Sun Chaser startar hemseglingen över Atlanten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Sun Chaser startar hemseglingen över Atlanten

Inlägg av S-B A-son » ons 29 apr 2009, 08:36

Brendan skrev:Boken "Med jeep över Atlanten" kan liviligt rekommenderas.
Vad menar du med liviligt? Betyder det att du anser boken vara dålig? Eller betyder det att boken beskriver ett händelseförlopp initierat av en man med dödslängtan fast på en högre nivå? Liviligt, ett helt nytt ord alltså?

F.ö. sällar jag mig till dem som tycker att det luktar avgjort illa om SC's loggbok. En sund självdistans saknas fullständigt. Att läsa en eventuell bok kommer jag naturligtvis inte att göra, språket och innehållet i loggboken avskräcker! Jag hoppas att de i verkliga livet är annorlunda!

mvh Sven-Barry

PS Har nyss läst Göran Schildt och Tomas Nylander, så olika men ändå så läsvärda DS

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » ons 29 apr 2009, 10:39

Brendan skrev:
Boken "Med jeep över Atlanten" kan liviligt rekommenderas.
Liviligt :D
//Niklas S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 29 apr 2009, 11:02

Jag tycker detta är en skandal.
Finns kan inte Webmaster hjälpa till att hålla språket på en anständig nivå?

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 29 apr 2009, 11:07

Brendan skrev:
Sneseglarn skrev: Ja visst är det jobbigt med folk som inte tar till sig kritik!
Håller fullständigt med. Kanske behöver kritiken litet mer tid att sjunka in.
Här finns två alternativa möjligheter.

Hypotes A: Brendan förstod vem jag syftade på (Nämligen Brendan själv). Isåfall är svaret riktigt roligt och självinsiktsfullt.
Hypotes B: Brendan fattade inte alls. Isåfall är svaret också roligt fast på ett helt annat (och kanske lite tragiskt) sätt.

Undrar vilken hypotes som är riktig? Jag tror det kommer att visa sig snart...

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 29 apr 2009, 12:03

Brendan skrev:
Sura rönnbär kanske, men har man seglat över Atlanten så har man. Anne är en erfarenhet rikare, en erfarenhet som vi "fegisar" inte har. Naturligtvis har de blivit mer kompetenta seglare än vad de var före atlantseglingen.
Jag vet inte det just. Kompetentare seglare blir man av en rad saker, t.ex.
- göra misstag och lära av dem
- göra fler misstag och lära sig ännu mer av dem
- undvika att göra ännu fler misstag genom att man lärt sig av dem man redan gjort
- utsätta sig för mer eller mindre besvärliga förhållanden för att lära sig mer om hur man hanterar båten, sin besättning och, inte minst, sig själv
- segla en förfärlig massa i de mest skiftande förhållanden vad gäller årstid, tid på dygnet och väderförhållanden och i svårnavigerade farvatten

Jag spårar inte så värst mycket av detta i Sun Chasers logg. Att segla med passaden över Atlanten, sedan glassa runt i Karibien för att avsluta med att flyga hem, innebär inte att man är mer kompetent som seglare. Även om man sett ett ansenligt antal sjömil passera under kölen. Det är inte antalet sjömil eller dygn till havs utan landkänning som gör någon till en bättre seglare utan helt andra saker. Dessutom förutsätter det en kombination av ödmjukhet och tilltagande visdom.

Visst, man skall ha respekt för stora öppna hav, men jag har större respekt för grundfyllda skärgårdar.

Och jag har verkligen inte automatiskt respekt för någon, bara för att vederbörande har seglat över Atlanten...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 29 apr 2009, 18:43

S-B A-son skrev:
Brendan skrev:Boken "Med jeep över Atlanten" kan liviligt rekommenderas.
Vad menar du med liviligt? Betyder det att du anser boken vara dålig? Eller betyder det att boken beskriver ett händelseförlopp initierat av en man med dödslängtan fast på en högre nivå? Liviligt, ett helt nytt ord alltså?

