Pris övertro ?
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Re: Pris övertro ?
Du måste ju köpa en gammal båt, för det finns sgs inga nya långkölade till salu 
Jodå, http://www.ipy.com/ShowBoat.asp?PhotoGa ... oat=Estero#Nautihamstern skrev:Du måste ju köpa en gammal båt, för det finns sgs inga nya långkölade till salu
eller denna fula ankunge. Fast det är mer motorseglare. Annorlunda är den åtminstone.
http://www.ipy.com/ShowBoat.asp?PhotoGa ... =SPCruiser
Jag tycker det verkar både och med pris övertron. Det finns gamla sunkiga båtar från början 80 som inte uppdaterats, och dito som är bättre än nya där allt uppgraderats. Det som förvånar är att det nästan inte är någon prisskillnad. Om man föredrar den äldre båtens byggkvalitet så tror jag man skall se sig noga för. Det finns både klipp och riktigt dåliga köp för nästan samma pris. När det gäller den nyare båten från 00 o framåt så bör skicket väl vara mer likartat.
/LF
Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull
Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Ok all respekt för både gammla och nya båtar ge mig 3 heta beg. tips enligt spec.
31-36 fot
Rattstyrning
Lystal min 1.15
Moderna linjer
Bra kvalite och normalt pris
Tack på förhand
/MF
31-36 fot
Rattstyrning
Lystal min 1.15
Moderna linjer
Tack på förhand
/MF
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011
Tja det mesta du listade är ju ganska relativt.... Jag hade i dina kläder tyckt detta var intressant http://www.ybw-boatsforsale.com/Boats/s ... 8/searchId Här får du så mycket trä du orkar lacka och teak att Boracol'a i ett hyffsat modernt fenkölat skrov från ett gammalt ärevördigt varv. Säkert en trevlig seglats hem också, hör av dig om du behöver en gast 
Seglar Forgus 321 - 1992
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Varför rattstyrning? Tar en massa plats, går sönder, sämre roderkänsla. Och att montera en autopilot på en rorkult är enklare.Martin Fredin skrev:Ok all respekt för både gammla och nya båtar ge mig 3 heta beg. tips enligt spec.
31-36 fot
Rattstyrning
Lystal min 1.15
Moderna linjer
Tack på förhand
/MF
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Självklart finns det överprisade båtar från 80-talet.
För egen del tcker jag t.ex Maxi 909 och 999 är alldeles för dyra båtar. Visserligen är de snygga men de är undermotriserade och inredningssnickerierna är bara snäppet bättre än ett halvtaskigt hemmabygge. Infästningar av röstjär m.m. är inte heller särskilt imponerande.
Båtar från 80-talet i den prisklass du nämner gör dig till presumtiv köpare av Orustbyggen i upp till 34-fotsklassen. För den som t.ex haft en Najad 320, Malö 96, Malö 106 eller Najad 343 blir det väldigt svårt att titta på Bav/Hanse/bene/jean/dufour/eller X-yachts. Hela båtens uppbyggnad är något helt annat. Jag njutar varje gång jag skall somna av att se det fantastiska hantverket och man kan inte ses sig mätt på detta. Det andas kvalitet från båtens inre ut i minsta detalj. Har man en gång vant sig vid detta är det väldigt svårt att bli spekulant på ovannämnda fabrikat och ha överseende med all taskig inredning, tunna dynor, taskigt installerade ventiler m.m. som man kan se på nya båtar. Detta är grunden för den s.k. "överprissättningen".
Nu verkade hysade segelegenskaper vara ett önskemål för och då är ju ingen av ovan nämnda båtar en kandidat. Då skulle jag rekommendera en Sweden yacht 340, en båt som håller lika hög kvalitet som HR, Najad, Malö och som segler bättre än de övrigas modeller från 80-talet. Om du satsar på en sådan för ca 900 tkr får du i mitt tycke en avsevärt mycket bättre båt än många nya båtar av ovan nämnda fabrikat. Tänk på att de flesta orustbyggen byggde inredningarna i massiv mahogny. Om de är lite slitna går de att slipa om lackera och blir då i nyskick. Annars är också linjetterna fina båtar och lite billigare.
Om du absolut vill ha en ny båt tycker jag personligen att bavaria är en väldigt prisvärd båt, trots sina tillkortakommanden. Att de haft vissa kölproblem (vilket inte ska överdrivas) är välkänt men med dessa båtar får man fungerande tillutrustning av kända leverantörer. En segelbåt består ju av många separata system och att välkända leverantörer leverar dessa tycker jag är väldigt positvit, t.ex. masten från Seldén. Annars tycker jag Hanse är en vacker båt men vet att de har rejäla kvalitetsproblem med sina riggar. Tycker det är bättre att ha vita laminatytor i inredningen (som Hanse) än en massa trä av ytterst trist kvalitet (som Bavaria) men det är en smaksak.
