PROPELLERBERÄKNARE

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: PROPELLERBERÄKNARE

Inlägg av Jaramaz » lör 24 jan 2009, 10:15

Mr Q skrev:
Generellt sett ger 3-bladiga proppar bättre kraft och fart på en segelbåt, dock är de avsevärt dyrare.
Mja .... inte generellt sett. En tvåbladig är faktiskt effektivare -generellt sett.

Vid propellerberäkning väljer man mellan lite olika egenskaper, det finns två variabler: diameter och stigning. När jag har dimensionerat propellrar till mig har jag valt mellan "goda lågfartsegenskaper" och "goda högfarts-d:o" pga av de begränsningar som finns med motor, propellerplacering osv.

Propellerberäkning för vanliga segelbåtar med vanliga propellrar osv är så pass enkelt och har så god predikterbahet att praktiska försök med en svit av propellrar knappast är nödvändigt. Faktum är att många som dimensionerar propellrar gör en enkel schablonberäkning baserat på motoreffekt - fungerar hyfsat. Men det blir såklart bättre om hänsyn tas till båtens egenskaper också. Detta är ungefär vad AndersS beskriver, först väljes prop diameter utgående frånn axeleffekt, sedan stigning utgående från båtegenskaper.
För egen del har jag valt att använda beräkningsmodeller som lite schablonartat beskriver båtform, medan vattenlinjelängden är av stor vikt (-> vmax).
Det kan vara vettigt att faktiskt använda indata i beräkningsprogrammen som är realistiska / praktiska. En 27 hkr motor kanske lämnar denna effekt vid maxvarvtal, något som man kanske inte alls vill använda. Vid min senaste propellerberäkning studerade jag noga hur mycket av denna effekt som angavs komma ut på axlen, och vid vilket varvtal - och kom fram till att det var mer realistiskt att använda ca 80% av angiven maxeffekt.
Om man vill ha bra lågfartsegenskaper (~ hamnmanövrar) kan det vara kul att dra på med lite överdriven stigning, då fås dels bra "grepp", dels kommer aktern att slå lite mer uttalat åt ena hållet - fickparkeringarna går som en dans! Gör man så blir det till priset av lite sämre högfartsegenskaper.

Ur praktisk synpunkt har en trebladig propeller mindre diameter (ofta ca 1" för segelbåtar i denna storlek) än tvåbladiga. Det kan vara en fördel ur rent platstillgång, men det skall också finns en marginal till skrovet - marginalen skall vara större om skrovet är plattare.

Visst är de trebladiga dyrare än tvåbladiga, men så farligt är det inte. Om man vill ha Volvo-proppar (och om de passar) så brukar Volvo ha rea på sina trebladiga i April, då de brukar gå för ~ 12' - 13' (för storlekar som är aktuella här). Volvos trebladiga har bra rykte när det gäller form och funktionj, men inte riktigt lika bra när det gäller material ("mässing" sägs det, kan vara sant - det finns några som haft problem, som kan bero på att det inte är brons eller en enklare brons).
Kan vara värt att fundera på andra proppar också, även om de är dyrare. Den diskussionen bär iväg, och det finns redan mycket sagt i andra trådar tex på detta forum.

/J

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 24 jan 2009, 10:15

Anders S skrev:Du tänker nog på risken för övervarv och för stort effektuttag? Dieslar är snälla på det sättet - de använder bara precis så mycket bränsle som behövs för att hålla varvtalet, oavsett om det går tungt eller lätt och så stoppar regulatorn övervarv.
Hm, mothugg på alla plan. Jag nöjer mig med att kommentera ovanstående påstående. Jag har uppskattat många goda råd från dig Anders S, men i vissa sammanhang får jag en känsla av att du teoretiserar mer än vad du faktiskt har testat IRL som man säger i hyperymden.

Att du också misstror yrkeskåren framstår tämligen tydligt. Nu min fråga: Törs du gå ed på att det finns någon form av varvtalsregulator på en marindiesel i allmänhet eller Vetus dieslar i synnerhet som gör att motorn ej går upp i kritiskt varvtal? Att uttala sig om saker man inte testat utan endast funderat sig fram till kan bli dyrt för den som faktiskt lyssnar på råden.

