Fina bilder från i somras

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Re: Fina bilder från i somras

Inlägg av Mr Q » sön 04 jan 2009, 07:53

Re Swe 34: Antingen länkar du till en bild på annan server med Img funktionen, eller så använder du bifoga filer funktionen på fliken "Ladda upp en bilaga".
mvh /Q
Bilagor
Clip0001.jpg

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » sön 04 jan 2009, 09:09

Johan 52 skrev:Man skulle tro att det här är fotoshoppat eller felexponerat, men färgerna är helt autentiska.Bild

Det här är mycket,mycket ovanligt i Bohuslän i juli/aug.Bild
Inte en norsk flagga i sikte.//Johan.
Johan, i vilken hamn är bilderna tagna?
//Niklas S

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » sön 04 jan 2009, 15:28

Kalvö resp. B Malmön är hamnarna. Fina promenadöar bådatvå.//Johan.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » sön 04 jan 2009, 23:51

Tack för infon. Jag tyckte väl att fyren norr om Malmöns fiskehamn såg bekant ut (har varit där flera gånger :oops: ), men perspektivet i bilden lurade mig lite. Det ser ut som om fiskeboden och fyren står på samma ö, vilket ju inte är fallet.....

Hursom, finfina bilder som skapar längtan. -10 grader på Tjörn just nu. Burrrrr.
//Niklas S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 05 jan 2009, 00:00

cruisaren skrev: . -10 grader på Tjörn just nu. Burrrrr.
//Niklas S
- 21 vid Västra Mälaren och 10-16 grader på golvet. Det är charmen med gammalt hus :?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 05 jan 2009, 00:33

cruisaren skrev:Tack för infon. Jag tyckte väl att fyren norr om Malmöns fiskehamn såg bekant ut (har varit där flera gånger :oops: ), men perspektivet i bilden lurade mig lite. Det ser ut som om fiskeboden och fyren står på samma ö, vilket ju inte är fallet.....

Hursom, finfina bilder som skapar längtan. -10 grader på Tjörn just nu. Burrrrr.
//Niklas S
Kanske känner du igen fyren från inseglingen till Brofjorden. Den hette Svensholmen när det begav sig. Den flyttades sedermera till Malmön och heter nu Snurran.

http://snurransfyr.dinstudio.se/text2_2.html

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 05 jan 2009, 07:50

Har ni varit här nån gång? Haha.
Dan innan var det sån sjögång att jag började bli sjösjuk på väg ner mot Öregrund, det hade blåst hårt nordligt i flera dar, men lagom utanför storjungfrun slutade det blåsa helt så det blev bara sjögången kvar. Vi gick på skammen in på södra sidan av Iggön. Och morgonen efter var det så här platt och vackert. Det blev segelvind igen efter några timmar.
Bilagor
Iggön mot Öregrund 20 juli 06 003 (Medium).jpg
Senast redigerad av 1 Guitar Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 05 jan 2009, 08:08

Denna familj som seglade ända in till kajen för att handla såg jag i Öregrund. Öregrund är vår största favorit, om det inte blir nordan, då måste man sticka därifrån.
Bilagor
Öregrund 24 juli 2006 013 (Custom).jpg
Öergrund 24 Juli 06 025 (Custom).jpg
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 05 jan 2009, 08:37

Det här är Prästgrundet utanför Söderhamn. Husen ligger tätt runt en superskyddad lagun.
Bilagor
PICT1498 (Custom).JPG
Prästgrundspromenad 18 juni 2005. Hur varmt som helst, en sån dag. Hunden är numer i toypudlarnas himmel, men de andra två damerna har jag kvar.
PICT1497 (Custom).JPG
Extremt skyddad hamn. Man kommer in genom en grävd kanal runt hörnet vid den vita lilla fiskesmacken
PICT1535 (Custom).JPG
Prästgrundet har en labyrint som inte är lagd av fiskare, utan av pilgrimer på pilgrimsfärd mot Nidaros (lite osäker) i Norge på 1500-talet
PICT1515 (Custom).JPG
Inne i kapellet som enligt en skylt rymmer 32 personer
PICT1509 (Custom).JPG
Skärgårns minsta kapell
PICT1506 (Custom).JPG
Fyren på Prästgrund

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » mån 05 jan 2009, 10:22

Lite gott och blandat från mobilkameran under sommaren och höstens eskapader. Underbar övning som får en att drömma sig tillbaka!
aland.jpg
Angöring av Ålands kustlinje. Mitten av juli.
tkov.jpg
Västkusten är vildare än Östersjön! Augusti.
24h.jpg
24-timmars var riktigt, riktigt blött i år!
vbron.jpg
Västerbron, Stockholm. Kvällssegling på senhösten.
landsort.jpg
Landsort, december

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 05 jan 2009, 11:52

Brendan skrev:
cruisaren skrev:Tack för infon. Jag tyckte väl att fyren norr om Malmöns fiskehamn såg bekant ut (har varit där flera gånger :oops: ), men perspektivet i bilden lurade mig lite. Det ser ut som om fiskeboden och fyren står på samma ö, vilket ju inte är fallet.....

//Niklas S
Kanske känner du igen fyren från inseglingen till Brofjorden. Den hette Svensholmen när det begav sig. Den flyttades sedermera till Malmön och heter nu Snurran.

http://snurransfyr.dinstudio.se/text2_2.html
Tack för informationen Brendan. Detta hade jag ingen aning om!
Hoppas de får ljus i den igen. Kanske inte så mycket för sjöfarandets skull, men en fyr skall ju ha ljus i sig (inte bara på sig) annars är den liksom inte riktig äkta....Skulle också vara lite "mysigt" med en fyrkaraktär som blinkar inne i hamnen.
//Niklas S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Bilder från i år

Inlägg av Lasse L » mån 05 jan 2009, 12:22

:?: Årets 1sta bild, men var är den tagen??
Bilagor
God Jul 022.jpg

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 05 jan 2009, 16:45

Lasse L skrev::?: Årets 1sta bild, men var är den tagen??
Inte Bohuslän. Gissar på Västergötlands skärgård, som jag inte är så bekant med. Asperö till vänster, Brännö rakt fram?
Eller neråt Styrsö?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 05 jan 2009, 16:56

Brendan skrev:
Lasse L skrev::?: Årets 1sta bild, men var är den tagen??
Inte Bohuslän. Gissar på Västergötlands skärgård, som jag inte är så bekant med. Asperö till vänster, Brännö rakt fram?
Eller neråt Styrsö?
:)
Du kan din skärgård. Asperö om styrbord, Brännö rakt fram, Brattholmen om babord.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 05 jan 2009, 20:44

Rönnskär utanför Söderhamn sett utifrån öppna havet. Här på ön låg lotstationen till 1970 då den flyttade in till Ljusne. Den gamla lotsutkiken ska byggas om till vandrarhem. Det går att komma in till en skyddad brygga här även med segelbåt om man tar det lugnt.
Bilagor
juni 022 (Custom).jpg

Skriv svar