Dynema eller......
Re: Dynema eller......
Hej igen!
Jag har nu fått tag på både 6 och 8 mm dynemalina, alltså ytterskikt av polyester och dynemakärna. Ska testa om avlastarna tar 6 mm. 8 mm tror jag inte att det är något problem med. Men det vore "händigt" med 6 mm för det är trångt inne i bomen.
Varför jag tvekar vilket jag ska köpa är mängden, det går åt c:a 50 lpm till båda reven samt uthalet. Då blir det lite skillnad på 13 eller 25 kr per lpm.
Ha de
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Jag har nu fått tag på både 6 och 8 mm dynemalina, alltså ytterskikt av polyester och dynemakärna. Ska testa om avlastarna tar 6 mm. 8 mm tror jag inte att det är något problem med. Men det vore "händigt" med 6 mm för det är trångt inne i bomen.
Varför jag tvekar vilket jag ska köpa är mängden, det går åt c:a 50 lpm till båda reven samt uthalet. Då blir det lite skillnad på 13 eller 25 kr per lpm.
Ha de
Kenta
Det var bättre förr, längre tillbaka!
Det du beskrev var handhavandefel....30cm över bom kan inte förklaras med töjning...hade de dragit ordentligt "tajt" från början skulle det varit mycket litet klapp till bommen...visst håller jag med om att ju mindre töjning desto bättre...men min point är fortfarande avlastarna....min egen erfarenhet är att avlastare har svårare att knipa dyneema speciellt då man går ner i dimmension på tampen.. så jag snurrar alltid linan ett antal var runt vinchen för att undvika detta.Eilean skrev:Om man alltid räckte med att 'dra tajt från början' fanns väl inget behöv av låg-töjande materal, eller hur? Jag har varit i den situationen måbga gånger att jag fått gå fram och eftersträcka revlinorna för att de töjer sig.Filip skrev:Eilean skrev:]
Det du beskriver har väl knappast göra med om man använder dyneema linor eller ej....snarare om man använt gummistroppar för att reva,
att man inte drar tajt från början är väl ett handhavandefel ?
Ser ofta dyneema i tex fall som "säckar" i hård vind. Som jag oxå skrev..jag måste ofta eftersträcka mina dyneema linor pga av avlastarna.
Hej!
Testade i helgen, det verkar som avlastarna tar 6 mm. Men jag vill göra ett bättre dragprov innan jag bestämmer mig.
En annan fråga som inställer sig. 6 mm är det inte lite tunt att dra i, kräver seglar- eller andra handskar för att få hem det som behövs, det är ju bara sista biten som vinschen gör sitt jobb.
Är det rätt tänkt, ni som använder er av 6 mm linor?
Ha de
Testade i helgen, det verkar som avlastarna tar 6 mm. Men jag vill göra ett bättre dragprov innan jag bestämmer mig.
En annan fråga som inställer sig. 6 mm är det inte lite tunt att dra i, kräver seglar- eller andra handskar för att få hem det som behövs, det är ju bara sista biten som vinschen gör sitt jobb.
Är det rätt tänkt, ni som använder er av 6 mm linor?
Ha de
6 mm är helt åt fanders att jobba med. Glöm det. Visst det är coolt med Dynema, men i ärlighetens namn, ska du räjsa? Om inte skaffa en praktisk minst 10 mm vanlig skot/falltamp av t.ex. robline. Sen segla som bara den och var glad.
Till uthalet 12mm.
Till uthalet 12mm.
Min erfarenhet är att Dyneema inte "funkar" alls, när man drar i fallen så glider höljet på kärnan så att bara det höljet spänns och inte kärnan.
Jag använder vanlig ( = billig ) 8 mm lina till revlinor, funkar kanonbra.
Jag använder vanlig ( = billig ) 8 mm lina till revlinor, funkar kanonbra.
Hej Mr Q!
Du har aldrig tittat in i en bom på en 32-fotare från 80-talet, eller?
