Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
toaen
- Diamantmedlem
Mr Q skrev: Om man inte kan stranda båten förstås som toaen, det vore riktigt bra.

Varför kan du inte det?
Det är bara att lägga ett akterankare en bra bit ut. Gå med motorn på tomgång mot en sandstrand till det tar stopp. Vada eller ro med jollen iland med ett eller gärna två ankare som du lägger på sanden. Sen är det bara att förtöja.
Det är klart att har du valt en båt med en mycket djup fenköl, så kommer du inte så nära land så att det är nån ide.
En (av få) fördelar med min båt är att kölen sitter ovanligt långt bak, vilket borde innebära att man kommer betydligt närmare land med fören på en sandstrand. Kölens djup är 140 cm, så jag når nog, som sagt va, större delen av båten, stående stadigt på botten - om det inte va för det kalla vattnet

.
tommy
badkruka
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Mr Q
- Diamantmedlem
Hm, ja det kanske funkar med strandning av vår båt också.
Men det är ingen jättegrej det här med bottentvätt. 1-2 ggr per säsong gör jag det max.
Då skulle jag hellre komma på ett sätt att slipa propellerbladen under vattnet. Scotch brite funkade inte. Kanske stålull? Det är guldfärgade blad, typ koppar eller mässing eller nåt? Vet inte så noga. Flexofold heter den i alla fall. Det blir små rostfläckar på bladen har jag sett med cyklopet.