Lycklig och med pengar över i Gästhamn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Re: Lycklig och med pengar över i Gästhamn

Inlägg av LadyAnnila » ons 09 sep 2009, 13:47

S-B A-son skrev:Inspirerad av bosseh´s kommentar om olyckliga seglare i en annan tråd har jag nöjet att meddela att min lycka är stor varje gång jag går till en dansk hamn. Exempelvis Läsö, där jag, min sjuttonåriga dotter och hennes kompis tillbringade några fina dagar för någon vecka sedan.

Lyckan infinner sig därför att det regelmässigt finns en äkta hamnkapten som gör skäl för namnet. Och för att faciliteter som hygienutrymmen nästan alltid är välstädade och i oklanderligt skick. Och för att det ofta finns fin restauration i närheten. Samt affärer med gemyt och originalitet. På Läsö betalade vi omräknat till svenska kronor, 240 per natt. För dessa pengar ingår el. Duscharna kostar fem danska kronor och man hinner väl med tvagning.
Vi var oxå på Läsö i år. Första besöket för oss. Men jag kan inte riktigt hålla med dig S-B A-son. Jo lite, visst fanns det en hamnkapten som var väldigt snabb att ta hutlöst betalt. 170 DKR ( 240-255 SEK beroende på kurs) för båtar under 40 fot och 340 DKR (ca 500 SEK) för oss som var större. Visst ingick elen. Men resten var stängt och tillbommat. Kom inte åt varken duschar eller toaletter och restaurangerna stängda.

Till saken hör att vi var där i påskas, dvs långt innan segelsäsongen började. Men vi hämnades :twisted: Stängde av dieselvärmaren och körde el-elementen istället. Passade även på att köra tvättmaskinen många gånger :wink:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 09 sep 2009, 13:52

LadyAnnila skrev: Till saken hör att vi var där i påskas, dvs långt innan segelsäsongen började. Men vi hämnades :twisted: Stängde av dieselvärmaren och körde el-elementen istället. Passade även på att köra tvättmaskinen många gånger :wink:

Det där är synnerligen irriterande, man kommer till en nedsläckt gästhamn på för- eller eftersäsong och betalar ändå fullt pris.
Rekordet var nog Oxelösund i slutet av oktober, där allt var avstängt, varken vatten, el eller duschar. Vi klagade inte, skulle bara sova och bunkra litet mat på morgonen. Vi var ensam gästbåt och en snubbe kom i bil och skulle inkassera fullt pris!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 09 sep 2009, 15:21

LadyAnnil skrev:Vi var oxå på Läsö i år. Första besöket för oss. Men jag kan inte riktigt hålla med dig S-B A-son. Jo lite, visst fanns det en hamnkapten som var väldigt snabb att ta hutlöst betalt. 170 DKR ( 240-255 SEK beroende på kurs) för båtar under 40 fot och 340 DKR (ca 500 SEK) för oss som var större. Visst ingick elen. Men resten var stängt och tillbommat. Kom inte åt varken duschar eller toaletter och restaurangerna stängda.

Till saken hör att vi var där i påskas, dvs långt innan segelsäsongen började. Men vi hämnades :twisted: Stängde av dieselvärmaren och körde el-elementen istället. Passade även på att köra tvättmaskinen många gånger :wink:
Normalt sett har Läsö alltid varit dyrt. Med den svenska kronans låga värde borde besöket ha varit ännu dyrare jämfört med ett i en svensk hamn. Min poäng är alltså att fast Läsö är dyrt är en hamn som Grebbestad ännu dyrare. Speciellt med tanke på vad man får, eller inte får kanske man skall säga.

Tråkigt att Österby inte föll er på läppen. Du kanske vet att man har byggt en ny servicebyggnad i fiskhamnen där det finns både dusch och toalett? Var den verkligen stängd? Kollade du restaurangerna i själva byn. Och bussen till huvudstan Byrum och Västerö är gratis.

Frågade ni den utmärkte hamnkaptenen Erik Möller Sörenssen om hjälp. Han svarar gärna!

mvh Sven-Barry

LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » ons 09 sep 2009, 15:47

Vi låg precis nedanför den nybyggda servicebyggnaden, med toa, dusch, tvättmaskin, pub och en affär. Allt snyggt och prydligt låst.

Eftersom vi bor i Skåne så seglar vi mycket på Danmark, den dyraste hamnavgiften efter Läsö var 280 DKR, så jag tycker att det var väldigt dyrt oavsett om man räknar om till SEK eller inte.

