coppertail skrev:
...Våra ungar leker torktumlare/bergochdalbana i förpiken när vi seglar..... Jag bara undrar hur man resonerar....
Menar du att när ungarna ställer större krav än att få leka torktumlare eller meta överväger du att hellre stanna hemma?
Du undrar hur man resonerar.
Jag resonerar i alla fall som så, efter att ha växt upp i en skärgårdskryssare och sedan seglat den till 30-årsåldern ville jag fortsätta uppleva natur, se platser och fly från vardagslunken.
Men var trött på konserver, kryphöjd, primitiv hygien, begränsade seglingsmål och annat som hör den sortens båtliv till. Och efter skärgårdskryssare har jag seglat 20 år på betydligt rymligare och bekvämare båtar.
Min kravlista innehåller idag saker som varmvattensdusch, värme för åretruntsegling, tvättmaskin, dator, DVD, kyl, kök för ordentlig matlagning osv.
Varje sommar seglar jag minst 7 veckor i streck, vi är även ute massor av helger ända in på nyåret. På dessa seglatser har vi besökt i stort sett alla våra grannländer, kunnat slippa snuskiga eller obefintliga hamnduschar, kunnat laga god mat på färskvaror, behöver inte jaga tvättomater som kostar skjortan, fått is till GT´n, kunnat sköta hygienen i naturhamnar även när vattnet är iskallt. Kort sagt, jag vill ha många bekvämligheter när jag är ute långa tider.
Barnen har varit med sedan de var veckogamla och hänger fortfarande med långa perioder trots att de är tonåringar/halvvuxna idag.
Jag kan visserligen förvånas över alla de rymliga, nya, bekväma Jen-Bav-Han-Ben-båtar runt 35-40 fot som ligger still hela sommaren i vår klubb, utom några få helger och ett par veckor under semestertider. Trots världens finaste seglingsvatten, stor investering och alla bekvämligheter ombord är det så mycket annat som drar att man inte har tid. Men att döma, nej det gör jag inte, bara förundras.
En annan skribent på SG skrev tidigare om "äkta seglare". Och jag tycker du är inne på samma linje, om jag inte missförstår dig.