Vårrustning för dummies

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Peter K » tis 08 feb 2005, 12:05

Det finns bottenfärg för insjöar om du vill måla, dvs om färgen ser sliten ut - annars klarar botten sig säkert.
Havstulpaner klarar inte av att leva i sötvatten, så dem slipper du i Vänern.

Gunnarb

Inlägg av Gunnarb » fre 11 feb 2005, 09:31

Kan du tänka dig att ängna några minuter åt att svabba av botten kan jag inte se att det finns någon anledning att måla med sötvattensbottenfärg. Jag kan överhuvud taget inte se vad den skulle gjöra för nytta mer än att möjligen gömma skravanker som borde få en mer varaktig åtgärd.

BJK
Silvermedlem

Hur kolla en skrovgenomföring/ventil?

Inlägg av BJK » ons 16 feb 2005, 10:16

Ja hur gör man för att kolla sådana innan man sjösätter? Hur vet man att dom är täta och att det inte finns en frysspricka någonstans som tar in vatten i ventilen t ex?
Segla i Frid!

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Peter K » tor 17 feb 2005, 09:34

Knacka med en hammare, ganska kraftigt utan att ta i så du deformerar genomföringen. Syna efter sprickor. Kolla vid sjösättningen om det läcker in vatten.

Gäst

Tips

Inlägg av Gäst » ons 09 mar 2005, 21:38

Beroende på hur din botten ser ut och vad du vet om vad den tidigare ägaren har använt för färg skulle jag ändå rekommendera att du avlägsnar all bottenfärg och skrapar och slipar ordentligt tills hela botten är ren. Jobbigt första gången dock.
Sedan lägger du på ett lager med spärrprimer, fråga i fackhandeln de vet vad som menas.
Därefter lägger du på någon bottenfärg, personligen använder jag Mille Light och den fungerar mycket bra (men andra har säkert andra åsikter om den). Två lager ska det vara om man ska följa instruxen.

När sedan hösten kommer har du inte mycket beväxning på båten och det räcker med om du kör en rejäl högtryckstvätt på hösten och slipar lite lätt på våren för att därefter lägga på ett nytt lager av samma färg.

Vad man också kan göra är att följa med i rapporteringen från bl a Skärgårdsstiftelsen som numer varje år rapporterar om när havstulpanen ska till att fästa (brukar vara i juli).
Då kan man lyfta båten och skrapa botten med en rotborste, alt. simma ned under vatnet och borsta den. På så vis fäster aldrig havstulpanen.

När det gäller Autosol så är det magiska medlet själv, använd gärna men bara första säsongen för att få upp grundfinishen. Därefter kör du lättare polering i några år tills det börjar bli dags att gå på de riktiga fläckarna med Autosol igen. Autosol är bra men är som ett fint våtslippapper = nöter ned gelcoaten.

/Tomas

Gäst

Ingen bottenfärg behövs i insjö

Inlägg av Gäst » mån 21 mar 2005, 15:16

Styrman Karlsson skrev:Jag ska ha min Vigg i Vänern och tror mig aldrig ha sett några havstulpaner här. Kan man hoppa över bottenmålningen helt då, eller har någon annan funktion också? Motverkar den t.ex. algväxt? Det är väl inte hela världen om jag skulle behöva hoppa i och skrubba botten nån gång under säsongen.
Om du skall ha båten i sötvatten finns ingen orsak att bottenmåla de, det är bara en onödig kostnad. Då räcker det med några uppfriskande dopp under säsongen för att hålla den "ren". //Anders

Styrman Karlsson

Inlägg av Styrman Karlsson » tor 31 mar 2005, 13:56

OK, så bottenmålningen verkar frivillig. Om jag ändå väljer att snygga till det lite under ytan, hur mycket av den gamla ska tas bort? Räcker det att rugga upp den gamla färgen så att den nya kan fästa eller ska man försöka få bort all gammal färg? Några tips på bra färger att använda?