För egen del tcker jag t.ex Maxi 909 och 999 är alldeles för dyra båtar. Visserligen är de snygga men de är undermotriserade och inredningssnickerierna är bara snäppet bättre än ett halvtaskigt hemmabygge. Infästningar av röstjär m.m. är inte heller särskilt imponerande.
Båtar från 80-talet i den prisklass du nämner gör dig till presumtiv köpare av Orustbyggen i upp till 34-fotsklassen. För den som t.ex haft en Najad 320, Malö 96, Malö 106 eller Najad 343 blir det väldigt svårt att titta på Bav/Hanse/bene/jean/dufour/eller X-yachts. Hela båtens uppbyggnad är något helt annat. Jag njutar varje gång jag skall somna av att se det fantastiska hantverket och man kan inte ses sig mätt på detta. Det andas kvalitet från båtens inre ut i minsta detalj. Har man en gång vant sig vid detta är det väldigt svårt att bli spekulant på ovannämnda fabrikat och ha överseende med all taskig inredning, tunna dynor, taskigt installerade ventiler m.m. som man kan se på nya båtar. Detta är grunden för den s.k. "överprissättningen".
Nu verkade hysade segelegenskaper vara ett önskemål för och då är ju ingen av ovan nämnda båtar en kandidat. Då skulle jag rekommendera en Sweden yacht 340, en båt som håller lika hög kvalitet som HR, Najad, Malö och som segler bättre än de övrigas modeller från 80-talet. Om du satsar på en sådan för ca 900 tkr får du i mitt tycke en avsevärt mycket bättre båt än många nya båtar av ovan nämnda fabrikat. Tänk på att de flesta orustbyggen byggde inredningarna i massiv mahogny. Om de är lite slitna går de att slipa om lackera och blir då i nyskick. Annars är också linjetterna fina båtar och lite billigare.
Om du absolut vill ha en ny båt tycker jag personligen att bavaria är en väldigt prisvärd båt, trots sina tillkortakommanden. Att de haft vissa kölproblem (vilket inte ska överdrivas) är välkänt men med dessa båtar får man fungerande tillutrustning av kända leverantörer. En segelbåt består ju av många separata system och att välkända leverantörer leverar dessa tycker jag är väldigt positvit, t.ex. masten från Seldén. Annars tycker jag Hanse är en vacker båt men vet att de har rejäla kvalitetsproblem med sina riggar. Tycker det är bättre att ha vita laminatytor i inredningen (som Hanse) än en massa trä av ytterst trist kvalitet (som Bavaria) men det är en smaksak.
Henric D
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Intressant och kul att få så mkt åsikter en del förordar rorkult andra ratt jag har bara seglat ratt och gillar det.
Vad har ni för åsikter om det vad har de för fördelar nackdelar.
Sen går det ju faktiskt att eftermontera ratt om man vill det på en rorkults båt är det någon som har erfarenheter av det ?
Nu har tråden dragit iväg till något annat hoppas ni har överseende
/Martin
Vad har ni för åsikter om det vad har de för fördelar nackdelar.
Sen går det ju faktiskt att eftermontera ratt om man vill det på en rorkults båt är det någon som har erfarenheter av det ?
Nu har tråden dragit iväg till något annat hoppas ni har överseende
/Martin
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011
Min har ratt, ja den tar oproportionerligt mycket plats i en såpass liten båt (32 fötter) men jag hade ändå inte velat vara utan den eftersom jag tycker båten manövreras bättre / enklare med ratt. Dessutom sitter autopiloten på hela tiden och tar ingen extra plats samt kan man montera plottern på piedestalen.
Mekaniken till styrningen är ju inte direkt rocket science men visst det är en ytterliggare felkälla jämfört med rorkult direkt på hjärtstocken.
Håller med ovan, SwY 340 är riktigt fin, och gamla 36an, 38an och 41an - riktiga båtar
Mekaniken till styrningen är ju inte direkt rocket science men visst det är en ytterliggare felkälla jämfört med rorkult direkt på hjärtstocken.
