Edit: Tack till Ljusne-Håkan, hoppas det inte var ironi
Det är naturligtvis så att det finns mikro och makrosystem. Men det förändrar inget i sak, toavattnet från varje tänkbar fritidsbåt i Östersjön är faktiskt så oerhört marginell även sett i ett perspektiv av enbart en fjärd i Stockholms skärgård.
Att man inte ska tömma i en liten grund vik är självklart, och ett sådant brott bör beivras. Däremot får gärna varenda fritidsbåt tömma sin tank mitt ute på Kanholmsfjärden, för min del. Om vi tänker oss en vattenvolym på ca 1800000000 kubikmeter (6 km * 6 km * 50 meters snittdjup) så gör det samlade utsläppet från Veriges (!) samlade fritidsbåtar på kanske 4000 kubikmeter per år ingenting alls. Det blir en utspädning på 0.000002 vilket kanske inte är trevligt, men knappast påverkar alger / miljö eller någonting ett enda dugg.
Ja jag vet att vi har varit inne på detta tidigare. Men frågan om sugtömning för fritidsbåtar är ju lika befängd varje gång, så det måste tyvärr bli en del motargument.
Intressant just med exemplet Stockholms skärgård. Denna skärgård har faktiskt ett av Östersjöns
renaste vatten. Renare än mitt ute på havet. Orsak? Jo genom vattenutströmningen från Mälaren och genom Stockholm, så är detta vatten renare än övriga Östersjöns vatten, och ger denna effekt. Ett rätt talande exempel på att skiten kommer från öster, läs Kalingrad med liknande regioner.
Hälsningar
Tommy