Q - du har en 3GM30F? Där skall expansionskärlet sitta lite högre än värmeväxlaren. Om motorn lutar neråt akterut kan det hända att fästet på motorn kommer för lågt, då måste man fixa en separat ställning så att expansionskärlet kommer upp en bit.Mr Q skrev:En fråga om expansionskärl: hur viktigt är det att den sitter över värmeväxlaren? Min är litet i lägsta laget tycker jag, även fast det är kylvatten upp till kanten på locket i värmeväxlaren när jag kollar.
Sitter expansionskärlet "för lågt" på 3GM30F kommer det att ständigt läcka färskvatten/blandning ur kärlet. Läcker det bara då och då ur expansionskärlet - då sitter det på gränsen för lågt och kan må bra av en liten höjning.
Det kan vara liknande i den ursprungliga frågeställningen - jag har glömt hur grunkorna sitter med MArtec-kylningen. Men om det bara läcker ur expansionskärlet, och har gjort så i 6 år, tycks det ju vara ett begränsat problem, begränsat till expansionskärlet. Men det kan vara flera olika fel som orsakar problemen - prova med de lättaste först ... (som nivån i kärlet, att höja kärlet något osv).