Båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Re: Båt?

Inlägg av coppertail » tis 08 sep 2009, 09:19

Vad jag tycker är konstigt är hur många som tycker att man måste få alla hemmets bekvämligheter och förströelser med ut på sjön.
Är det verkligen semester när ungarna klagar på slött bredband eller vilken kanal man ska se på tv:n?

Segling är väl en idrott? Ett äventyr och en naturupplevelse?

Det jag tycker är allra mest patetiskt är de som skyller på frugan och ungarna fast det i själva verket är gubben själv som vill ha en stor maffig båt. Att den sen seglar som ett tomfat kan man ju då berättiga med att frugan vill kunna stå rak i förpiken och halsa ett helrör rödvin, måååste kunna duscha 3 gånger om dan, osv, osv,

Folk i gemen, fjällvandrar, paddlar kajak och fiskar ute i det fria på sina semestrar, med sina familjer.
Intresset för friluftsliv ökar för varje år.
Men på seglarforumen ojjar man sig om hur man ska kunna fixa fler finesser på sin flytande stuga. :o

Är dagens "seglare" i själva verket husvagnsfolk?

Fråga, om kostnaden vore den samma, skulle ni välja att köra Ferrari eller raggarstylad Volvo 240?

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 08 sep 2009, 09:43

Re Coppertail:

Om man följer din filosofi kanske man ska löpa hela linan ut och slänga ut tv och dator hemma. När vi var små fick vi tälja barkbitar som leksaker minsann, varför ska dagens ungar ha det bättre än så? :roll:

För vår del är det ganska skönt när våra än så länge små barn håller sig sysselsatta i ruffen med att antingen pyssla eller spela Nintendo DS. Så kan föräldrarna få en avkopplande segling utan gnäll. Javisst är det skandal att de inte sitter och hoppar av glädjer i lovart och vill vara med på varje litet vindskift. Men hey, de är barn med egen vilja.

Och alla blir lyckliga på sin lott. Du gillar inte Bavaria, ganska uppenbart. Själv skulle jag gärna äga en nyare Bav av litet större mått. De gör båtlivet litet bekvämare. Och sen när har det var skadligt? Sen kan jag tycka att 1,20 i lys är ganska ok för en 37-fotare, kanske till och med högre än för många äldre ekipage? :wink:

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » tis 08 sep 2009, 11:13

Mr Q skrev:Re Coppertail:

Om man följer din filosofi kanske man ska löpa hela linan ut och slänga ut tv och dator hemma. När vi var små fick vi tälja barkbitar som leksaker minsann, varför ska dagens ungar ha det bättre än så? :roll:
Tanken var väl snarast att få segelsemestern att bryta av så mycket som möjligt från vardagslunken.
Inte att göra vardagen obekväm. Jag är ganska bekväm/lat av mig normalt sett.

Våra ungar leker torktumlare/bergochdalbana i förpiken när vi seglar. I hamn är det metspö och håv som gäller.
Får se hur det blir när de är äldre. Själv stannar jag nog hellre hemma eller skaffar motorbåt om alternativet är att
seglingen blir sur.

Jag har absolut inget emot Bavaria eller de som drömmer om en sådan. Jag bara undrar hur man resonerar.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 08 sep 2009, 12:00

coppertail skrev:
...Våra ungar leker torktumlare/bergochdalbana i förpiken när vi seglar..... Jag bara undrar hur man resonerar....
Menar du att när ungarna ställer större krav än att få leka torktumlare eller meta överväger du att hellre stanna hemma?

Du undrar hur man resonerar.
Jag resonerar i alla fall som så, efter att ha växt upp i en skärgårdskryssare och sedan seglat den till 30-årsåldern ville jag fortsätta uppleva natur, se platser och fly från vardagslunken.
Men var trött på konserver, kryphöjd, primitiv hygien, begränsade seglingsmål och annat som hör den sortens båtliv till. Och efter skärgårdskryssare har jag seglat 20 år på betydligt rymligare och bekvämare båtar.

