Använde Telephonica Blue Garmins kort Mars-09?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Använde Telephonica Blue Garmins kort Mars-09?

Inlägg av T » tis 16 jun 2009, 09:54

dator9 skrev:Borde det inte vara 3-meterskurva? Det ser ut som 6-meters. Detta är förresten inte helt ovanligt på äldre bluechart-kort.
Hydrographica använder sig av 2- resp 3-meterskurvor, inte 3 och 6.

:o
/T

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » tis 16 jun 2009, 10:51

På mitt Bluechart 2008.5 är det 3 och 6. Men det kanske är en inställningsfråga?
Bilagor
tre meter.GIF

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 16 jun 2009, 11:16

dator9 skrev:På mitt Bluechart 2008.5 är det 3 och 6. Men det kanske är en inställningsfråga?
Ditt exempel är inte från ett Hydrographica-kort men det var Seawolfs.

/T

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 16 jun 2009, 22:19

Seawolf skrev:
consensus skrev:
Kan du ta en skärmdump och bifoga på 2.8:an vid Huvudskär så att vi kan kolla med våra navigatorer.
Se bifogat, det är Bluechart med Hydrographicas kort på Huvudskär. Men ta inte denna innfo bokstavligt, det är hörsägen att detta grund inte syns på Garmin Mars09.
Jag kan bekräfta att denna 2.8:a syns utan problem i Bluechart mars -09, både i Mapsource och i min navigator. Inga problem. Observera dock att jag inte kan uttala mig om g2-versionen då jag använder standard Bluechart.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tis 16 jun 2009, 23:24

Kartor är en sak - GPS en annan.

Seglar man på marginalen - då tar man kanske en chans från tid till annan.... :roll:

"Newer Garmin GPS receivers with WAAS (Wide Area Augmentation System) capability can improve accuracy to less than three meters on average."

Inte vet jag - vi får kanske veta mer.......
ole

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 17 jun 2009, 08:05

ole skrev:Kartor är en sak - GPS en annan.

Seglar man på marginalen - då tar man kanske en chans från tid till annan.... :roll:

"Newer Garmin GPS receivers with WAAS (Wide Area Augmentation System) capability can improve accuracy to less than three meters on average."

Inte vet jag - vi får kanske veta mer.......
Svenska farvatten liggger i utkanten av WAAS täckningsområde, och de extrasattelliter som sänder WAAS-info ligger ibland lågt över horisonten med osäker signal
Om det är detta eller buggar i EGONS-systemet vet jag inte, men jag har själv och även andra funnit at vid enstaka tillfällen får man hopp i positionerna på hundratals meter om man har WAAS aktiverta i sin GPS.
Stabil och tillförlitlig GPS-position är beroende av att man har GPS som ser och kan ta emot många satelliter samtidigt och att man har känslig antenn med god signalstyrka.

Om man alltså inte ser många satelliter med stor signalstyrka kan det vara säkrare att ta ut marginalerna lite och att stänga av WAAS.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 17 jun 2009, 08:57

Sjökortsmiss eller inte, frågan är varför båtarna valde det spåret från första början? Det är ju byst med grynnor där. Har man ett djupgående på 4 meter kanske man inte bör mörscha på i 16 knop rakt genom gyttret?

Eller varför inte arrangörerna lade in obligatorisk rundning av kobbe eller märke med en säkrare utsegling. En havererad båt förstör ju så otroligt mycket PR-mässigt för att inte tala om alla eventaktiviteter som blir inställda för Telefonica. Det är ju inte så att det är överdrivet många båtar med. Varför riskera de få som är kvar genom att låta dem segla rakt igenom grynnigt område???

Jahapp en båt mindre till inportracet på Kanholmsfjärden.

Bild

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 17 jun 2009, 10:29

Mr Q skrev:Sjökortsmiss eller inte, frågan är varför båtarna valde det spåret från första början? Det är ju byst med grynnor där. Har man ett djupgående på 4 meter kanske man inte bör mörscha på i 16 knop rakt genom gyttret?
Det var väl ändå att ta i. _En_ uppgrundning mellan Kleningen och Bussholmen... Det är väl inget gytter! Skulle du själv tveka att passera platsen?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 17 jun 2009, 11:23

