Tommy skrev:Brendan, vad är då det stormigaste du varit med om på dina seglingar på västerhavet? Din båt (Comfort 30) är ju ungefär lika stor som Sophina, så det kunde vara intressant att höra, vilka segel som fördes / vindstyrka / våghöjd osv, samt hur båten uppförde sig.
Hälsningar
Tommy
Vet inte om jag orkar dra det igen. Jag har redan "skrutit" alldeles för mycket om dessa seglingar, här på Sailguide, på Klotterplanket, i SXK:s årsskrifter, i Västpricken och i På Kryss. Jag tror de flesta är ganska fed up på dessa gamla, närmast preskriberade seglingar nu.
Men beträffande halvtonnare kan man nog säga att Comfort 30-an ("konverterad Joker") och Balladen (vidareutvecklad Joker) så är de mycket sjövärdiga båtar som klarar vilket väder som helst, förutsatt att man inte hamnar i lägervall utan har gott sjörum.
Eftersom jag aldrig har haft någon vindmätare vet jag inte hur mycket det har blåst men väderstationer i samma områden har rapporterat över 20 m/s och stormbyar. Vid något 48-timmars har det blåst full storm med orkanbyar.
Våghöjder är helt omöjliga att uppskatta från en liten båt. Det är dessutom ganska ointressant. Det intressanta är hur höga vågorna är i förhållande till våglängden ("brantheten"). Den har vid vissa tillfällen mitt ute på Nordsjön varit direkt skräckinjagande.
När det har varit som motigast har det varit omöjligt att segla bidevind. Det går helt enkelt inte att med en halvtonnare segla bidevind i vindstyrkor över 20 m/s, när sjön byggt upp och motsvarar vindstyrkan. Vi har då fallit av och seglat med enbart stormfock på 6 kvadratmeter eller enbart bottenrevat storsegel (3 rev) = c:a 7 kvadratmeter.
För dem som tycker det är skryt att man berättar om en stormsegling, vill jag bara säga det, att man brukar bli hårt ansatt när man kommer hem och det förutsätts att man ska berätta om dramatiska upplevelser på det stora farliga havet. Men de flesta blir besvikna. Allt har gått planenligt, eftersom vi har varit minutiöst förberedda och mentalt tränade och kanske haft litet tur.
Trots att man gör allt för att undvika hårt väder, är det ibland oundvikligt att man drabbas, och särskilt roligt är det inte. Inte förrän efteråt. Då är man glad och tacksam över att ha fått uppleva någonting utöver det vanliga, något som har satt en på prov och tänjt ens gränser till det yttersta. Man inser vilka dolda resurser som finns inom en och självförtroendet stärks.