Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Autopilot ett lyft för seglande mänsklighet!

Inlägg av Eilean » tis 25 aug 2009, 13:36

janne skrev: ...Jag har ännu inte träffat någon som säger att autopiloten klarar att styra när det tar i lite mer. Å andra sidan har jag heller inte träffat nån som hävdar att vindrodret klarar att styra när det inte blåser...
Jag har enbart positiva erfarenheter av vår autopilot. Den har aldrig upphört att styra väl under trots allt rätt många sjömils havssegling och även i rktigt hårt väder.
Men då skall det sägas att det är en gammal professionell Neco avsedd för mindre yrkessjöfart och rätt överdimensionerad för även större fritidsbåtar. Och med helt manuella inställningar för en mängd parametrar.
Med en sådan autopilot, så långe jag inte skall korsa oceaner, ser jag inget behov av ett vindroder.
Men generellt har du rätt, de flesta autopiloter man ser på våra båtar är styrhjälp för mer eller mindre fint väder.

LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » tis 25 aug 2009, 13:53

Autopilot är beroendeframkallande!

Efter en intensiv seglinsperiod för något år sedan, satte jag mig i bilen för att köra ca 30 mil. Kommer ut på motorvägen, petar i farthållaren, börjar titta mig om i bilen och tänker, "jaha vad ska jag sysselsätta mig med nu då?" Hann nog inte riktigt tänka tanken färdigt innan jag insåg att farthållare och autopilot inte är riktigt samma sak.
:oops:

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 25 aug 2009, 13:59

Först och främst ser det ut på din film som om autopiloten glappar i sitt fäste vid luckan,
. Det är inte alls bra och kan förvirra den så den drar mer ström än nödvändigt.
Sen, det där att den girar då du kliver upp på skarndäck, det beror nog mest på att båten får en natuurlig tendens att gira lite då den lutar lite mer åt ena eller andra hållet.
Så precis då du går dit, blir det ett kursfel. Men efter en stund har autopiloten upptäckt att kursen ändrats, och regleringen (integraltermen, för de som kan sånt) kompenserar till baka till rätt kurs. Sen blir det samma sak igen fast åt andra hållet då du går tillbaka i sittbrunnen igen. Du kan kolla om detta stämmer genom att bara vänta och se efter du ändrat krängning.

Av denna orsak borde en autopilot ha inbyggd krängningsgivare så den kan kompensera lite på rodret innan krängningen ändrar kursen.
Senast redigerad av 1 Seawolf, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 25 aug 2009, 14:21

"Jag har ännu inte träffat någon som säger att autopiloten klarar att styra när det tar i lite mer".

Min Raymarine ST 4000 har aldrig gått bett på fem år, funkar även i grov medsjö. Men det är säkerligen lättare för alla "Helmuttar" att styra långkölade båtar. Min har en sorts "intelligent" styrhjärna, så efter en stund i samma sorts sjögång blir roderutslagen minimala. Båten hittar ju oftast själv tillbaka till medelkursen efter varje dyning. Så min rorkult åker inte många cm i sidled när autopiloten styr. Om den gör det minskar jag styrutslaget.
Byter jag kurs, säg ca 60 grader vid rundning av en prick märker jag på autopiloten att den måste ha en stund på sig att vänja sig med den "nya" sjögången innan den hittar rätt rodervinkel och lugnar ned sig igen. Undrar hur många år man kan räkna med att styrkolven gör sitt jobb innan den måste servas med nya lager, kol eller annat?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 25 aug 2009, 14:25

Guitar Nilsson skrev:
Eilean skrev:Sju inlägg som lovprisar autopiloten i alla tonarter.