I somras seglade vi på västkusten, det dyraste där var 320 SEK + el 40:- (160:- för mindre båtar). Hur faciliteterna var vet jag inte, vi brydde oss inte om att kontrollera. Om det är dyrt eller inte, tja väljer man att ligga i hamn så får man väl ta den kostnaden. På 14 dagar låg vi 4 dagar i hamn så total kostnaden blev överkommlig iallafall

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » ons 09 sep 2009, 17:34

När jag läser många av inläggen här, så blir jag glad över att kunna beskriva Säffle gästhamn (Vänern). Personalen kom ned och anvisade plats samt hjälpte till vid förtöjningen. När vi betalade det facila priset 120:- fick vi en välkomstkasse innehållande turistbroschyr, lite godis och och lite reklam. I priset ingick ström, dusch och trådlöst internet. Tvätt kostade 20:-. Marinan har sugtömning och bränsle. I hamnguiden stod det att man också hade gasol, men när jag frågade om jag fick byta tuben, fick jag svaret att de inte hade gasol, men står det i guiden så fixar vi det. Fram med en bil och i väg till en bensinmack och bytte tuben. Detta kallar jag en fantastiskt fin service. Undrar om detta kunde ha hänt på vår västra kust?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 09 sep 2009, 17:41

Excel 319 skrev:När jag läser många av inläggen här, så blir jag glad över att kunna beskriva Säffle gästhamn (Vänern). Personalen kom ned och anvisade plats samt hjälpte till vid förtöjningen. När vi betalade det facila priset 120:- fick vi en välkomstkasse innehållande turistbroschyr, lite godis och och lite reklam. I priset ingick ström, dusch och trådlöst internet. Tvätt kostade 20:-. Marinan har sugtömning och bränsle. I hamnguiden stod det att man också hade gasol, men när jag frågade om jag fick byta tuben, fick jag svaret att de inte hade gasol, men står det i guiden så fixar vi det. Fram med en bil och i väg till en bensinmack och bytte tuben. Detta kallar jag en fantastiskt fin service. Undrar om detta kunde ha hänt på vår västra kust?
Det hade inte hänt på någon kust. Utom möjligen långt norrut på ostsidan.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 09 sep 2009, 18:17

Excel 319 skrev:När jag läser många av inläggen här, så blir jag glad över att kunna beskriva Säffle gästhamn (Vänern). Personalen kom ned och anvisade plats samt hjälpte till vid förtöjningen. När vi betalade det facila priset 120:- fick vi en välkomstkasse innehållande turistbroschyr, lite godis och och lite reklam. I priset ingick ström, dusch och trådlöst internet. Tvätt kostade 20:-. Marinan har sugtömning och bränsle. I hamnguiden stod det att man också hade gasol, men när jag frågade om jag fick byta tuben, fick jag svaret att de inte hade gasol, men står det i guiden så fixar vi det. Fram med en bil och i väg till en bensinmack och bytte tuben. Detta kallar jag en fantastiskt fin service. Undrar om detta kunde ha hänt på vår västra kust?
Inte på vår kust men väl på Norges västra kust! Men man måste runt hörnet, Lindesnes.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 09 sep 2009, 20:28

S-B A-son skrev:
Tråkigt att Österby inte föll er på läppen. Du kanske vet att man har byggt en ny servicebyggnad i fiskhamnen där det finns både dusch och toalett? Var den verkligen stängd? Kollade du restaurangerna i själva byn. Och bussen till huvudstan Byrum och Västerö är gratis.

Frågade ni den utmärkte hamnkaptenen Erik Möller Sörenssen om hjälp. Han svarar gärna!

mvh Sven-Barry
Österby har inte "fallit mig på läppen" heller. Jag har varit där två gånger. Att i detta sammanhanget använda ordet katastrof är väl egentligen inte rätt. Jag uppskattade inte besöken där alls, mer än att det var en bra hamn att ligga i. Att det blev så är ju inte "hamnens" fel. Jag hade vid bägge besöken mycket besvärligt med ryggen/ischias.

Första gången låg jag längs en av träbryggorna. Hur jag fick förtöjt förstår jag inte än idag, men jag hade på något vis lyckats smyga på både för och akterände. Om nån försökte ta upp hamnavgift har jag ingen aning om. I mitt av värktabletter mm neddrogade tillstånd och utan hörapparat var det nog inte möjligt att få kontakt med mig. Det positiva med besöket var när jag efter nåt dygn vaknade till dragspelsmusik från en båt som låg akter om. Nån Taubelåt.

Nästa besök var lika illa. Hamnen var full med båt. Jag lyckades förtöja längs en gammal norsk stålbåt, av Spray/Colin Archer-typ, längst in i hamnen. Stålbåten hade nog sett sina bästa dagar. Var tvungen att ta mig ombord på båten för att få nåt fäste för mina tampar, hur det nu gick till. Ett senare försök att ta mig iland misslyckades helt. Inte heller denna gång blev jag krävd på nån hamnavgift.

Kanske ett tredje besök skulle bli mera lyckat. Hur är det? Finns det kantareller att plocka? Jag har för mig att jag läste det nånstans. Jag plockade för övrigt kantareller till ett par smörgåsar på Nordlångön för ett par veckor sen.

