Kalmar Sund

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Kalmar Sund

Inlägg av Tommy » tor 28 maj 2009, 18:10

Den starkaste strömmen i svenska farvatten är såklart Fyrisån här i Uppsala :D

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 28 maj 2009, 18:20

Tommy skrev:Den starkaste strömmen i svenska farvatten är såklart Fyrisån här i Uppsala :D
Ja,ja eller varför inte sjökabeln mellan Skåne och Polen. Suck... :-)
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 28 maj 2009, 21:10

hedgehog skrev:Var har du uppgiften ifrån?
Svensk Lots del A.
"ger upplysningar om klimat-, väderleks-, vattenstånds och isförhållanden. Den beskriver sjöräddning och mycket annat. Ett nyttigt uppslagsverk för den verkligt sjöintresserade"

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 28 maj 2009, 21:14

bosseh skrev:
hedgehog skrev:Var har du uppgiften ifrån?
Svensk Lots del A.
"ger upplysningar om klimat-, väderleks-, vattenstånds och isförhållanden. Den beskriver sjöräddning och mycket annat. Ett nyttigt uppslagsverk för den verkligt sjöintresserade"
Ok, den borde ju stämma. Nyfiken nu, har inte Svensk lots och undrar vad man anger för medelström för Öresund?
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 28 maj 2009, 21:51

hedgehog skrev: Ok, den borde ju stämma. Nyfiken nu, har inte Svensk lots och undrar vad man anger för medelström för Öresund?
Kul att du frågar för när jag tittar på kartorna ser jag att Öresund mm inte har samma skala. Ett sådant där klassiskt misstag som man bara inte får göra. Antagligen för mycket styrenångor idag.
Mitt misstag, Kalamar Sund är inte värst.
Värst är det vid Helsningborg, ca 1,5 knop NNW . Stabiliteten på strömmen är 67%. Vid området upp till Malmö 1,0 knop NNE 54%, längre ut i sundet, 0,8 knop 60%.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 28 maj 2009, 22:03

bosseh skrev:
hedgehog skrev: Ok, den borde ju stämma. Nyfiken nu, har inte Svensk lots och undrar vad man anger för medelström för Öresund?
Kul att du frågar för när jag tittar på kartorna ser jag att Öresund mm inte har samma skala. Ett sådant där klassiskt misstag som man bara inte får göra. Antagligen för mycket styrenångor idag.
Mitt misstag, Kalamar Sund är inte värst.
Värst är det vid Helsningborg, ca 1,5 knop NNW . Stabiliteten på strömmen är 67%. Vid området upp till Malmö 1,0 knop NNE 54%, längre ut i sundet, 0,8 knop 60%.
Tack för info! De medelströmmarna stämmer rätt bra hur man upplever dem.
Förresten; Kalamar Sund, det är väl där de har så god bläckfisk? :-)
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 28 maj 2009, 22:30

hedgehog skrev:
Förresten; Kalamar Sund, det är väl där de har så god bläckfisk? :-)
mmm friterade :D

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tor 28 maj 2009, 23:02

Har bosse tittat på Baltiska strömmen, en nordgående ström längs Sveriges västkust ?

Vet inte riktigt hur bra min källa är på det här - men det står:
"Strömmen är snabbast några sjömil ur från svenska kusten ibland upp till 1 till 2 knop."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Baltiska_str%C3%B6mmen

:roll:
ole

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 28 maj 2009, 23:09

Vid det här laget har Bosse tittat på många strömmar.
Längs Västkusten går en ström på 0,6 - 1 knop men med drygt 30% stabilitet.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 29 maj 2009, 14:57

Svensk Lots i all ära, det är känt att det är lite strömt här och där. Öresund är ett exempel på vatten där de lokala strömmarna kan vara mycket starka - den som seglar förbi Kronborg kan njuta av en nästan evig störmvirvel där.

De som seglat Kullen - Varberg Ieller tvärtom) är välbekant med att stundtals kan strömmen vara mycket stark.

Också i Kalmarsund kan det strömma, det är allmännt bekant. Strömmen som isolerad företeelse är dock inte det tråkigaste med Kalmarsund, utan det är kombinationen av en kort, krabb sjö och sträckvis långgrunda stränder som gör att en kryss genom Kalmarsund kan bli en jobbig upplevelse. Har man vinden med sig - då kan det vara hur fint som helst.

En del hamnar i sundet är inte heller så kul som nödhamnar, men så förfärligt är det inte. Själv har jag aldrig brytt mig om Olands ostsida på transportseglingar.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » fre 29 maj 2009, 22:27

Hmmmm
Ja inte vet jag - men dom här sidorna kan ge ett annat intryck.

http://www.smhi.se/oceanografi/oce_info ... ation.html

Långt ner på den här sidan finns en bild att klicka på för förstoring. Bild 2.
Det står nog också att dom tal som finns vid sidan av bilden anger strömfart i cm/s
Jag märker mig också att längden utav pilarna anger olik strömfart i Östersjön och i Västerhavet.

Om jag då uppfattar rätt - är strömmen i stort kraftigare på västkusten än på ostkusten,
iaf som medelström år 2003.

men - jag kan ha misuppfattat

Själv har jag inte seglat stort i svensk vatten - bara känt strömdraget utanför Strömstad
där det kan se ut som snittströmmen var 10 - 20 cm/s om jag inte ser fullständigt fel. :roll:
ole

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 29 maj 2009, 22:45

I stort verkar det stämma överens. Utom syd Bornholm Där SMHI går tvärt emot Lotsen.
Svenska Lots anger det som medelström mät under en längre tid, det kanske kan ge lite olika värden.
Troligen är det SMHI som levererat data till Sjöfartsverket men karta och verklighet stämmer ju inte alltid hos dem :D
Fast SMHI har ju inte alltid rätt de heller ...

Skriv svar