Jag väntar nu med spänning på ett dundrande inlägg från en medlem av vindrodermaffian!
Vindrodermaffian, Cptn G, skriver ju bara på Klotterplanket så det blir väl inget sånt. Han berättade i alla fall att den nya Sailomaten av senaste modell de hade på Hansen de seglade från Skottland funkade riktigt dåligt eller inte alls på den flatbottnade båten.
Tror inte det har så mycket med hur platt botten är på båten, utan snarare om den är kursstabil eller ej. Det finns inget givet samband mellan långköl/fenköl och kursstabilitet. Att sedan vissa långkölade båtar fungerar bra med vindroder är iofs sannt.
//Niklas S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 25 aug 2009, 14:38

Ett mer v-bottnat skrov med samma fenköl och roder har nog en tendens att slingra mindre än ett plattbottnat. Det skulle jag kunna sätta 20 kronor på, även om jag inte vet nånting om skrovkonstruktion.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tis 25 aug 2009, 14:45

cruisaren skrev: Det finns inget givet samband mellan långköl/fenköl och kursstabilitet.
//Niklas S
Oj! Det där är nog en sanning som kan debatteras en del, men det kanske inte ska ske i denna tråd.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tis 25 aug 2009, 17:20

Skaffade autopilot för första gången inför den här säsongen. Kan bara säga att vi är oerhört nöjda. Köpte den enklaste Simrad (TP10), egentligen alldeles för klen för båtens 7 ton. Men tanken var att den skulle styra främst vid motorgång i lugnt väder och det klarar den galant. Har provat under segel i lagom vindar också. Det fungerar men hackbrädan styr den kursstabila Allegron lika bra. Dessutom är surradet störigt när det i övrigt är fritt från maskinljud.
Att i regnväder sitta på bridgedäcket med fötterna på nedgångstrappan och ha uppsikt både framåt och över plotter/radar vid navbordet är ju helt perfekt!
Det enda jag möjligen saknar är en fjärrkontroll.
Genom att låta tillverka en platta i rf som fästs med noa-fästen på akterpulpit och tumma lite på maxavståndet mellan roderaxelcentrum och fästet för styrarmen fick jag även till en placering som fungerar. Annars lite knepigt på en koster eftersom axelcentrums förlängning hamnar en bit bakom båten.
Det enda problemt som uppstod var att få fast pilotens mässingshylsa i plattan. Försökte limma dit den med epoxi men de lossnade nästan direkt. Även vi hade alltså rätt kraftigt glapp i pilotens fasta ände, inte bra. Men det löste jag genom att gänga utsidan av hylsan och dra fast med mutter från undersidan. Nu jobbar piloten betydligt lugnare.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » tis 25 aug 2009, 21:09

Håller med att autopiloten är en lyft, speciellt under transportsträckor på motor. Har inte provat den under segel än, vi seglar mest inomskärs.
Den är speciell uppskattad eftersom våran båt drar väldig mycket åt styrbord under motorgång, jag misstänker nåt med propellern.

Men eftersom den är en gammal model (ST1000 tror jag) och lite pysslig att kalibrera på rätt kurs, kompassen är helt fel och man måste leta sig fram, har jag hittat en lösning för att kunna ta hand om storen, fendrar osv eller kunna göra nåt annat än styra under några minuter: våran rorkultsförlängare råkar vara tillräcklig lång så att om man sträcker den vinkelrätt åt sidan mot en vanlig sittkudde mot sittbrunskanten, den håller rodret på en nästan perfekt rakt kurs en lång stund.

1 sekund att sätta på plats, ingen kalibrering, och dessutom kan man också använda sittdynan för att sitta på!

Men det är förstås inte en möjlig lösning för dom flesta båtar :D

Har kollat på den lilla filmen annars, och såg att du hade en utombordare( +solcell men solen kan man tyvärr inte alltid räkna med).
Drar inte autopiloten mycket ström om den ska användas långa sträckor?

Mvh
david

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tis 25 aug 2009, 22:57

Seawolf skrev:Först och främst ser det ut på din film som om autopiloten glappar i sitt fäste vid luckan,
. Det är inte alls bra och kan förvirra den så den drar mer ström än nödvändigt.
Sen, det där att den girar då du kliver upp på skarndäck, det beror nog mest på att båten får en natuurlig tendens att gira lite då den lutar lite mer åt ena eller andra hållet.
Så precis då du går dit, blir det ett kursfel. Men efter en stund har autopiloten upptäckt att kursen ändrats, och regleringen (integratermen, för de som kan sånt) kompenserar till baka till rätt kurs. Sen blir det samma sak igen fast åt andra hållet då du går tillbaka i sittbrunnen igen. Du kan kolla om detta stämmer genom att bara vänta och se efter du ändrat krängning.

