Gamla nödraketers öde

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
jofred
Diamantmedlem

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av jofred » lör 13 jun 2009, 07:09

Eftersom jag aldrig testat varken nödraketer eller bloss skulle jag definitivt se till att få öva på nyårsafton när de ändå försvinner i mängden av annat lysande bråte som flyger omkring. Ja jag är mer pragmatisk än laglydig

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 08:18

Maxi33 skrev:Brendan har ju redovisat sitt agerande, ...
Och jag tror att det är så nästan alla andra gör också. Man sparar sina gamla raketer, som inköpts för dyra pengar.
Alla vet att de fungerar i årtionden efter bästföredatum och har dem därför kvar i reserv.

Jag tycker absolut att du ska behålla dem. De kan komma att rädda ditt liv. Men glöm inte att komplettera med nya efterhand.

Och delta gärna i Seawolfs tänkta nyårsjippo med nödraketsskjutning! Ett bra initiativ!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 13 jun 2009, 08:36

Brendan skrev:
Och jag tror att det är så nästan alla andra gör också. Man sparar sina gamla raketer, som inköpts för dyra pengar.
Alla vet att de fungerar i årtionden efter bästföredatum och har dem därför kvar i reserv.

Jag tycker absolut att du ska behålla dem. De kan komma att rädda ditt liv. Men glöm inte att komplettera med nya efterhand.

Och delta gärna i Seawolfs tänkta nyårsjippo med nödraketsskjutning! Ett bra initiativ!
Ja, det bästa tänkbara tillfället att prova nödraketer måste vara vid midnatt på nyårsafton... Ingen märker nåt bland alla andra raketer och på akuten ser man ut som vilket raketskadat nyårsfyllo som helst.
Hur många är nyktra på nyårsafton? Vid midnatt? Utom Brendan och Camilla förstås.

:o
/T

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 13 jun 2009, 08:58

För många år sedan körde jag med nyårsvarianten - bra övning. Man jag befann mig nästan 100 km från närmaste kust så inte var det Sjörräddningen som ev kunde bli utlarmad.

F.ö. läste jag för många år sedan om en som skulle göra sig av med gamla nödraketer men sköt in den under takutsprånget på huset. DET var inget bra sätt.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 09:02

T skrev:
Brendan skrev:

Ja, det bästa tänkbara tillfället att prova nödraketer måste vara vid midnatt på nyårsafton... Ingen märker nåt bland alla andra raketer och på akuten ser man ut som vilket raketskadat nyårsfyllo som helst.
Hur många är nyktra på nyårsafton? Vid midnatt? Utom Brendan och Camilla förstås.

/T
T, kan du förklara varför du inte kommenterade Seawolfs inlägg nedan. Det är först när jag tar upp saken som du får eld i baken.
Mycket märkligt.

Inte heller Håkan har kommenterat Seawolfs förslag. Ändå märkligare. Är det bara jag som läser planket?

"Raketnödlösning -kreativ
Alltså, hur många har egentligen fyrat av en nödraket eller bloss osv?

Vid nyår ligger ju båtlivet nere, och plankister i alla landsdelar går och liksom trampar i tomgång - det är för tidigt att vårrusta, och för sent att segla.

Med all respekt för sjöräddningens motvilja mot att medge att nyårsafton kl 12:00 skulle kunna vara ett godkänt tillfälle för seriösa båtmänniskor att träna avfyrning.
Men helt informellt borde en eller annan seglare på tillräckligt avstånd från kusten kunna bjuda in lämpliga delar av plankistkåren för en informell nyårsaftonsövningskväll. Alltså en nyårsafton med Grevinnan och betjänten, god mat och dryck (BYO, smaken är som baken), högtravande tal med sedvanliga besvärjelser för uppnåendet av en formidabel kommande sommar med enbart sol och förliga vindar, samt vid tolvslaget, en gigantisk kollektiv, obändlig och helt enkelt helt oemotståndlig övnigsavfyrningsseans varvid som en ren spinnoff de utgångna prylarna bringas hädan.

Seawolf
(Also Sprach Zarathustra är häftig!)"

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 09:20

Jag kommenterade Seawolf cirka tjugo minuter efter hans inlägg Brendan.
Min kommentar skall tolkas med lite lättsamhet, liksom Seawolfs.

Men jag medger att jag börjat fundera på att trots allt behålla grejorna Brendan, om vi träffas kan ju du få ta över dem, om du nu inte vill ha SM...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 13 jun 2009, 09:39

Brendan skrev:...
T, kan du förklara varför du inte kommenterade Seawolfs inlägg nedan. Det är först när jag tar upp saken som du får eld i baken.
Mycket märkligt....
Seawolf svarar sällan eller aldrig, när han får mothugg eller när andra har avvikande åsikter. Har man rätt så har man.
Brendan däremot, svarar nästan jämt och det är mycket roligare, särskilt när han har fel... som nu.

Ärligt talat, så var det så att när jag tittade in här, var det Brendan som stod för det senaste inlägget i forumet överhuvudtaget. Och det inlägget råkade innehålla en åsikt som jag inte alls delar.

:D
/T

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 09:40

Maxi33 skrev:Jag kommenterade Seawolf cirka tjugo minuter efter hans inlägg Brendan.
Min kommentar skall tolkas med lite lättsamhet, liksom Seawolfs.

Men jag medger att jag börjat fundera på att trots allt behålla grejorna Brendan, om vi träffas kan ju du få ta över dem, om du nu inte vill ha SM...

MVH
Håkan
Så här skrev du på planket:

"Raketnödlösning -kreativ
Du är välkommen att ge oss ett skådespel med mina Seawolf, de äldsta har bästföredatum 1994...

Håkan
hatar smällare"

Och hur ska man veta när du är "lättsam" och när du inte är det? Var du "lättsam", när du bad mig söka hjälp
när jag föreslog samma sak som Seawolf föreslog? Jag känner Seawolf mycket väl och vet att vi har exakt samma
inställning i den här saken.

Jag vill varken ha dina raketer eller SM, vad det nu är för något.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 09:49

T skrev:
Brendan skrev:...
Mycket märkligt....
Seawolf svarar sällan eller aldrig, när han får mothugg eller när andra har avvikande åsikter. Har man rätt så har man.
Brendan däremot, svarar nästan jämt och det är mycket roligare, särskilt när han har fel... som nu.

Ärligt talat, så var det så att när jag tittade in här, var det Brendan som stod för det senaste inlägget i forumet överhuvudtaget. Och det inlägget råkade innehålla en åsikt som jag inte alls delar.

:D
/T
Och Seawolf har rätt och jag fel, menar du, trots att han och jag har samma åsikt i den här frågan?

Strängt taget borde du kritisera Seawolf betydligt hårdare än mig med tanke på hans antydningar om intagande av konfonium. Att vi är spik nyktra när vi skjuter upp våra raketer vet du nog
och borde du ge mig en eloge för.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 13 jun 2009, 10:21

Hur korkad får man vara?
Sjöfartsverket skriver: "Det är enligt lag förbjudet att skicka upp nödraketer om man inte är i nöd. Jämför att trycka på brandlarmet utan att det brinner..."

"Nödraketer betraktas alltid som en nödsignal, oavsett tid på året eller om dom är utgångna. Önskar man skjuta gamla raketer i övningssyfte skall ljusladdningen vara urtagen, man bör dock fundera på hur gamal raketen är då det är sprängämnen det handlar om. "

Det är alltid förbjudet att skicka upp nödrakter utom vid nöd. Några undantag finns inte. Det är inte bara sjöfarten som har röda nödraketer, det har tex även flyget.
Därför finns det ingen tidpunkt eller plats där en observerad nödraket kan ignoreras.
Öva med vita raketer!

För ett tag sedan var alla rörande överens om att man ALDRIG skulle skjuta raketer i onödan.
T skrev:
Hur full, eller påtänd, behöver man vara för att få för sig att bränna av nödraketer från balkongen?
Brendan skrev: Det är absolut förbjudet att använda nödrakter utom i nödsituationer. Det spelar ingen roll var du befinner dig. Du anar förmodligen inte hur högt de går, hur långt de syns och hur länge de brinner. Sjöräddningen har jätteproblem med okynnesanvändning av nödraketer. De måste ta varje larm på allvar och rycka ut, vilken är tidsödande och kostar stora pengar.
Gör aldrig om det!

Det kan också vara ide att fundera på om man ska ha raketer ombord. Det är inte direkt ofarliga saker. Tänk om det börjar brinna! Det är enligt MRCC länge sedan nödraketer kom till användning vid ett skarpt larm. Däremot är det gott om falsklarm

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 10:30

Hur man skall veta när jag är lättsam och när jag inte är det är marigt att svara på Brendan, en del klarar det och andra inte.

Det jag syftade på med den (nästan helt olättsamma uppmaningen att söka hjälp) var ditt direkta påstående att polis och sjöräddning och andra inte bara skulle acceptera att man bränner av nödraketer på nyårsafton utan till och med uppmuntra till det. Det är rena dumheter Brendan och något sådant påstår inte Seawolf.

Vad som skulle fungera som hjälp till att du skulle förstå det vet jag faktiskt inte, erbjudanden om fler träningsraketer eller SM som en utsträckt hand inför eventuella bryggmöten avvisades ju rätt bryskt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 13 jun 2009, 10:43

Brendan skrev:... Och Seawolf har rätt och jag fel, menar du, trots att han och jag har samma åsikt i den här frågan?....
Båda har fel. Naturligtvis.
Jag har rätt. Naturligtvis.

/T

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 10:54

bosseh skrev:Hur korkad får man vara?
Sjöfartsverket skriver: "Det är enligt lag förbjudet att skicka upp nödraketer om man inte är i nöd. Jämför att trycka på brandlarmet utan att det brinner..."

"Nödraketer betraktas alltid som en nödsignal, oavsett tid på året eller om dom är utgångna. Önskar man skjuta gamla raketer i övningssyfte skall ljusladdningen vara urtagen, man bör dock fundera på hur gamal raketen är då det är sprängämnen det handlar om. "

Det är alltid förbjudet att skicka upp nödrakter utom vid nöd. Några undantag finns inte. Det är inte bara sjöfarten som har röda nödraketer, det har tex även flyget.
Därför finns det ingen tidpunkt eller plats där en observerad nödraket kan ignoreras.
Öva med vita raketer!

För ett tag sedan var alla rörande överens om att man ALDRIG skulle skjuta raketer i onödan.
T skrev:
Hur full, eller påtänd, behöver man vara för att få för sig att bränna av nödraketer från balkongen?
Brendan skrev: Det är absolut förbjudet att använda nödrakter utom i nödsituationer. Det spelar ingen roll var du befinner dig. Du anar förmodligen inte hur högt de går, hur långt de syns och hur länge de brinner. Sjöräddningen har jätteproblem med okynnesanvändning av nödraketer. De måste ta varje larm på allvar och rycka ut, vilken är tidsödande och kostar stora pengar.
Gör aldrig om det!

Det kan också vara ide att fundera på om man ska ha raketer ombord. Det är inte direkt ofarliga saker. Tänk om det börjar brinna! Det är enligt MRCC länge sedan nödraketer kom till användning vid ett skarpt larm. Däremot är det gott om falsklarm
Som jag redan har skrivit tidigare: Jag har testat en gång i yngre dagar då jag inte var lika laglydig som numera. Två raketer i centrala Göteborg klockan 0000 på nyårsdagen eller om det var 2400 på nyårsafton
Vi var spik nyktra. Det var två av hundratals, kanske tusentals raketer, flera röda. Det finns värre "brott".

För att delta i havskappseglingar, till exempel Gotland Runt, var det tidigare rigorösa krav på att man skulle ha med sig nödraketer och andra pyrotekniska produkter i visst antal.
Men det kravet kanske är slopat?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 11:03

Maxi33 skrev:Hur man skall veta när jag är lättsam och när jag inte är det är marigt att svara på Brendan, en del klarar det och andra inte.

Det jag syftade på med den (nästan helt olättsamma uppmaningen att söka hjälp) var ditt direkta påstående att polis och sjöräddning och andra inte bara skulle acceptera att man bränner av nödraketer på nyårsafton utan till och med uppmuntra till det. Det är rena dumheter Brendan och något sådant påstår inte Seawolf.

Vad som skulle fungera som hjälp till att du skulle förstå det vet jag faktiskt inte, erbjudanden om fler träningsraketer eller SM som en utsträckt hand inför eventuella bryggmöten avvisades ju rätt bryskt.

MVH
Håkan
Ju fler nödraketer som skjuts upp i övningssyfte på nyårsafton, desto färre okynnesuppskjutningar blir det vid andra tillfällen, då de kan leda till onödiga utryckningar. Naturligtvis
ser myndigheterna ifråga positivt på "oskicket" men måste utåt hålla på att det faktiskt är olagligt och kan inte på villkors vis uppmuntra det.

Vad fan är SM? Svenska Mästerskapen? I vadå?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 11:06

T skrev:
Brendan skrev:... Och Seawolf har rätt och jag fel, menar du, trots att han och jag har samma åsikt i den här frågan?....
Båda har fel. Naturligtvis.
Jag har rätt. Naturligtvis.

/T
Och eftersom jag har mindre fel än Seawolf tycker jag du borde ha gett dig på honom i första hand
hur roligt det än må vara med personförföljelse och mobbning av mig.

Skriv svar