Min kravlista innehåller idag saker som varmvattensdusch, värme för åretruntsegling, tvättmaskin, dator, DVD, kyl, kök för ordentlig matlagning osv.
Varje sommar seglar jag minst 7 veckor i streck, vi är även ute massor av helger ända in på nyåret. På dessa seglatser har vi besökt i stort sett alla våra grannländer, kunnat slippa snuskiga eller obefintliga hamnduschar, kunnat laga god mat på färskvaror, behöver inte jaga tvättomater som kostar skjortan, fått is till GT´n, kunnat sköta hygienen i naturhamnar även när vattnet är iskallt. Kort sagt, jag vill ha många bekvämligheter när jag är ute långa tider.
Barnen har varit med sedan de var veckogamla och hänger fortfarande med långa perioder trots att de är tonåringar/halvvuxna idag.

Jag kan visserligen förvånas över alla de rymliga, nya, bekväma Jen-Bav-Han-Ben-båtar runt 35-40 fot som ligger still hela sommaren i vår klubb, utom några få helger och ett par veckor under semestertider. Trots världens finaste seglingsvatten, stor investering och alla bekvämligheter ombord är det så mycket annat som drar att man inte har tid. Men att döma, nej det gör jag inte, bara förundras.

En annan skribent på SG skrev tidigare om "äkta seglare". Och jag tycker du är inne på samma linje, om jag inte missförstår dig.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » tis 08 sep 2009, 12:38

Eilean skrev: Menar du att när ungarna ställer större krav än att få leka torktumlare eller meta överväger du att hellre stanna hemma?
Ja, som jag skrev. Om seglingen riskerar att bli sur.
Finns roligare saker att göra än att driva sidledes med segelbåt.
Det du beskriver, och din båt, handlar om långsegling. Det är en helt annan femma.
Allt väl med det, om man använder båten till det, som du gör.
Jag törs ju hävda att de flesta s,k långfärdsbåtar/bobåtar aldrig kommer mycket mer än en dagsetapp från hemmahamnen.
Eilean skrev:En annan skribent på SG skrev tidigare om "äkta seglare". Och jag tycker du är inne på samma linje, om jag inte missförstår dig.
Det tror jag knappast den skribenten skulle hålla med om. :lol:

Nu handlade väl tråden om båtkonstruktion om jag minns rätt.
Jag tror att om folk släppte sina inbillade komfort/statusbehov och skaffade båtar mer anpassade till det som man använder dem till, skulle segla mer.
En sjösatt och nerlastad husvagn kommer aldrig bli en särskillt rolig dag/weekendseglare.
För att inte tala om alla kostnader och underhållsarbete som plöjs ner till ingen nytta.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 08 sep 2009, 12:47

Ok. Jag tror mig förstå vad du menar bättre nu.
Och jag håller defintivt med om att seglare i gemen borde mer se till hur de faktiskt seglar och skaffa båt därefter istället för att rusa iväg i den riktningen marknadsförarna pekar.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 08 sep 2009, 12:52

När man är yngre vill man ha räjsigt. Det går över.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 08 sep 2009, 13:12

Mr Q skrev:När man är yngre vill man ha räjsigt. Det går över.
Att vara yngre går över. Men somliga kommer aldrig över det där med räjsigt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 08 sep 2009, 13:54

Eilean skrev: Jag kan visserligen förvånas över alla de rymliga, nya, bekväma Jen-Bav-Han-Ben-båtar runt 35-40 fot som ligger still hela sommaren i vår klubb, utom några få helger och ett par veckor under semestertider. Trots världens finaste seglingsvatten, stor investering och alla bekvämligheter ombord är det så mycket annat som drar att man inte har tid. Men att döma, nej det gör jag inte, bara förundras.
Jag ser samma fenomen och tänker hur tragiskt det är med alla som aldrig hinner segla. Sen har vi alla som rustar för långfärd men som aldrig kommer att komma iväg. Eller alla de som ondgör sig över Bav, motorbåtar, höga hamnavgifter osv.
Det verkar finnas gott om olyckliga seglare ....