Av denna orsak borde en autopilot ha inbyggd krängningsgivare så den kan kompensera lite på rodret innan krängningen ändrar kursen.
Helt korrekt att autopiloten glappar i sitt fäste vid luckan då jag ännu inte har plastat fast fästet under luckan än. Håller även på att göra ett litet stöd under luckan för själva fästet som jag ska plasta dit och med detta ska den sedan sitta stumt. Jag har märkt att den blir lite virrig när jag möter en liten svallvåg och den börjar jobba lätt frenetiskt. Just strömförbrukningen misstänker jag blir onödigt hög när den nu glappar.

Noterade även när jag mekade ditt autopiloten första gången och jag hade satt dit en 7,5 A säkring i centralen för piloten att säkringen brann av vid första rörelsen och bytte den då till en 10 A dito. Sen dess har den hållit. Ska läsa manualen och kolla vad den rekommenderar fär amp.tal men blev förvånad att den brände av en 7,5 amperare. Ska även kolla sen med en tångampermätare vad den drar under användning.

Att det blir ett kursfel när jag förflyttar mig har jag faktiskt inte väntat ut att den ska kompensera tillbaka till rätt kurs. Jag kanske ska vänta ut den lite längre tid till kommande helg för att testa.

PS.
Läste nu i manualen att den ska säkras med 12A (ingen europeisk standard) vilket förklarar att mitt första försök med 7,5A inte funkade. DS.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » tor 27 aug 2009, 19:59

Blev inspirerad av "tråden" och dammade av min gamla Helmer 2000.
Efter en provisorisk installation gick provseglingen UA idag.
AUTOPILOT2000.jpg

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 27 aug 2009, 21:02

min helmer är suveränt.....speciellt vid motorgång och segelsättning o segeltrim.....han håller kursen i nästan alla lägen....undanvind och hög sjö är det värsta...sen äter han en del ström som inte är så kul......min "windpilot" använder jag bara på öppet hav...till en början var det mycket strul innan jag fick den att fungera bra.....till skillnad från min seglarkompis med en långkölad HR351 fick jag min fenkölade att båt fungera betydligt bättre med vindrodret :)

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » fre 28 aug 2009, 08:13

Filip skrev:min helmer är suveränt.....speciellt vid motorgång och segelsättning o segeltrim.....han håller kursen i nästan alla lägen....undanvind och hög sjö är det värsta...sen äter han en del ström som inte är så kul......min "windpilot" använder jag bara på öppet hav...till en början var det mycket strul innan jag fick den att fungera bra.....till skillnad från min seglarkompis med en långkölad HR351 fick jag min fenkölade att båt fungera betydligt bättre med vindrodret :)
Är det HR 352 du menar så är väl den knappast långkölad. Om du har ett gammalt Windpilot som inte är av pendelservotypen så är det en himmelsvid skillnad jämfört med ett pendelservo.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » fre 28 aug 2009, 09:12

Ok Janne..Då kan man säga att HR352 har en extremt lång fenköl. Min "windpilot" är den pendlande typen.....som fungerar bra..samma modell monterade kompisen på sin HR352 och har aldrig fått riktigt ordning på den.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » fre 28 aug 2009, 11:04

Lars L skrev:Blev inspirerad av "tråden" och dammade av min gamla Helmer 2000.
Efter en provisorisk installation gick provseglingen UA idag.
AUTOPILOT2000.jpg
Hoppsan då !!
Det här var en verklig provisorisk montering med hjälp av en knippe tvingar !!
Men allt är ju bra som funkar för att bara testa om allt funkar som tänkt !

Lycka till !

PS. Ser att några har döpt sin hjälpreda till Helmer och min kallar jag för Nisse. Man kanske ska anamma "Stig Helmer" som namn till hjälpredan i min båt :D
DS.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Skriv svar