Håller med ovan, SwY 340 är riktigt fin, och gamla 36an, 38an och 41an - riktiga båtar
Seglar Forgus 321 - 1992
Ratt +
Lättare att styra i tuffa förhållande
Stor ratt kan ge bekväm ställning
Lättare att backa utan att rodret flippar
Ratt-
Dyrt
Mindre roderkänsla
Dyr Autopilot inst
Underhåll
Kräver nödroder
Tar stor plats
Roderläges indikator
Rorkult+
Enkelt
Billigt
Säkert
Bra känsla
Enkel billig autopilot inst
Enkelt fixa nödroder
Rorkult -
Kan vara jobbigt i tuffa förh
kan flippa vid back
Tungt
finns säkert mer
Lättare att styra i tuffa förhållande
Stor ratt kan ge bekväm ställning
Lättare att backa utan att rodret flippar
Ratt-
Dyrt
Mindre roderkänsla
Dyr Autopilot inst
Underhåll
Kräver nödroder
Tar stor plats
Roderläges indikator
Rorkult+
Enkelt
Billigt
Säkert
Bra känsla
Enkel billig autopilot inst
Enkelt fixa nödroder
Rorkult -
Kan vara jobbigt i tuffa förh
kan flippa vid back
Tungt
finns säkert mer
Nu seglar jag ju själv en nämnd överprissatt båt, men känner att jag fått valuta för pengarna. Najad och HR m fl ligger dock 2-3 ggr över motsvarande "europeiska" båtar i pris. Att köpa en dubbelt så bra båt för dubbla pengarna är ingen bra affär i min bok. För trippla? Kanske skall man köpa för 1 mkr och köpa mahogny och en kölförstärkning för lite av de 2 mkr man får över? Man kan t o m byta rigg, eller köpa en reservbåt?
Tack alla som seglar Malö, HR och Najad. Ni är jättefina att titta på. Då kan jag spara mina pengar.
Tack alla som seglar Malö, HR och Najad. Ni är jättefina att titta på. Då kan jag spara mina pengar.
Ratt är ett elände..bara ivägen och ingen trim eller roderkänsla.....har seglat med nödkult för att slippa ratteländet ett par år nu, men i höst ska den bort.. vilket innebär flytt av plotter, kompass, köp av ny autopilot etc.........sen om man pratar om bra "affär" så har de svenska båtarna hitills varit ett bättre kap..en HR såldes ny för 600 tusen -94..samma årsmodell säljs idag begagnad för över miljonen.
Prissättningen på gamla båtar skiljer sig nog inte så mycket mellan det fina välvårdade uppdaterade exemplaret och det sunkiga misskötta , tyvärr finns det nog mest av den senare kategorin ,
Skillnaden är att det fina exemplaret blir sålt , jag tror att välvårdade båtar som är uppdaterade kontinuerligt behåller sitt värde och kommer fortfarande vara attraktiva och säljs tämligen omgående.
Eftersom Maxi 999 nämndes och jag själv har en del erfarenhet av den tycker jag att den är svårslagen i storleken 33-34 fot men allt är en kompromiss och man får jämföra båtarna och se till vad man prioriterar men om man lägger ihop seglingsegenskaper boutrymme stuvutrymme byggkvalite åtkomlighet för reparationer och ståhöjd för fullvuxna mm är den ett bra alternativ.
Skillnaden är att det fina exemplaret blir sålt , jag tror att välvårdade båtar som är uppdaterade kontinuerligt behåller sitt värde och kommer fortfarande vara attraktiva och säljs tämligen omgående.
Eftersom Maxi 999 nämndes och jag själv har en del erfarenhet av den tycker jag att den är svårslagen i storleken 33-34 fot men allt är en kompromiss och man får jämföra båtarna och se till vad man prioriterar men om man lägger ihop seglingsegenskaper boutrymme stuvutrymme byggkvalite åtkomlighet för reparationer och ståhöjd för fullvuxna mm är den ett bra alternativ.
Ratt eller rorkult ? seglar du helst inomskärs eller utomskärs? , ligger jag ute till havs eller utmed kusten och har grov sjö på slör eller halvvind med många timmar framför mig vid rodret är ratt helt överlägset.
Uppförande med rorkult skiljer sig mycket från båt till båt. Vissa kan bli väldigt tunga på rodret, men har de bra balansdel och bra lagring kan de vara i det närmaste helt lätta att styra.
Annars är väl ratt std på de större båtarna, som har plats för den. Jag har sett B31:or med ratt. ser litet konstigt ut i den redan trånga sittbrunnen.
Annars är väl ratt std på de större båtarna, som har plats för den. Jag har sett B31:or med ratt. ser litet konstigt ut i den redan trånga sittbrunnen.