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 08 sep 2009, 15:29

Bosseh:s kommentar får mina 5 stjärnor idag. Klockrent!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 08 sep 2009, 15:51

Egentligen så hoppas jag bara att var och en är nöjd och glad med sin båt och får ut så mycket som möjligt av den. Vi gillar (som kanske framgått) vår Ballad för en del egenskaper, såsom att den är trygg och sjötålig, samt lagom stor. Inte så stor så att den blir till en börda, utan vi kan ha ett annat fritidsliv än seglingen också.

Men andra prioriterar olika, och Bavaria som jag sett och varit inne i känns riktigt bekväma och varför inte?

Just i vårt fall så satsar vi nog på hyffsad standard, vilket innebär schysst pentry, toa, dator med DVD. Men i övrigt gäller att semester är semester, lite spartanskt ska det vara tycker vi alla, och det känns om ett riktigt bra avbrott till vardagslunken och ekorrhjulet. Före semestern så längtar ungarna till fiske, rodd,utflykter på öar och till andra spännande platser att besöka. Efter någon månad känns det kanon att komma hem till huset med bastu, bubbelbadet, stor-TV'n med soffan, trädgården att slöa i och allt det andra. Så just nu inget försök att kopiera detta liv på sjön, men kan förstå om andra tycker på annat sätt.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 08 sep 2009, 16:14

Eilean skrev: I övrigt håller jag med dig till stor del även om jag inte är lika kategorisk i att inredning, utrymmen och bekvämlighet är totalt underordnat alla andra faktorer. Jag tycker att bekvämlighet gott kan få påverka en konstruktion, däremot inte styra den. Kan man exempelvis åstadkomma full ståhöjd framför masten på en 35-fots båt genom att höja friborden några cm är det ett rimligt pris att betala.
Och jag saknar defintivt båtar i dagens utbud som har vettiga proportioner med balanserade egenskaper anpassade till hur de flesta i praktiken seglar. Visst sådana finns, men då bara byggda av små relativt exklusiva varv och till ouppnåeliga priser eller som ännu mer ouppnåeliga beställningsbyggen.

Till dem som säger att dagen båtar är resultatet av utveckling, erfarenhet och krav från konsumenterna säger jag - bullskit!
Marknadsförare är synnerligen skickliga på att skapa behov hos oss konsumenter. Världen är full på exempel ,allt från bakmaskiner (som numera till största delen står i källarförråd) till suvvar (som oftast används i storstadstrafik).
Båtutvecklingen under årens lopp har alltid haft en tendens att optimera isolerade egenskaper på bekostnad av andra. Och så även idag. Dagens bredrumpade, rakstävade båtar har sina brister, precis som kuttern kring sekelskiftet hade sina, skärgårdskryssaren eller 70-talets IOR-båtar har sina. Båtar är till väldigt stor del produkter av mode och till en betydligt mindre del resultatet av evolution.

Hade det funnits segelforum på 70-talet är jag övertygad om att man då argumenterat med samma emfas om det förträffliga i dåtidens jättegenuor på MH-riggar och kallat anhängare av partialriggar för bakåtsträvare som man idag argumenterar för nutidens ideal. Utvecklingen går mer i cirklar än framåt....?

hmmm visst är dagens båtar ett resultat av erfarenhet och krav från konsumenterna.....idag vill folk ha ståhöjd i en 31 fots båt..dom vill ha kyl, riktig toa, goda utrymmen, dom vill ha en en båt med hyfsade segel o kryssegenskaper..etc etc och det är vad man bygger in i båtarna idag..det kallar jag evolution. De så kallade "inte riktiga båtägarna" har i de flesta fall gått den långa vägen från jollesegling till några ruffade 70-80 talare...ATT DE NU VALT EN BÅT SOM PASSAR DERAS BEHOV IDAG ÄR INGET ATT "KLANKA ÖVER" och underskatta inte deras kompetens att välja det de anser sig behöva.
Själv tillhör jag de "förtappade"..har en 31 fots båt med utmärkta segelegenskaper, ståhöjd i ruffen, kyl, toa med dusch,ugn, värme och massa annat...ve o fasa till o med en TV
Tur att utvecklingen går framåt

