Väjningsregler

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Väjningsregler

Inlägg av S-B A-son » mån 24 aug 2009, 17:10

feeling286 skrev:Något av det första man fick lära sig var att den som seglar för nöjes skull ska ALLTID väja för den som seglar förr sitt bröd ...
I så fall hade du en dålig lärare, rent av farlig. Vilket studieförbund eller vilken organisation utbildade dig?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 24 aug 2009, 17:13

Sanningen är den, att rent strikt görs ingen skillnad. I väjningsreglerna nämns inte specifikt att någon som seglar för sitt bröd skulle ha företräde. Den så kallade "brödseglarregeln" existerar alltså ej.

Icke desto mindre så betonas på flera ställen i reglelverket behovet av gott sjömanskap och hänsyn. Gott sjömanskap är att, så som många i denna tråd uttrycker, hålla undan från stora fartyg om så är möjligt och går att göra utan risk för missförstånd. Och hänsyn är detsamma, eftersom man som liten fritidsbåt gott kan göra ett slag extra eller en liten kursändring.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 24 aug 2009, 17:25

feeling286 skrev: Något av det första man fick lära sig var att den som seglar för nöjes skull ska ALLTID väja för den som seglar förr sitt bröd, o givetvis för fartyg/båtar som har dålig/nedsatt manövreringsförmåga.

Mvh Johan
Jag hoppas (och på sitt sätt inte...) att du har en lust att leka med elden... Ordet "brödseglare" brukar föranleda en härdsmälta här på Sailguide.

För om din lärare verkligen sade så har han ruskigt och fundamentalt fel och borde ha ägnat sig åt svamplockning istället.

Att frivilligt välja att väja för brödseglarna, som jag gärna gör, är något annat och har inget med sjövägsreglerna att göra. Jag vill hålla mig undan för dem som är större av ren självbevarelsedrift och om möjligt, på min semester, underlätta för dem som är på jobbet när dom är på vattnet.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » mån 24 aug 2009, 17:27

Efter vad jag lärt mig så existerar ingen regel "segla för sitt bröd". Det är mera ett talesätt, ingen sjöväjningsregel.
Däremot har fartyg som har begränsad manöverförmåga förkörsrätt i trånga passager, men på öppet vatten gäller vanlig väjningregel, motorgående väjer för segelgående. Om man har ett brödbageri eller inte på motorfartyget är helt ointressant.

Men alla normala personer håller undan med sin segelbåt för stora fartyg i god tid, för att förhindra eventuella misstag. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » mån 24 aug 2009, 18:47

Medborgarskolan i Stenungsund för 5 år sedan.

Shit, riktigt pinsamt om dom inte vet vad dom lär ut. Det var exakt dom orden han sa, minns det som igår men det va tydligen fel.

Jag kommer ihåg hur vi diskutera det flitigt o tillslut fick vi nöjesseglare ge oss o väja för "brödseglarna"

Mvh Johan

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 24 aug 2009, 19:32

Suck inte igen...

I sjövägsreglerna finns två roller "stand-on vessel" som SKALL hålla sin förbaskade kurs och fart samt "give-way vessel" som skall väja i enlighet med vilken regel som gäller i aktuell situation. Det finns inga brödseglare, barmhärtighetssvängar, goda sjömanskaps väjningar etc i väjningssituationer. Det finns ingen väjningsplikt i sjövägsreglerna utan två båtar som har varsin skyldighet. Formuleringen i reglerna ändrades för att förtydliga just detta...

Om man håller sig borta från yrkestrafiken utanför väjningssituationer - fine!! Det är väl snällt och bra men det är INTE dåligt sjömanskap att vilja komma hem. Väjer man utanför väjningssituationen tillämpar man ju inte heller väjningsreglerna...

Att börja svänga runt och hålla på i väjningssituationer minskar förutsägbarheten för alla inblandade!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 24 aug 2009, 20:01

morg skrev:Suck inte igen...

.....Att börja svänga runt och hålla på i väjningssituationer minskar förutsägbarheten för alla inblandade!
Jag antar att ditt inlägg är adresserat till mig.

Jag har fått så ohyggligt med skäll för mina principer - för att ingen vill lyssna på vad jag säger och ens försöka förstå att jag smiter undan endast i så god tid med så tydliga manövrar att mina avsikter omöjligen kan missförstås.
Det händer också att jag släpper fram gamla tanter bredvid övergångsställen eller bussar som i rusningstrafik annars har svårt att finna en lucka för att komma ut på huvudleden från vänster.
Det intressanta med den här tråden är inte mitt defensiva seglande, som jag tänker fortsätta med, utan att en icke-existerande regel lärs ut på ett av våra största bildningsförbund.
Klart slut.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 24 aug 2009, 20:33

morg skrev:Om man håller sig borta från yrkestrafiken utanför väjningssituationer - fine!! Det är väl snällt och bra men det är INTE dåligt sjömanskap att vilja komma hem. Väjer man utanför väjningssituationen tillämpar man ju inte heller väjningsreglerna...
Bra! Då är vi ju helt överrens. Vi som väljer att hålla oss undan (mest av självbevarelsedrift - se första inlägget med bild i denna tråd, eller läs sjöfartsverkets utredningar) gör alltså inget fel. Vi väjer undan innan någon närsituation inträffat, och innan det kan finnas någon tveksamhet om avsikten.

Och ja; jag stannade faktiskt och släppte över en cyklist häromdagen. Svagt av mig :wink: Okej då :D

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 24 aug 2009, 20:39

Eilean skrev:
morg skrev:Suck inte igen...