Anders S

Inlägg av Anders S » tor 31 mar 2005, 15:58

Det finns IOFS ett gott skäl att bottenmåla även om man inte behöver giftfärg (eller får ha) i sötvatten, och det är när den gamla färgen flagnar eller är ojämn. Det är inte viktigt att botten är vacker (det ser bara hajarna...), men däremot att den är slät. Tycker du att det är segt att sllipa betalar sig \"slät botten\" bäst på skrovet fram till kölen, på kölen och på rodret. Vill man fuska litet gör man det lämpligtvis mot aktern, där är strömningen ändå inte lika kritisk. Kappseglare vattenslipar för att få perfekt yta, men det är kanske inte nödvändigt i ditt fall. Munskydd behövs - även \"giftfri\" färg skall hållas utanför lungan.

Det går säkert utmärkt att slipa ner botten till rimlig släthet utan att ta bort all färg, men ibland passar gammal och ny färg inte ihop. Man kan då lämpligen prova med att måla 50 x 50 cm eller så, och på ett ställe där du lätt kan slipa om, ifall det smyger sig. Blir det bra så vet du, blev det inte bra får du kolla vidare på varför och antingen slipa rent eller måla med en mer passande färg.

Anders 2

Inlägg av Anders 2 » ons 20 apr 2005, 21:20

Till skrovsidorna använder jag först rubbing, därefter polish, och avslutningsvis ett lager vax. Resultatet blir utmärkt!

Är det vettigt att använda rubbing årligen, eller sliter det på gelcoaten liksom autosol?

Anders S

Inlägg av Anders S » tor 21 apr 2005, 06:55

Om polering:

traditionell rubbing och Autosol är likvärdiga när det gäller avverkning - de arbetar med samma princip. Autosol innehåller också litet extra rengöringsmedel, mild syra och annat kolijoks - ursprungligen var det ett renoveringsmedel för ankommen krom (riktig krom) på fordon. Det kan därför vara vettigt att man tvättar bort rester av Autosol innan man vaxar.

Nu finns det anledning att se upp: \"Vanlig rubbing\" är ett slipmedel, medan det kommit en del nyare varianter som förlitar sig på olika lösningsmedel för att hjälpa till att ta bort det skadade ytskiktet på billack (UV/smuts/repor). Dessa rubbingtyper (\"latmansrubbing\") kommer inte att fungera på polyestergelcoat på samma sätt som på t ex acryllack. Därför skall man använda den \"jobbiga\" sortens rubbing, som fungerar som mycket fint slippapper, precis som Autosol. Rubbing finns (precis som slippapper) i olika grovlekar - man tar naturligtvis den finaste som gör nytta och rubbar bara om det behövs. Skulle ytan vara en aning matt i september må det kanske vara hänt, men man får nog avverka litet om sjösättningsglansen är borta till midsommar...

Detta sagt: jag använder själv Autosol för jag tycker (förmodligen helt subjektivt) att det är bekvämare och \"tar\" bättre än vanlig rubbing (kolijoxet?).

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 21 apr 2005, 08:54

Förenklat:
Autosol = grovt slippapper.
Rubbing = medel slippapper.
Polish = fint slippapper.

Använd rubbing och i synnerhet autosol sparsamt, de är bra på de ställen där smutsen är hårdare.
Polish kan användas oftare och avslutas med ett lager vax varje år.

Beträffande bottenfärg så är det möjligt att man i sötvatten kan bespara sig besväret med bottenfärg/giftfärg, men man bör ändå lägga ett lager av spärrprimer för att motverka vatteninträngning i skrovet. Spärrprimer skall normalt alltid läggas innan två lager bottenfärg (vilket många dessvärre struntar i).
Det är inga konstigheter med den, utan vanlig fär som köps i båthandeln och dessutom är något billigare än den dyra bottenfärgen.