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tis 08 sep 2009, 16:29

Andra seglingsegenskaper behöver inte vara sämre, utan är uppenbarligen ett subjektivt mått.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 08 sep 2009, 16:37

Filip skrev:
hmmm visst är dagens båtar ett resultat av erfarenhet och krav från konsumenterna.....idag vill folk ha ståhöjd i en 31 fots båt..dom vill ha kyl, riktig toa, goda utrymmen, dom vill ha en en båt med hyfsade segel o kryssegenskaper..etc etc och det är vad man bygger in i båtarna idag..det kallar jag evolution. De så kallade "inte riktiga båtägarna" har i de flesta fall gått den långa vägen från jollesegling till några ruffade 70-80 talare...ATT DE NU VALT EN BÅT SOM PASSAR DERAS BEHOV IDAG ÄR INGET ATT "KLANKA ÖVER" och underskatta inte deras kompetens att välja det de anser sig behöva.
Själv tillhör jag de "förtappade"..har en 31 fots båt med utmärkta segelegenskaper, ståhöjd i ruffen, kyl, toa med dusch,ugn, värme och massa annat...ve o fasa till o med en TV
Du har nog inte förstått vad jag menar, Jag syftade inte på de bekvämligheter du räknade upp, dem vill jag själv ha. Förresten - varför skriker du?

Jag syftade på att idag tycks man tro att en välseglande båt med utmärkta segelegenskaper behöver en lodrät stäv som försvårar den förtöjningsform vi oftast väljer, in mot klippan. Och med dålig bärighet föröver och jättebredd långt akteröver som leder till en båt som lätt skär upp och som måste seglas synnerligen aktivt. Dåliga och nervösa egenskaper som ibland "botas" med (fördyrande) dubbla roder och därmed också (mer fördyrande) bogprop för att manövrera...
Det är inte sådant jag kallar utveckling som går framåt. I alla fall inte till gagn för den medelseglande familjen.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 08 sep 2009, 17:03

Eilean skrev:
Filip skrev:
Du har nog inte förstått vad jag menar, Jag syftade inte på de bekvämligheter du räknade upp, dem vill jag själv ha. Förresten - varför skriker du?

Jag syftade på att idag tycks man tro att en välseglande båt med utmärkta segelegenskaper behöver en lodrät stäv som försvårar den förtöjningsform vi oftast väljer, in mot klippan. Och med dålig bärighet föröver och jättebredd långt akteröver som leder till en båt som lätt skär upp och som måste seglas synnerligen aktivt. Dåliga och nervösa egenskaper som ibland "botas" med (fördyrande) dubbla roder och därmed också (mer fördyrande) bogprop för att manövrera...
Det är inte sådant jag kallar utveckling som går framåt. I alla fall inte till gagn för den medelseglande familjen.
Varför jag skriker är att det finns en konstig attetyd att inkompetensförklara vissa båtägare som äger vissa båttyper...."dagens husvagnsägare"...sen vet jag inte vilken båt du pratar om? du får ge exempel utan att komma med svepande generaliseringar..obs.en båtmodell stärker inte tesen.
Det finns massor av bredhäckade båtar med goda segelegenskaper och det där med uppskärning lär nog mer hänga på underkroppens utformning än häckens utformning. Sen är ju inte frågan bara om segelegenskaper ..utan om båtens alla goda och dåliga egenskaper..Dagens båtar försöker kombinera alla egenskaperna..gårdagens båtar sökte några egenskaper ofta då segelegenskaperna och sjöduglighet ...ändå seglar dagens båtar betydligt bättre och bekvämare

Skriv svar