.....Att börja svänga runt och hålla på i väjningssituationer minskar förutsägbarheten för alla inblandade!
Jag antar att ditt inlägg är adresserat till mig.

Jag har fått så ohyggligt med skäll för mina principer - för att ingen vill lyssna på vad jag säger och ens försöka förstå att jag smiter undan endast i så god tid med så tydliga manövrar att mina avsikter omöjligen kan missförstås.
Det händer också att jag släpper fram gamla tanter bredvid övergångsställen eller bussar som i rusningstrafik annars har svårt att finna en lucka för att komma ut på huvudleden från vänster.
Det intressanta med den här tråden är inte mitt defensiva seglande, som jag tänker fortsätta med, utan att en icke-existerande regel lärs ut på ett av våra största bildningsförbund.
Klart slut.
Nej! Läser du vad jag skriver är du fri att göra vad du vill utanför väjningssituationen. Du är så erfaren att du säkert har 300 % koll på vad du gör men "det beror på" segling är inte så bra att lära ut till folk. Du är säkert helt medveten om att du kan förvärra en situation om du inte lyckas med vad du företar dig. En rätt vanlig olycka vid övergångsställen är att på en tvåfilig väg stannar bil ett och vinkar över en cyklist vilket bil två som kommer bredvid med vägkanten skymd inte ser och sedan är det ketchup av den ungen. Snällhet som blir helt fel och numera innebär att man uppmanas att aldrig vinka fram folk eftersom det skickar en falsk signal av att allt är ok.

Vi har ju dock varit genom detta en gång och lär inte åstadkomma något nytt. Jag ville bara gaffla ur mig vad sjövägsreglerna säger och inte sitta och pungsparka! Stå förresten på dig om att vägra fördöma andras uttalanden ;)

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 24 aug 2009, 20:42

Tommy skrev: Och ja; jag stannade faktiskt och släppte över en cyklist häromdagen. Svagt av mig :wink: Okej då :D
Det är inte det jag menar... som du vet! :wink

Kul med lite hjärtlig tykenhet istället för israelisk "diplomati" a la krav på fördömanden av andras ordval!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 24 aug 2009, 20:46

Jag vet vad du menar morg, och vi har nog egentligen rätt båda två! Jag vet reglerna och att man ska hålla sin kurs så snart en närsituation har inträffat... Hoppas Sverige håller sin kurs :roll:

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 24 aug 2009, 21:31

morg skrev:
Nej! Läser du vad jag skriver är du fri att göra vad du vill utanför väjningssituationen. Du är så erfaren att du säkert har 300 % koll på vad du gör men "det beror på" segling är inte så bra att lära ut till folk. Du är säkert helt medveten om att du kan förvärra en situation om du inte lyckas med vad du företar dig. En rätt vanlig olycka vid övergångsställen är att på en tvåfilig väg stannar bil ett och vinkar över en cyklist vilket bil två som kommer bredvid med vägkanten skymd inte ser och sedan är det ketchup av den ungen. Snällhet som blir helt fel och numera innebär att man uppmanas att aldrig vinka fram folk eftersom det skickar en falsk signal av att allt är ok.
Om man är fri att göra vad man vill (nåja inte riktigt, väl) utanför väjningssituationen (och det är man) så kan man väl inte kalla det för "det beror på"-segling att genom en egen manöver se till att en väjningssituation inte uppkommer. Eller hur tänker du nu?
Analogin med övergångssället haltar eftersom man alltid är skyldig att stanna om ngn annan redan gjort det. Oavsett om det är av snällhet.
Själv går jag aldrig över utan att ha kollat att bilen i ytterfilen tänker stanna men det är en helt annan historia.
Min slutsats blir som många andras. Väjningreglerna gäller oavsett bröd men är brödet tillräckligt stort gäller självbevarelsedriften, dvs undvik väjningssituation. Det måste väl ändå vara mkt svårt för någon att missuppfatta?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » mån 24 aug 2009, 21:36

Hm, undras om man skall gå båtmekanikerkursen på Medborgarskolan i Stenungsund eller om man skall välja annan ort? Hade hört bara goda saker om dem och att kursen skulle innehålla mycket bra praktik... men om undervisningen kan vara så tokig?

För övrigt så har jag fått lära mig att det är tokförbjudet att köra om vid övergångsställen av precis den anledningen - att den som stannat kan ha stannat för vad som helst och kör man om då så kan det gå riktigt illa. Mycket har förvisso ändrats sedan jag tog körkort, men det tror jag fortfarande är samma princip. Rondellkörningsprincipen har väl genomgått minst tre olika cykler...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 24 aug 2009, 21:57

Det finns ju fall där mindre båtar är skyldiga att hålla undan för större, tex trång farled eller båtar under 7 m som endast har ett vitt ljus i mörkret.
Jag känner lite folk i står där på bryggorna på de stora båtarna i sitt dagliga arbete. De tycker sådana här trådar är underhållande. "Visst håll på din rätt och väj inte. Om du klarar dig kanske vi ses i rätten". Och i rätten kommer de att ha en massa bra argument.
Fel? Visst, som så mycket annat.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 24 aug 2009, 22:03

mariatherese skrev:Hm, undras om man skall gå båtmekanikerkursen på Medborgarskolan i Stenungsund eller om man skall välja annan ort?
Om det är en kille som heter Peter så är han väldigt bra.

Skriv svar