Styrman Karlsson

Inlägg av Styrman Karlsson » tor 21 apr 2005, 16:56

Den gamla bottenfärgen ser rätt OK förutom att den spruckit isär lite vid kölinfästningen. Den tidigare ägaren har målat med något som heter VC17. Enligt Internationals färgguide är den inte direkt övermålningsbar med ex.vis Micron Eco utan man måste slipa ner lite och lägga på Primocon först. Låter bökigt. Jag börjar få ont om tid innan sjösättning dessutom...Suck! Det känns lättare att lyssna på dem som säger att det inte behövs någon ny målning. Vad kan hända om jag hoppar över bottenmålningen den här säsongen?

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 21 apr 2005, 17:21

Hej

Antagligen ingenting.

Förr i tiden med den äldre typen av bottenfärg målade vi om bottnarna med 3-5 års mellanrum utom några som helst problem och det var på västkusten.

Gäst

Re: Bottenfärg

Inlägg av Gäst » sön 23 okt 2005, 21:16

Gunnarb skrev:Som nämnts ovan så är ett lager bottenfärg kanske nödvändig på västkusten, det vet jag inte, men på ostkusten är det onödigt. Till att börja med så är giftfärgerna bara till för att hindra beväxning, de har ingen verkan som vattenbarriär. Färgerna skyddar främst mot havstulpaner, ett slags kräftdjur. Dessa ynglar i början av juli, en tummregel är att det skall ha blivit badtemperatur. Under början på juli tar du helt enkelt en borste och borstar bort de oskyddade ynglena, som ännu ej hunnit sätta sig fast ordentligt. För att vara på den säkra sidan kan du återupprepa proceduren någon mer gång under sommaren. När du tar upp båten på hösten har du bara lite lätt avspolbart skägg och någon havstulpan som man missat vilken lätt skrapas bort med en mjuk isskrapa. Tidsåtgång för alla dessa momenten tillsammans brukar jag räkna med är ungefär en timma på min vigg. Metoden kräver dock att du till skillnad från -jag åker minsan till Polen och köper det giftigaste jag kommer över båtägarna- tar ut båten och seglar den några gånger under sommaren så att botten blir avspolad. Det är alltså mycket billigare, tar mindre tid och är framför allt oändligt mycket mer skonsammt för miljön att helt enkelt strunta i bottenfärgen.

Gäst

Re: vårrustning - bottenmålning

Inlägg av Gäst » tis 11 apr 2006, 12:33

carlnilsjonas skrev:Ohoj!
Att måla med bottenfärg är ju något man gör för att slippa att så mycket havstulpaner och annan skit börjar växa på skrovet.

Såvitt jag begriper är de problemen lite varierande beroende på var båten ligger, främst om det är på väst- eller ostkusten. Det fiffigaste är nog därför att "hänga" en del i den hamn där båten ska ligga och fråga runt hur folk brukar göra där. Dessutom gäller olika regler om vilka färger som är tillåtna på landets olika sidor, tror jag.

Lite mera allmänt kan jag berätta hur vi gör med vår båt, en liten segelbåt i plast från 60-talet.

För oss har det räckt bra att måla med ett lager bottenfärg. Innan vi rollar på den nya färgen slipar vi bort det mesta av den gamla med grovt sandpapper. Det finns ett slags mojäng som håller fast pappret som man kan fästa på en käpp, typ ett meterlångt kvastskaft. Med en sådan anordning kan man sandpappra en rätt stor yta förhållandevis fort - det beror ju dels på att man inte behöver vara petnoga, dels att bottenfärg är väldigt porös och släpper lätt från skrovet.

En grej att tänka på: det är inte fel att skaffa ett enkelt munskydd eftersom ett fint pulver av bortslipad färg yr omkring en när man slipar. Den färg som skrämmer bort havstulpaner är säkert inte direkt nyttig att inhalera för människor heller.

Detta var många ord för att beskriva något väldigt simpelt. Sedan rollar vi som sagt ett lager med färg och sen får det vara bra med den saken. (Vår båt ligger i Almösund på Tjörn i Bohuslän)

Nu har du i alla fall kunskap om en metod som funkar helt ok. Jag är säker på att det finns tusen sätt att göra detta på, men det lär du märka när du pratar med fler båtägare.

Lycka till!

Jonas

Skriv svar