Försöka att få in dubbla singelrev med 10-12 mm lina samt uthal, då är du duktig! Får du det sen att fungera utan en massa friktion, så super.
Jag har haft 8 mm, samt 4 mm wire till uthalet, och det är inte mycket över att röra sig på inne i bommen.
Och Janne23,
menar du att avlastarna enbart kniper om höljet och inte Dyneema-kärnan?
Det är inte till fallen jag ska ha Dyneema utan reven.
Singelreven (2 st) går ju flera ggr fram och tillbaka i bommen, och ta hem på revet är inte så jobbigt, men att slå ut det igen kan vara nog så kärvt pga friktion från alla block (4 st) det är brytet över. Det är därför jag funderar över Dyneema så att jag kan gå ner en dimension på linan, från 8 till 6 mm.
Jag vill gärna ha svar från någon som har provat det.
Ha de
Kenta
Det var bättre förr- längre tillbaka
Du har aldrig tittat in i en bom på en 32-fotare från 80-talet, eller?
Försöka att få in dubbla singelrev med 10-12 mm lina samt uthal, då är du duktig! Får du det sen att fungera utan en massa friktion, så super.
Jag har haft 8 mm, samt 4 mm wire till uthalet, och det är inte mycket över att röra sig på inne i bommen.
Och Janne23,
menar du att avlastarna enbart kniper om höljet och inte Dyneema-kärnan?
Det är inte till fallen jag ska ha Dyneema utan reven.
Singelreven (2 st) går ju flera ggr fram och tillbaka i bommen, och ta hem på revet är inte så jobbigt, men att slå ut det igen kan vara nog så kärvt pga friktion från alla block (4 st) det är brytet över. Det är därför jag funderar över Dyneema så att jag kan gå ner en dimension på linan, från 8 till 6 mm.
Jag vill gärna ha svar från någon som har provat det.
Ha de
Kenta
Det var bättre förr- längre tillbaka
Kenta
Jag vet inte vad som händer och varför det inte fungerar med fal av Dyneema på min båt men för många år sedan så bytte jag mina risiga wire-fall till 8 mm Dyneema och blev besviken över att de fjädrade så mycket.
Klagade hos tillverkaren ( som sa sej känna till att det var problem ) och jag fick 10 mm Dyneema i en bättre kvalitet istället ( fick också behålla de gamla 8 mm fallen... )
De nya fungerade bara marginellt bättre...
Har haft uppe detta på forumet ett antal gånger och fått förklaringen att när jag hissar segel så spänns bara höljet och inte kärnan och det är för flexibelt. Fått rådet att använda skalad Dyneema utom just vid avlastaren vilket jag inte provat. Vet inte om mina fall är skalbara...
Eventuellt så glider kärnan i avlastaren ( Easylock midi ) också.
Det borde hur som helst bli liknande problem med revlinor tycker jag eller?
Jag vet inte vad som händer och varför det inte fungerar med fal av Dyneema på min båt men för många år sedan så bytte jag mina risiga wire-fall till 8 mm Dyneema och blev besviken över att de fjädrade så mycket.
Klagade hos tillverkaren ( som sa sej känna till att det var problem ) och jag fick 10 mm Dyneema i en bättre kvalitet istället ( fick också behålla de gamla 8 mm fallen... )
De nya fungerade bara marginellt bättre...
Har haft uppe detta på forumet ett antal gånger och fått förklaringen att när jag hissar segel så spänns bara höljet och inte kärnan och det är för flexibelt. Fått rådet att använda skalad Dyneema utom just vid avlastaren vilket jag inte provat. Vet inte om mina fall är skalbara...
Eventuellt så glider kärnan i avlastaren ( Easylock midi ) också.
Det borde hur som helst bli liknande problem med revlinor tycker jag eller?
Janne23, tycker det låter som om dina linor är rätt kass.
Det betyder inte att alla dyneemalinor är det.
Jag delar inte din erfarenhet.
Det betyder inte att alla dyneemalinor är det.
Jag delar inte din erfarenhet.
Alla borde ha skägg