Brendan skrev:
Sura rönnbär kanske, men har man seglat över Atlanten så har man. Anne är en erfarenhet rikare, en erfarenhet som vi "fegisar" inte har. Naturligtvis har de blivit mer kompetenta seglare än vad de var före atlantseglingen.
Jag vet inte det just. Kompetentare seglare blir man av en rad saker, t.ex.
- göra misstag och lära av dem
- göra fler misstag och lära sig ännu mer av dem
- undvika att göra ännu fler misstag genom att man lärt sig av dem man redan gjort
- utsätta sig för mer eller mindre besvärliga förhållanden för att lära sig mer om hur man hanterar båten, sin besättning och, inte minst, sig själv
- segla en förfärlig massa i de mest skiftande förhållanden vad gäller årstid, tid på dygnet och väderförhållanden och i svårnavigerade farvatten
Jag spårar inte så värst mycket av detta i Sun Chasers logg. Att segla med passaden över Atlanten, sedan glassa runt i Karibien för att avsluta med att flyga hem, innebär inte att man är mer kompetent som seglare. Även om man sett ett ansenligt antal sjömil passera under kölen. Det är inte antalet sjömil eller dygn till havs utan landkänning som gör någon till en bättre seglare utan helt andra saker. Dessutom förutsätter det en kombination av ödmjukhet och tilltagande visdom.
Visst, man skall ha respekt för stora öppna hav, men jag har större respekt för grundfyllda skärgårdar.
Och jag har verkligen inte automatiskt respekt för någon, bara för att vederbörande har seglat över Atlanten...