Sneseglarn skrev:
Mr Q skrev:Sjökortsmiss eller inte, frågan är varför båtarna valde det spåret från första början? Det är ju byst med grynnor där. Har man ett djupgående på 4 meter kanske man inte bör mörscha på i 16 knop rakt genom gyttret?
Det var väl ändå att ta i. _En_ uppgrundning mellan Kleningen och Bussholmen... Det är väl inget gytter! Skulle du själv tveka att passera platsen?
Jag håller nog med Q.
I de farterna och med det djupgåendet tycker jag nog också att området faktisk blir litet gyttrigt och att marginalerna väl små. Det är en annan sak och segla igenom med kanske 7 knop och 1,8 m djupgående.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 17 jun 2009, 11:36

Med tanke på fart/djupgående förlitar man sig inte på GPS, det är ett hjälpmedel men här är det vanlig terrester navigering som gäller. Vilket förutsätter en duglig navigatör!

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 17 jun 2009, 11:54

:twisted: Garmin!!!
Det är inte bara användare/ägare av G2 kort som drabbas av Garmin-strulet.
Jag har beställt ett Bluechart (Classic) datacard till min 192C för att vi skall kunna segla runt kusten och gå Göta Kanal tillbaka till GBG.
Garmin klarar inte av att leverera några kort pga att man är upptagen med att byta ut felaktiga G2-kort....
Det är möjligtvis inte nån som har ett EU468S (Trelleborg-Södertälje) eller EU046R (Malmö-Öregrund) datacard liggande???
Behöver köpa eller låna för att det inte skall bli en "show-stopper" av semesterplanerna.
Har ringt runt till i stort sett varenda tillbehörsbutik för att kolla om nån har något på "hyllan".
Alla har samma tråkiga budskap - Garmin klarar inte av att leverera just nu...
Har även kollat Blocket - soprent! (det som finns säljs direkt)
:twisted: Garmin

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 17 jun 2009, 12:08

Kolla in http://www.nobelius.se/. Han bränner kort på beställning i de vanligaste formaten.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 17 jun 2009, 12:10

Där är väl inga problem att segla fort heller..:)
Det finns ju bara ett enda grund mellan Bussholmen och Kleningen och det ligger nästan mitt emellan. Dom hade för små marginaler bara. Hur många här har inte varit på något på Tjörn Runt tex..? För där kan det bli trångt ibland mellan stenarna, norr om Klädesholmen och norr om Flatholmen tex... sista biten in är ju inte helt säker den heller när man genar lite.
Det var nog stundens allvar som ställde till det något, chans på en andra plats totalt och ledde ju fältet ut med Puma flåsande i nacken. Vägvalet var väl ganska enkelt, närmsta vägen ner.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 17 jun 2009, 12:16

Mr Q skrev:... Jahapp en båt mindre till inportracet på Kanholmsfjärden...
T-Blå räknar med att sjösätta idag på eftermiddan och vara på banan igen till kvällen. Så dom dyker nog upp i Sthlm i god tid... men det är klart, stenen dom hittade är ju inte direkt Sveriges enda grund...

Hålet mellan 'Lur-grundet' och Bussholmen är åtminstone 300 meter brett. Det kan inte vara särskilt svårt att missa både grund och land ens i en VO70 i 17 knops fart. Men det förutsätter att navigatören enbart navigerar och inte studerar polardiagram eller performancedata eller vad han nu kan ha haft på sin skärm. Och dessutom är det väldigt bra att vara helt pigg och utvilad.

/T

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » ons 17 jun 2009, 13:16

Hans skrev::twisted: Garmin!!!
Det är inte bara användare/ägare av G2 kort som drabbas av Garmin-strulet.
Jag har beställt ett Bluechart (Classic) datacard till min 192C för att vi skall kunna segla runt kusten och gå Göta Kanal tillbaka till GBG.
Garmin klarar inte av att leverera några kort pga att man är upptagen med att byta ut felaktiga G2-kort....
Det är möjligtvis inte nån som har ett EU468S (Trelleborg-Södertälje) eller EU046R (Malmö-Öregrund) datacard liggande???
Behöver köpa eller låna för att det inte skall bli en "show-stopper" av semesterplanerna.
Har ringt runt till i stort sett varenda tillbehörsbutik för att kolla om nån har något på "hyllan".
Alla har samma tråkiga budskap - Garmin klarar inte av att leverera just nu...
Har även kollat Blocket - soprent! (det som finns säljs direkt)
:twisted: Garmin
Finns på piratbukten!

Skriv svar