Om motorn saknar ork är det troligt att den inte får tillräckligt med soppa (bränsle/luft-blandningen är för mager). Det brukar också resultera i att motorn blir extremt varvvillig obelastad... Rengör bränslefilter (kan finnas både i tanken och under motor kåpan) samt förgasare. Om motorn går med hög tomgång när den är obelastad kan det annars/också vara ett problem med tjuvluft (den får extra luft som kommer in genom en trasig packning kring insugsröret t.ex.). Om du själv är mekintresserad, eller känner någon som är, skulle jag börja med filtrena (mycket enkelt) och om inte det hjälper riva och rengöra förgasaren. I samband med det senare kollar du så att alla packningar i schyssta kring förgasaren och insugsröret. Om membranet till bränslepumpen sitter i förgasaren skulle jag även ta en titt och förmodligen byta det (torkar lätt). Om det är smuts i förgasaren beror det ju på något, så då kan det vara ide' att ta en extra titt så bränslefiltrena inte behöver bytas. När förgasaren sätts tillbaka ser du till att skruvarna är åtdragna tillräckligt mycket för att undvika tjuvluft. Jag skulle tro motorn går igen efter en översyn av förgasare/bränslepump.
Glöm inte heller gyllene regel nummer ett när det strular: färskt bränsle... Om soppan har blivit gammal brukar det dock oftast resultera i att motorn inte startar överhuvudtaget, vilket ju inte är fallet här, men jag rekommenderar att du slår i färsk 98 oktan när du felsöker. Se också till att du följer oljerekommendationen. Jag känner inte till Penta, men det finns en risk att de ska ha mer olja än moderna (om de nu kan sägas vara det

) tvåtaktare. Jag skulle inte köra med mindre än 2% oavsett vad som står i rekommendationen.
Ett annat intressant test är att försiktigt dra i startsnöret (försiktigt så den inte startar) och se om det är någon skillnad i motståndet när växeln är i eller ur. Ett liknande test är att rotera propellern för hand då motorn är avstängd och i friläge. Den ska rotera lätt, naturligtvis. Det första testet är dock säkrare då hela transmissionen testas i läget då växeln är i.
En Penta som er, som inte funkar som den ska, är nog tyvärr inte värd så mycket. Även om den fungerar borde den ha några år på nacken och du kan få en begagnad nyare motor hyfsat billigt.