F.ö. sällar jag mig till dem som tycker att det luktar avgjort illa om SC's loggbok. En sund självdistans saknas fullständigt. Att läsa en eventuell bok kommer jag naturligtvis inte att göra, språket och innehållet i loggboken avskräcker! Jag hoppas att de i verkliga livet är annorlunda!

mvh Sven-Barry

PS Har nyss läst Göran Schildt och Tomas Nylander, så olika men ändå så läsvärda DS
När jag är stressad och ska ut på sjön blir jag lätt livilig. Så var det i morse. Inte så dumt ord egentligen. Det får stå kvar.

Kan rapportera att jag haft en utomordentlig dag på Kattegatt och Skagerack, även om det var mycket bleke. Då lade jag mig i kojen och läste boken om Papillon, han som rymde från fängelsön och bodde hos en indianstam under flera månader. Göran Cederström, Sveriges första ensamseglare jorden runt seglade också till Sydamerkia och bodde även han en tid hos en indianstam. Cederströms och Papillons erfarenheter är nästan kusligt lika.

Men snälla Sven-Barry, man kan väl inte inskränka sig till att bara läsa god litteratur. Hur skapar man då sina referensramar? Hur ska man kunna ha åsikter om Annes eventuellt kommande bok om man inte läser den? Tänk om det skulle visa sig att hon får en Lidnersk knäpp, tar till sig av kritiken och åstadkommer ett litterärt mästerverk, något i en helt annan klass än den förkättrade loggboken? Likaväl som man bör läsa Mein Kampf och Maos lilla röda så ska man naturligtvis läsa Anne på grönbete.

Ben Carlins bok Med jeep över Atlanten når inte litterära höjder men bör ändå läsas. Hela grejen är så makalöst osannolik men ändå så genomtänkt och väl utförd att man måste beundra dem. I Köpenhamn gjorde paret Carlin stor succé men besöket i Sverige blev något av ett fiasko tyvärr efter en grundstötning utanför Malmö.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 29 apr 2009, 18:54

Brendan skrev:Sydamerkia
Var ligger det? Pinsam felskrivning? Nä, nu får det vara nog.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 29 apr 2009, 19:08

Ja, jag skruvar på mig av olust. Dessa felstavningar, man begriper ju inte vad människan menar.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 29 apr 2009, 19:17

Oj, nu börjar det bli pinsamt. Vad ska jag skylla på nu? Varit ute i solen på havet hela dagen och fått solsting.

Jag ska försöka bättra mig men hittar inte stavningskontrollen efter att i dagarna ha bytt både dator och nästan alla program.
Ber tusen gånger om ursäkt men man blir vansinnig. Ingenting är sig likt i Outlook Express som nu heter Windows mail, Excel,
Word, Frontpage. Ikoner går inte att ställa in, skärmsläckare går inte att aktivera. Tanka över bilder är helt annorlunda. Redigera dem går inte alls lika lätt som förut.

Ha litet förbarmande. Det är ganska synd om mig just nu.

Men det gick bra att rösta på Ljusne-Håkan - tror jag.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 29 apr 2009, 20:00

Segelbo skrev:
Brendan skrev:
Sura rönnbär kanske, men har man seglat över Atlanten så har man. Anne är en erfarenhet rikare, en erfarenhet som vi "fegisar" inte har. Naturligtvis har de blivit mer kompetenta seglare än vad de var före atlantseglingen.
Jag vet inte det just. Kompetentare seglare blir man av en rad saker, t.ex.
- göra misstag och lära av dem
- göra fler misstag och lära sig ännu mer av dem
- undvika att göra ännu fler misstag genom att man lärt sig av dem man redan gjort
- utsätta sig för mer eller mindre besvärliga förhållanden för att lära sig mer om hur man hanterar båten, sin besättning och, inte minst, sig själv
- segla en förfärlig massa i de mest skiftande förhållanden vad gäller årstid, tid på dygnet och väderförhållanden och i svårnavigerade farvatten

Jag spårar inte så värst mycket av detta i Sun Chasers logg. Att segla med passaden över Atlanten, sedan glassa runt i Karibien för att avsluta med att flyga hem, innebär inte att man är mer kompetent som seglare. Även om man sett ett ansenligt antal sjömil passera under kölen. Det är inte antalet sjömil eller dygn till havs utan landkänning som gör någon till en bättre seglare utan helt andra saker. Dessutom förutsätter det en kombination av ödmjukhet och tilltagande visdom.

Visst, man skall ha respekt för stora öppna hav, men jag har större respekt för grundfyllda skärgårdar.

Och jag har verkligen inte automatiskt respekt för någon, bara för att vederbörande har seglat över Atlanten...
Nej man spårar inte mycket av kompetensutveckling i loggboken. Men det säger ingenting. Det är naturligtvis helt omöjligt att de inte skulle ha förkovrat sig kolossalt mycket efter att ha varit ute så länge och ha seglat så långt. Inte minst tillseglingen gav nog många tuffa erfarenheter och en atlantsegling är dock en atlantsegling! Endast den som själv har gjort en sådan översegling vet vad det vill säga. Vi andra kan bara gissa. För mig är det självklart att de har blivit avsevärt mer kompetenta seglare, trots att de tar flyget hem. Redan det beslutet vittnar om en självinsikt som grundar sig på nyförvärvat gott sjömanskap.

För min del har jag oändligt mycket större respekt för öppna hav än grundfyllda skärgårdar. Att segla över öppna hav är att segla i en helt annan division än att segla i skärgården. Det är förknippat med betydligt större utmaningar, svårigheter och risker än att kajka runt i skyddade om än aldrig så grunduppfyllda skärgårdar.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 29 apr 2009, 20:13

Sneseglarn skrev:
Brendan skrev:
Sneseglarn skrev: Ja visst är det jobbigt med folk som inte tar till sig kritik!
Håller fullständigt med. Kanske behöver kritiken litet mer tid att sjunka in.
Här finns två alternativa möjligheter.

Hypotes A: Brendan förstod vem jag syftade på (Nämligen Brendan själv). Isåfall är svaret riktigt roligt och självinsiktsfullt.
Hypotes B: Brendan fattade inte alls. Isåfall är svaret också roligt fast på ett helt annat (och kanske lite tragiskt) sätt.

Undrar vilken hypotes som är riktig? Jag tror det kommer att visa sig snart...

Jag tog för givet att det var dig själv du menade. Någon annan vet du inte ett skit om. Avstå från att ha synpunkter på det!

Varken du eller någon annan har den blekaste aning om i vad mån jag ägnar mig åt självkritik. Det är bara jag själv som
känner till den saken. Kommentera sakfrågan istället och begrunda din egen självinsikt istället för att ägna dig åt personförföljelse.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 29 apr 2009, 21:04

Brendan skrev: Kommentera sakfrågan istället och begrunda din egen självinsikt istället för att ägna dig åt personförföljelse.
Här anas ett erbjudande som jag är villig att anta på stående fot!
Jag lovar att aldrig mer retas, kommentera stavfel, språkfel och annat som inte har med sakfrågan att göra - om du är villig att göra detsamma. Snälla?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 29 apr 2009, 21:14

Sneseglarn skrev:
Brendan skrev: Kommentera sakfrågan istället och begrunda din egen självinsikt istället för att ägna dig åt personförföljelse.
Här anas ett erbjudande som jag är villig att anta på stående fot!
Jag lovar att aldrig mer retas, kommentera stavfel, språkfel och annat som inte har med sakfrågan att göra - om du är villig att göra detsamma. Snälla?
Glöm det!

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 29 apr 2009, 21:20

Brendan skrev:
Sneseglarn skrev: Jag lovar att aldrig mer retas, kommentera stavfel, språkfel och annat som inte har med sakfrågan att göra - om du är villig att göra detsamma. Snälla?
Glöm det!
Varför är jag inte förvånad...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 29 apr 2009, 21:24

Brendan skrev:....annan vet du inte ett skit om. Avstå från ....
Se här! Nu svor han också.

Kan det också tillskrivas stressen och solstinget?

Skriv svar