000. Skulle man räkna antalet läsare av tidningen till en varje gång någon öppnar någon av alla tidningar som nånsin givits ut (så räknar Google för Sailguide) så skulle nog detta antal bli flera hundratusen.
Visst kan man justera uppskattningarna hit eller dit, men storleksförhållanden lär inte ändras särskilt uppseendeväckande.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Syftet med mitt inlägg var som sagt att informera (med lite självdistans) om att sailguide har fler än några hundra besökare. Tänkte detta kunde glädja er som är flitiga besökare!
Som bonus fick jag nu ett exempel på hur en tråd kan växa till sig genom att "urförfattaren" måste bevisa att han givetvis har bäst fakta kring hur många besökare sailguide har. Jag som startat och ägt sidan sedan 1999 har givetvis ingen aning.... (OBS, försök till att vara rolig)
Men det är väl det som är det roliga med forum.
Statistikprogrammet jag använder (jag har för övrigt två olika) mäter såväl besökare som unika besökare.
Sedan måste jag tyvärr komma med en lite sorglig information för forumskribenterna; absolut flest unika besökare har sailguides båtfakta och inte sailguides forum. Men fortsätt vara aktiva och tipsa gärna andra så kanske det ändras framöver...
(Fast jag kan lugna er med att även på forumet tittar fler än några hundra unika personer in)
Avslutningsvis så hoppas jag nästan att SXKs tidning har fler läsare än sailguide med tanke på att den organisationen drivs professionellt med heltidsanställda, sailguide drivs av mig själv på fritiden med noll kronor i marknadsföringsbudget. Därmed inte sagt att SXK inte skall hålla sig till upphovsrättsregler osv.
Därmed hoppas jag att fråga är utredd!
Som bonus fick jag nu ett exempel på hur en tråd kan växa till sig genom att "urförfattaren" måste bevisa att han givetvis har bäst fakta kring hur många besökare sailguide har. Jag som startat och ägt sidan sedan 1999 har givetvis ingen aning.... (OBS, försök till att vara rolig)
Men det är väl det som är det roliga med forum.
Statistikprogrammet jag använder (jag har för övrigt två olika) mäter såväl besökare som unika besökare.
Sedan måste jag tyvärr komma med en lite sorglig information för forumskribenterna; absolut flest unika besökare har sailguides båtfakta och inte sailguides forum. Men fortsätt vara aktiva och tipsa gärna andra så kanske det ändras framöver...
(Fast jag kan lugna er med att även på forumet tittar fler än några hundra unika personer in)
Avslutningsvis så hoppas jag nästan att SXKs tidning har fler läsare än sailguide med tanke på att den organisationen drivs professionellt med heltidsanställda, sailguide drivs av mig själv på fritiden med noll kronor i marknadsföringsbudget. Därmed inte sagt att SXK inte skall hålla sig till upphovsrättsregler osv.
Därmed hoppas jag att fråga är utredd!