Grebbestad är ingen alternativ hamn för mig. Jag har varit där en gång - för mycket länge .80-talet. Om jag kommer innervägen brukar jag gå strax norr om Otterön, mot Pinnön eller Tjurpannan. Har vid några tillfällen använt mig av gästhamnen vid Tanum Strand för att hämta eller lämna besättningsmedlemmar.

Kan konstatera att man har börjat "få vett" att ta betalt i de bohuslänska gästhamnarna. Jag har ju inte seglat i Bohuslän i nån större omfattning på många år. Men det är väl egentligen helt ok att de tar bra betalt. Det är ju till övervägande delen norrmän som ligger i de nordbohuslänska gästhamnarna.

En annan sak som slog mig var användandet av SXK´s bojar. Inte en enda båt av de jag såg var berättigade att ligga i bojarna.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » tor 17 sep 2009, 14:00

Nu är det skönt på Rörö, 2 båtar övernattade. Hamnavg. 65 + 40 för elen.
40 för elen Grötö tar 20?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 17 sep 2009, 14:51

Den som råkar ut för sunkiga bryggor eller skitiga toaletter har naturligtvis all rätt att tycka detta är dåligt av de som ställer gästhamnen till förfogande, men relatera inte detta till storleken på hamnavgiften.
Till och med om det är gratis vill jag ha toaletten ren och bryggorna i god kondition.
Tycker andra det är OK med en skitig gratistoalett? Skulle ni hellre ta den än en ren och fin bredvid för en femma?

De som tycker gästhamnsavgifterna är för höga, några tycks se dem som rena ockret, har uppenbarligen ingen insikt i vad det kostar att bygga och driva en gästhamn.
Räkna på en hamn ni känner till, hur många båtnätter den har under en typisk säsong och multiplicera med avgiften så ser ni att det inte blir några fantastiska summor.
Gästhamnsverksamheten drivs som en del i ett större sammanhang av kommunderna, där de räknar med spin-offeffekter av alla dessa spendersamma båtfolk som det som ger ett netto.

Många av de som har båt betalar ofta utan att klaga ett par tusen för att få använda en säng på ett hotell över natten, men då är det ju en annan sak...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 17 sep 2009, 15:08

Håkan, du menar alltså att de nästan 400.- jag betalade i somras i Lilla Bommens "välordnade" hamn återspeglade kostnaderna? Dessutom tillkom elavgift och 30.- för nyttjandet av duscharna och WC. Kommunen får spin-offeffekter, vi gick ju upp till Nordstan för att handla. Men på kvittot stod det att betalningsmottagaren var Liseberg AB. Och nästa gång vi återvände struntade vi i Lilla Bommen och deras fina service, skvalpade ett par timmar vid kajen nedanför Operan och drog därifrån snabbast möjligt. Nästa gång vi har vägarna förbi blir det likadant, om det är nödtvunget. Kan vi planera att slippa ett stopp i Gbg drar vi förbi.

Och kostnaderna för att driva en gästahamn skall inte överdrivas. Många, många av våra s.k. gästhamnar/fritidsbåtshamnar är f.d fiskehamnar.
Ibland har man nödtorftigt byggt om dem.
Men alltför ofta (många Gotlandshamnar t.ex) har man inte gjort något alls. Samma gamla betongkajer från 30-talet med halvruttna lastbilsdäck, i snitt två elluttag á 6 amp vardera per 200 meter, inget eller bristfälligt vatten, en soptunna, en skitig 10-kronorsdusch och en toalett som man ofta delar med vildparkerande husbilar. Inte en krona investerat i vare sig bommar eller bojar, man ligger med eget ankare eller långsides och på kvällen kommer en gubbe nerkörandes i sin Volvo och vill att man skall betala 150-200 i hamnavgift.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 17 sep 2009, 15:27

Lugn och fin nu Eilean, jag försökte ju få dig och andra att se skillnaden mellan att göra ren toaletter och att bygga en hamn.
Eller menar du att du tror att större delen av de 400 skulle ha gått åt till att hålla toaletterna rena - kanske du faktiskt har en poäng där, där ser du vad saker kostar...

Och Liseberg är ett kommunalt företag, inte privat.

Har du räknat på vad en skapligt stor och välbesökt gästhamn får ihop på en säsong, Eilean?
Gör det och räkna sedan på vad det kostar att bygga och underhålla en sådan hamn.

