Mja .... inte generellt sett. En tvåbladig är faktiskt effektivare -generellt sett.Mr Q skrev:
Generellt sett ger 3-bladiga proppar bättre kraft och fart på en segelbåt, dock är de avsevärt dyrare.
Vid propellerberäkning väljer man mellan lite olika egenskaper, det finns två variabler: diameter och stigning. När jag har dimensionerat propellrar till mig har jag valt mellan "goda lågfartsegenskaper" och "goda högfarts-d:o" pga av de begränsningar som finns med motor, propellerplacering osv.
Propellerberäkning för vanliga segelbåtar med vanliga propellrar osv är så pass enkelt och har så god predikterbahet att praktiska försök med en svit av propellrar knappast är nödvändigt. Faktum är att många som dimensionerar propellrar gör en enkel schablonberäkning baserat på motoreffekt - fungerar hyfsat. Men det blir såklart bättre om hänsyn tas till båtens egenskaper också. Detta är ungefär vad AndersS beskriver, först väljes prop diameter utgående frånn axeleffekt, sedan stigning utgående från båtegenskaper.
För egen del har jag valt att använda beräkningsmodeller som lite schablonartat beskriver båtform, medan vattenlinjelängden är av stor vikt (-> vmax).
Det kan vara vettigt att faktiskt använda indata i beräkningsprogrammen som är realistiska / praktiska. En 27 hkr motor kanske lämnar denna effekt vid maxvarvtal, något som man kanske inte alls vill använda. Vid min senaste propellerberäkning studerade jag noga hur mycket av denna effekt som angavs komma ut på axlen, och vid vilket varvtal - och kom fram till att det var mer realistiskt att använda ca 80% av angiven maxeffekt.
Om man vill ha bra lågfartsegenskaper (~ hamnmanövrar) kan det vara kul att dra på med lite överdriven stigning, då fås dels bra "grepp", dels kommer aktern att slå lite mer uttalat åt ena hållet - fickparkeringarna går som en dans! Gör man så blir det till priset av lite sämre högfartsegenskaper.
Ur praktisk synpunkt har en trebladig propeller mindre diameter (ofta ca 1" för segelbåtar i denna storlek) än tvåbladiga. Det kan vara en fördel ur rent platstillgång, men det skall också finns en marginal till skrovet - marginalen skall vara större om skrovet är plattare.
Visst är de trebladiga dyrare än tvåbladiga, men så farligt är det inte. Om man vill ha Volvo-proppar (och om de passar) så brukar Volvo ha rea på sina trebladiga i April, då de brukar gå för ~ 12' - 13' (för storlekar som är aktuella här). Volvos trebladiga har bra rykte när det gäller form och funktionj, men inte riktigt lika bra när det gäller material ("mässing" sägs det, kan vara sant - det finns några som haft problem, som kan bero på att det inte är brons eller en enklare brons).
Kan vara värt att fundera på andra proppar också, även om de är dyrare. Den diskussionen bär iväg, och det finns redan mycket sagt i andra trådar tex på detta forum.
/J