För min egen del har jag haft en MD5 (7hk) med S110-drev och 14x8 prop på en 3 tons båt. Att gänga dit samma eller mindre propeller på en 27,7hk motor med samma drev. Ja vem vet det kanske funkar, men högst troligt blir det pannkaka, IRL alltså.

swe34
Guldmedlem

Inlägg av swe34 » lör 24 jan 2009, 11:10

Fin motor! Jajjmensan, Efter att ha tröskat runt med MD7an i 6 år är det som att jag fick en ny båt på köpet! :)
Har faktiskt aldrig kört wot då motorn ej är inkörd ännu, men vid ca 2600 rpm så gör hon (Ladyn)
drygt 6,5 knop (enl loggen), och motorn verkar rätt obelastad men jag kanske lurar mig själv då Vetusen bara surrar lite vid det varvtalet
till skillnad från MD7an som förde ett dj..la liv redan vid ca 2200 rpm!
Passar även på att tacka för alla lärorika svar!
MVH peter
Spetsiga båtar gör djupare hål.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 24 jan 2009, 12:04

Mr Q skrev: Nu min fråga: Törs du gå ed på att det finns någon form av varvtalsregulator på en marindiesel i allmänhet eller Vetus dieslar i synnerhet som gör att motorn ej går upp i kritiskt varvtal? Att uttala sig om saker man inte testat utan endast funderat sig fram till kan bli dyrt för den som faktiskt lyssnar på råden.

Du har (uppenbarligen) inte full förståelse om hur propellrar fungerar eftersom du hela tiden diskuterar effekt utan att ta hänsyn till varvtalet. Du har redan fått (den rätt enkla och "basic") förklaringen till varför propellern som stämmer för 14 hk/2600 varv också stämmer för 27/3600 när utväxlingen är densamma. Det är klart du får mothugg. Det skall du ha.

Yrkeskåren "försäljare inom marinsvängen" misstror jag rent allmänt, det är alldeles korrekt. Det är ytterst sällan man förlorar på att ta påståenden med en nypa salt. Det gör ju du också? Nu är det inte min sak att göra SWE34 ledsen, men finns det ett problem så är det med den som sålt Vetusmotorn och då eventuellt lovat att utväxlingen 1:1.66 är lämplig - det är den inte. Med så högt varvtal på maxeffekten skulle något i stil med 1:2 passat bättre. Propellern nu är nog inte alldeles optimal för motor och båt, men med den utväxling som gäller finns det inget som blir direkt bättre.

På den direkta frågan, så är det generella svaret ja, och för Vetus (dvs i det här fallet en Mitsubishi industridiesel, men Vetus använder andra fabrikat som basmotor beroende på storlek) ett bestämt ja. Vanligtvis handlar det om en centrifugalregulator på mekaniska insprutningar, elektroniska anordningar på moderna dieslar med elektroniskt styrd insprutning.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 24 jan 2009, 12:57

swe34 skrev:Fin motor! Jajjmensan, Efter att ha tröskat runt med MD7an i 6 år är det som att jag fick en ny båt på köpet! :)
Har faktiskt aldrig kört wot då motorn ej är inkörd ännu, men vid ca 2600 rpm så gör hon (Ladyn)
drygt 6,5 knop (enl loggen), och motorn verkar rätt obelastad men jag kanske lurar mig själv då Vetusen bara surrar lite vid det varvtalet
till skillnad från MD7an som förde ett dj..la liv redan vid ca 2200 rpm!
Passar även på att tacka för alla lärorika svar!
MVH peter
6,5 knop vid 2600 är ju helt ok fart! Verkar inte vara något direkt behov av att justera storlek på propllern. Vår båt har en motor med nästan identiska spec, dvs 27 hk vid 3600 rpm (Yanmar 3gm). Den gör drygt 7 knop vid 2800 rpm och toppar en bit över 8 knop vid WOT. Vår båt är ungefär lika lång i vattenlinjen och endast något tyngre än Ladyn. Dock är det troligen helt annan utväxling för på vår sitter en 17x11 Yanmarprop.

Jag antar att du köpte en adaptorsats till S110-drev och bytte enbart motor? Smidigt.

Men vill du dra full nytta av kraften i den nya motorn skulle möjligen en storlek större prop (om den nu fick plats) kunna ge en prestandahöjning. Alternativt en 3-bladig 14" prop. Men som sagt verkar det hela funka helt ok som det gör.

Kul med ny motor!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 24 jan 2009, 16:27

swe34 skrev:Vem ska man vända sig till för att få en perfekt propeller beräknad?
Richardsson på Riwall i Sjötorp http://www.riwall.se/propellerkonsult/ har gott rykte

swe34
Guldmedlem

Inlägg av swe34 » lör 24 jan 2009, 18:21

Japp jag monterade vetusen på 110 drevet med adapter. Smidigt? Nja det är det nog i en "vanlig" båt, men en snilleblixtrande herr Södergren har ju vänt på hela drivpaketet i ladyn! :evil:
Spetsiga båtar gör djupare hål.

Skriv svar