Om folk i Sveriges Fjärran Östern bär sig åt så som du beskriver är jag glad att vara i Vilda Västern.
Hoppas vi ses i båt i västerled nästa år igen, kanalvägen funkar ett tag till.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 17 sep 2009, 15:55

Å, ta inte i nu Håkan. Så värst dyrt är det inte att bygga hamn, speciellt inte i skärgårdarna (västkust, ostkust). Jag har varit med om att bygga ut hamnen i Råå (1982), det är nog ett av de dyraste ställena att bygga hamn på i Sverige. Så länge som vi körde det i egen regi var det riktigt billigt, lägre kostnader än de som låg i den lite äldre hamnen (1966) och åkroken (anno dazumal).
Till den hamnen fick vi köpa oändliga mängder sten som kom farandes med båt. Dyrt och dyrt, men utslaget på oss alla var det helt hanterligt.

Gästhamnarna är, precis som Gunnar påpekar, ofta gamla befintliga hamnar som byggts om helt lätt. Ofta är det kommunerna som driver gästhamnarna, och ofta räknar man med spin-off effekter. Men sedan slår girigheten till, och då skall båtarna betala ohemulda summor för att ligga i de sketna hamnarna.
Det är ingen slump att det är dyrare, och samtidigt mycket sämre, på västkusten - för där är det lite ont om naturhamnar. På ostkusten, där de flesta inte alls lägger sig i en gästhamn, utan väljer en naturhamn - det finns oändligt många- där är de flesta gästhamnar bra, och inte så dyra. Tillochmed själva Sandhamn kostar 200:- (eller var det 250:-?), och det är ändå den mest hypade av alla.

Nä, det är ett surt klimat i många kommuner, där man inte begripigt vilka inkomster som man kan få med båtturism. Grebbestad är en sådan. Göteborgs kommun är välkänd för sin ogästvänlighet: Lilla Bommen är känd som en nationell katastrof i gästhamnsavseende - begriper inte att någon vill ens överväga att lägga sig där. Öht finns det inget riktig anledning att lägga siig inne i Göteborg, det är bättre en bit ut.

Håkan jämförelse med hotellpriser - när sov du över privat på hotell i Sverige senast? Jag brukar aldrig betala mer än 800:-/natt för ett dubbelrum, och mer än 1000:- skulle jag inte ens överväga. Det går alltid att hitta billiga rum, också på de dyra hotellen. I just Göteborg tar förresten det gamla paradhotellet Park Avenue mindre än 1000:-/natt, även vid affärsresor.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 17 sep 2009, 16:00

Jag är alltid lugn, käre Håkan.
Bar yvig i mina gester.

Du talar om att grunden till höga avgifter är bygget av en hamn. Jag vill påstå att så inte alltid är fallet. Lilla Bommen byggdes knappast för fritidsbåtar, man har (nödtorftigt) modifierat den med några flytbryggor och propellerfångarlinor.
Och det finns många sådana hamnar även på er sida. Stocken är en, där investeringarna för fritidsbåtar är minimala, kajen är ett minne från fisket och det är samma gamla elluttag och vattenslang som på 70-talet när fiskebåtarna använde kajen. Samma i Grundsund, man ligger långsides eller för eget ankare, några nya elluttag ja, men jag gjorde av med 75 kabel och en y-kontakt för att nå dem, vatten fanns inte i närhetean av den plats vi anvisats och min dotter ångrade sig när hon fick för sig att duscha iland...

Ta Nynäshamn som exempel, en av de mest välordnade gästhamnar vi har på vår sida. I stort sett hela gästhamnanläggningen är byggd för fritidsbåtar. Bommar eller bojar allt efter val. Dessutom något så ovanligt som riktigt bamsiga bojar långt ut för riktigt stora båtar. Plats för flera hundra båtar, jag har aldrig sett hamnen överfull. Rena, fina duschar, vatten och el inom några meter från varje plats, kundvagnsparkering. Avgiften? MIndre än hälften än för Lilla Bommen, i nivå med exempelvis Grundsund.

Jag tycker nog att i de flesta fall återspeglar hamnavgiften vad entreprenören tror är möjligt att plocka ut, minde ofta vad som investerats. Eftersom Lilla Bommen var knökfullt så skulle det inte förvåna mig om avgiften åkte upp till 500 år 2010. Är folk villiga att betala, varför då knussla....?
Medelhavet är ju ett gott exempel på hur tillgång och efterfrågan styr priserna, inte investeringarna.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 17 sep 2009, 16:17

Till Eilean och Jaramaz och andra, jag ser ännu inga siffror på vad de totala inkomsterna via hamnavgifterna blir på dessa ställen.

När sådana siffror kommer fram, och vi börjar fundera över vad en gubbe med grävmaskin (Ljusne...) eller en gubbe med flytande pålkran, eller en gubbe med firmabil och elinstallationslogga, eller en gubbe på byggfirma med impregnerat virke och galvade beslag, eller en gubbe med lastbil med lyft för sopcontainers osv osv, skall ha i timmen - då får vi se...

Nu skall jag ut och bli bjuden på saker här i Rovaniemi, hotellet kostar mig inget heller.

Håll er vakna...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar