Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bosseh
Diamantmedlem

Re: Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?

Inlägg av bosseh » tor 11 jun 2009, 19:47

Tommy skrev:Oavsett vad man tycker om sakfrågan, så måste man ändå inflika att detta påstående inte är sant:
1. All begränsning av utsläpp gynnar miljön. Det är odiskutabelt, hur stora problemen egentligen är kan man säkert diskutera.
Sant är det men jag kanske borde lagt till: "Nettoeffekten är inte klarlagd".

Men det är sådana saker en "motståndsrörelse" kan rikta in sig på men då krävs konkreta siffror och seriösa och väl underbyggda argument.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 11 jun 2009, 20:07

"Men det är sådana saker en "motståndsrörelse" kan rikta in sig på men då krävs konkreta siffror och seriösa och väl underbyggda argument."
Skrev bosseh.

Och där har vi åter i ett nötskal den bakvända debattören.
I dag finns inget förbud mot tömning, och om lagstiftarna (och bosseh) vill införa ett förbud - så är det inte de som skall visa konkreta siffror och seriösa och väl underbyggda argument.

Jag tycker vi inför förbud mot sugtömning, det är ju självklart att det suger.
Över till er andra med seriösa argument nu.

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 11 jun 2009, 20:35

Jag kämpar inte för någon obligatorisk sugtömning men jag tror jag kan leva med det.

Vill man försöka stoppa ett sådant införande ska man jobba för det.
Kan man visa att det inte behövs något förbud och att det är onödigt, jättebra!

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 11 jun 2009, 20:42

Tommy skrev: Det är nämligen så, att om de samlade utsläppen och miljöpåverkan för att bygga dessa toaanläggningar är större än vinsten med att ha dem, så blir nettobidraget negativt.
Nepp, så kan du inte tänka det finns mikro- och makrosystem. Ta Sthlms inner- och mellanskärgård som varit så ohemult förorenad men blivit bättre sedan henriksdal! Det tar lång tid att byta vatten där. Toatankarna kan vara piss i Östersjön men ett helt annat bidrag i en utsatt miljö. Så är det med båtklubbarna i vikarna och andra mer utsatta miljöer fulla av liv. Även om tvåtaktarna är ett litet problem i det stora hela är de ett jätteproblem på grunda vatten och vikar där fiskar leker och livet i vårt hav är som intensivast och vår påverkan som störst. Det är också därför man för död och pina vill ha alkylatbensinen, för att vikarna skall må bättre.

Bygg ut de förbannade toatömningsstationerna och ge folk rätten att tömma tankarna på öppet hav. På fjärdarna innanför möja har bajset inget att göra, det är ett så utsatt havsområde ändå!

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 11 jun 2009, 20:49

"Kan man visa att det inte behövs något förbud och att det är onödigt, jättebra!"
Skrev bosseh.

Och bosseh verkar alltså på fullt allvar inte förstå vad som menas med omvänd bevisföring.

Men jag förstår, och jag begär av den som vill införa ett förbud där det i dag inte finns ett förbud att han förklarar varför.
Med väl underbyggda siffror och så vidare.

Så jobbig är jag.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tor 11 jun 2009, 20:52

Hej,

Utan att kapa tråden - men hur får man tag på var stationerna finns?

Och jag håller helt med Morg - bygg ut nu så att vi sparar innerskärgården så mycket som möjligt

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 jun 2009, 20:57

Tommy skrev:Oavsett vad man tycker om sakfrågan, så måste man ändå inflika att detta påstående inte är sant:

1. All begränsning av utsläpp gynnar miljön. Det är odiskutabelt, hur stora problemen egentligen är kan man säkert diskutera.

Det är nämligen så, att om de samlade utsläppen och miljöpåverkan för att bygga dessa toaanläggningar är större än vinsten med att ha dem, så blir nettobidraget negativt. Likaså måste man även räkna in utsläppen för de extra transporter (båtar som åker till tömningsanläggningarna samt transporter med lastbil då dessa töms) som blir.

Det är väldigt lätt att gå bort sig i miljödebatten om man med hull och hår sväljer alla insatser som odiskutabelt posituiva. Det är viktigt att även i så här svåra frågor behålla skärpan och enbart rikta in sig på de insatser som ger störst nettobidrag till miljön.

Hälsningar
Tommy
Fan va bra skrivet! Där fick mupparna!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 11 jun 2009, 21:03

Edit: Tack till Ljusne-Håkan, hoppas det inte var ironi :wink:

Det är naturligtvis så att det finns mikro och makrosystem. Men det förändrar inget i sak, toavattnet från varje tänkbar fritidsbåt i Östersjön är faktiskt så oerhört marginell även sett i ett perspektiv av enbart en fjärd i Stockholms skärgård.

Att man inte ska tömma i en liten grund vik är självklart, och ett sådant brott bör beivras. Däremot får gärna varenda fritidsbåt tömma sin tank mitt ute på Kanholmsfjärden, för min del. Om vi tänker oss en vattenvolym på ca 1800000000 kubikmeter (6 km * 6 km * 50 meters snittdjup) så gör det samlade utsläppet från Veriges (!) samlade fritidsbåtar på kanske 4000 kubikmeter per år ingenting alls. Det blir en utspädning på 0.000002 vilket kanske inte är trevligt, men knappast påverkar alger / miljö eller någonting ett enda dugg.

Ja jag vet att vi har varit inne på detta tidigare. Men frågan om sugtömning för fritidsbåtar är ju lika befängd varje gång, så det måste tyvärr bli en del motargument.

Intressant just med exemplet Stockholms skärgård. Denna skärgård har faktiskt ett av Östersjöns renaste vatten. Renare än mitt ute på havet. Orsak? Jo genom vattenutströmningen från Mälaren och genom Stockholm, så är detta vatten renare än övriga Östersjöns vatten, och ger denna effekt. Ett rätt talande exempel på att skiten kommer från öster, läs Kalingrad med liknande regioner.

Hälsningar
Tommy
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 11 jun 2009, 21:05

Fråga till Mats Brage och Morg:
Hur mycket är ni villiga att betala för var gång ni tömmer er tank med någon av den stora mängd sugtömningsstationer som ni propagerar för?

För inte är det väl någon annan som skall betala...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 11 jun 2009, 21:14

Guitar Nilsson skrev: Fan va bra skrivet! Där fick mupparna!
Kanske men det är fel ;) Det kan mycket väl vara så att man väljer att ta en energikostnad för att framställa anläggningen och anläggningskostnader i övrigt även i form av miljökonsekvenser för att skapa fördelar för ett annat system. Koldioxid i atmosfären är inte samma sak som fosfor och kväve i haven...

Sen herr maxi är det naturligtvis omöjligt att leverera dina beräkningar och när det gäller båtkörkort och annat är jag en ivriganhängare av den typen av beviskrav. När det gäller miljön är det dock viktigt att vara ute i tid. Sambanden med PCB och DDT är inte än idag fullständigt klarlagda. Menar du att vi skulle väntat till typ om 5-10 år när alla effekter på örnar, sälar och spädbarn fullständigt kan beräknas och kvantifieras. Det skulle ju inte vara klokt om man skulle ha de beviskraven. Då skulle azofärger i barngodis och allt annat man misstänker kan vara farligt för att möss drabbas av dem vara tillåtet. Det skulle ju vara fullständigt och totalt megakorkat!

Re maxi: Jag har ingen toa men är rätt villig att bära mina kostnader i övrigt!

Re tommy: Mälarens vatten är ju smutsigare än Östersjöns sist jag kollade men det kan kanske ha ändrats!

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 11 jun 2009, 21:21

Så morg har ingen toa ombord utan pinkar och skiter på gehör överallt...
...och det där med sugtömningsplikt och kostnaderna drabbar bara andra...
Jojo...

Hoppas morg förstår, även utan en smiley här, att jag å ena sidan bara skojar vänligt med honom som medmänniska, men å andra sidan är väldigt allvarlig i sakfrågan där jag helt saknar humor.

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 11 jun 2009, 21:25

Maxi33 skrev:"Kan man visa att det inte behövs något förbud och att det är onödigt, jättebra!"
Skrev bosseh.

Och bosseh verkar alltså på fullt allvar inte förstå vad som menas med omvänd bevisföring.

Men jag förstår, och jag begär av den som vill införa ett förbud där det i dag inte finns ett förbud att han förklarar varför.
Med väl underbyggda siffror och så vidare.

Så jobbig är jag.

MVH
Håkan
Såvitt jag vet så är det riksdagen som har makten att införa ett ev förbud. Vill man motverka ett ev förslag bör man försöka väcka opinion och få riksdagens ledamöter att inse att förslaget är felaktigt.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 11 jun 2009, 21:28

morg skrev:När det gäller miljön är det dock viktigt att vara ute i tid. Sambanden med PCB och DDT är inte än idag fullständigt klarlagda. Menar du att vi skulle väntat till typ om 5-10 år när alla effekter på örnar, sälar och spädbarn fullständigt kan beräknas och kvantifieras. Det skulle ju inte vara klokt om man skulle ha de beviskraven. Då skulle azofärger i barngodis och allt annat man misstänker kan vara farligt för att möss drabbas av dem vara tillåtet. Det skulle ju vara fullständigt och totalt megakorkat!
Smart skrivet! Med det argumentet kan ju precis alla andra argument avfärdas. Ingen forskning behövs. Inga siffror behöver bemötas. Alla opponenter kan enkelt avfärdas. Man kan t.ex. förslå en toalettanläggning för fiskar och måsar. Miljön väntar ju inte, eller hur. Varje bidrag till miljön är viktigt, eller hur :wink:

Nej, så lågt får vi inte sjunka. Missförstå mig inte, jag är den förste att vara oroad över miljögifter och nedsmutsning. Vi måste verkligen se till att fortsätta den goda trenden där de finns, och vända de trender som fortfarande pekar åt fel håll.

Det är just därför jag är så fruktansvärt irriterad på meningslösa symbolhandlingar (som dessutom kan peka käpprätt åt fel håll). Dessa symbolhandlingar verkar som ett gott samvete åt medel-Svensson, och så tycker man att man har gjort sitt... När de enda saker som betyder något reellt för Östersjön, som att minska utsläppen från Baltikum och Kalinigrad, kvarstår.

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 11 jun 2009, 21:31

Ids inte citera bosseh igen, för tredje gången visar han att han inget fattar.
Om riksdagen får för sig att stifta en lag skall vi alltså, enligt bosseh, inte begära att de motiverar vad de gör.
Vi skall försöka få dem att ändra sig på andra sätt, oklart vilka.

Jösses...

MVH
Håkan
En expert i mängden

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 11 jun 2009, 21:32

Maxi33 skrev:Så morg har ingen toa ombord utan pinkar och skiter på gehör överallt...
...och det där med sugtömningsplikt och kostnaderna drabbar bara andra...
Jojo...

Hoppas morg förstår, även utan en smiley här, att jag å ena sidan bara skojar vänligt med honom som medmänniska, men å andra sidan är väldigt allvarlig i sakfrågan där jag helt saknar humor.

MVH
Håkan
Porta potti vars innehåll trygg hanteras av henriskdals reningsverk i nacka...

Kostnaderna för krav på spolplattor kommer drabba mig om inte till hösten så inom något år...

Skriv svar