Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
bosseh
- Diamantmedlem
Mr Q skrev:
-Hur många har VHF:n påslagen för att kunna snappa upp eventuella anrop?
-Hur många har kunskap eller utbildning för att hantera VHF?
Jag har handjagaren i flytvästen, den går ett dygn på sitt batteri. Jag tror den kan vara bra om jag trillar i. Är det blåsigt och lite mera oljud brukar jag plugga i en mikrofon som jag sätter på kragen. Den fasta VHF:en brukar vara avstängd inomskärs, ett DSC anrop får jag ju på handjagaren.
--
Certifikat & tillstånd, självklart.
-
Torsten på Kössö
- Rookie
av Torsten på Kössö » mån 08 dec 2008, 17:01
Jag bor som ni förstår av min signatur i skärgården och kör regelbundet med egen båt till och från fastlandet. För mig är rutinen följande; starta motorn, sätta på VHF och plotter och sedan flytvästen. VHF på VTS-kanalen med parallell passning på 16 och kopplad till GPS:en med MMSI-nummer och allt. Självklart. Sen har jag mobilen i vattentätt fodral. Men det hade jag inte när jag körde omkull en kall vinternatt för fem år sedan och hamnade i vattnet med mina två passagerare. VHF:en dog drunkningsdöden innan jag fick ut ett nödanrop per telefoni men jag är övertygad om att om jag då haft DSC-funktionen på plats så hade jag och mina kamrater blivit räddade långt tidigare. Dessutom har jag genom kontinuerlig VHF-passning vid några tillfällen kunnat ställa upp och hjälpa till i nöd. Ja, och för att inte tala om de uppdaterade väderleksrapporter du får via VHF:en. I somras var vi runt på norska Sörlandet, där vi var tredje timme från 09.00 till 21.00 fick utmärkta uppdaterade lokala väderleksrapporter. Så för mig är VHF en del av mitt liv till sjöss, både mig och andra till säkerhet.
-
Lasse M
- Diamantmedlem
Visst fyller VHF:n sin funktion ombord. Att enbart förlita sig på mobilnätet, även inomskärs, kan tyvärr vara en chansning.
Rallyåkarna får exempelvis inte vid sina tävlingar använda sig av mobilnätet för säkerhetssamband pga systemets osäkerhet.
Lasse
-
hedgehog
- Diamantmedlem
Jag tycker VHF är en självklar detalj att ha med ombord. För nödanrop, självklart men även för att ta emot väderprogonser (missar man en sändning är det bara att anropa sthlm radio och få den uppläst igen), hålla kontakt med segelkompisar m.m.
I somras använde vi den även på ett för oss nytt sätt.
Vi skulle segla från Träslövsläge till Torekov. Detta var samma dygn som stormen i början av augusti. Vinden hade lättat men det blåste fortfarande rätt bra, framförallt närmare målet. Dessutom var stämningen allmänt upphausad pga försvunna seglare och kapsejsade båtar. Innan vi avgick kallade vi upp sthlm radion och meddelade vart vi var på väg och när vi beräknade att vara framme. Vi kom dessutom överens om att höra av oss när vi var framme.
Hade det nu varit så att vi fått problem hade vi haft större möjligheter till snabb hjälp. Kändes bra med den extra tryggheten.
/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Tommy skrev:Håller helt med om att de är en nödvändighet om man seglar något längre ut än mellanskärgården.
Det finns nog många ställen längs vår kuster där man mer eller mndre omedelbart man lämnat hamnen kan ha stor nytta av en VHF. Jag tänker på mitt eget hemmavatten där man nästan inte kan röra sej utan att hamna mitt i farleder av allehanda slag. Då känns det bra att faktiskt kunna prata med bryggan på de stora båtarna om en situation skulle uppstå.
/j
-
SWE54
- Diamantmedlem
Mr Q skrev:Jahapp, ganska tydliga svar där.
2 uppföljningsfrågor:
-Hur många har VHF:n påslagen för att kunna snappa upp eventuella anrop?
-Hur många har kunskap eller utbildning för att hantera VHF?
Har cert men ingen VHF i min nuvarande båt. En liten smidig handhållen har varit på listan länge men det har inte blivit av av någon anledning...
-
BF!!
- Platinamedlem
Ursäkta om jag också blir tjatig;
För mig är också rutinen: sätta på VHF och plotter, starta motorn och sedan flytvästen. VHF'en scannar kanalerna med prio på 16. MMSI-nummer har den inprogrammerad sen ny via mitt abonemang. Mobilen har jag i vattentätt fodral.
Sedan får man ju väderutsändningar upplästa via Stockholm Radio och har man missat någon så är det bara att ropa upp dom för att få det uppläst.
VHF radion är alltid påslagen, alltid kan man snappa upp något som händer i sin omgivning, eller ev. kunna bistå om nöden kräver.
Och som sagt, DSC funktionen är ju super vid nödläge, automatiskt skickas GPS positionen och MMSI nummret efter att man har tryckt in knappen. Sedan är det bara att invänta ev. upprop om man har möjlighet att besvara eller alternativt någon kommer och bistå eller försöker plocka upp en i vattnet....
Naturligtvis har jag VHF-certifikat (SRC) och abonemang hos Telestyrelsen, samt även hos Stockholm Radio.
/Lars
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
-
xyz123
- Guldmedlem
Kan man höra vad handelsfartygen säger när de rapporterar vid sina rapportpunkter? Vilket fartyg? Vilken rapportpunkt? Vilken färdriktning? Jag skulle vara hjälpt av denna information. Farleden är trång och krokig. Handelsfartygen kör mycket fortare än vad jag kan göra. Trots att jag tittar noga både framåt och bakåt så blir jag ständigt överraskad av uppdykande handelsfartyg.
I höstas, på mässan, föll jag för erbjudandet med en fast och en handhållen. (Priset var onekligen lågt.) Jag satte genast batterier i den handhålla och satte den i fönsterkarmen. (PTS får blunda tills jag i vår ansökt om VHF-tillstånd.) Resultatet var deprimerande. Jag hör att det rapporteras och att VTS centralen svarar. Men - vem säger något, vad sägs? Det händer ibland att det är föredömligt tydligt. Men allt för ofta hör man bara otydligt skrap och muttrande. Att som söndagsseglande fritidsnisse kalla upp fartyget och fråga vad som sas tror jag inte på. Om man börjar fråga så ofta som det skulle behövas så lär nog PTS dra in tillståndet.
Jag skall montera den fasta VHFen. (Och jag skall visa min fru var nödknappen sitter.) Men vid det här laget så tror jag att jag kommer att bli besviken.
(Anm. Min fönsterkarm är en ovanligt perfekt mottagningsplats, högt och fritt. Det kan inte bli bättre med masttoppsantenn till en fast VHF.)
xyz123
-
Tommy
- Diamantmedlem
Det pratas inte mycket mellan fartygen, eller mellan fartygen och land. Och inte någon regelbunden kommentar om var i leden man befinner sig osv. Precis som med flyget så är kommunikationen kort och strikt, och uppstyrd.
Så vill du ha bra koll på var fartygen befinner sig så kan ju en AIS vara bra istället. Kanske en med enkel textbaserad skärm kan duga bra, om du inte har PC/plotter att koppla den till.
Hälsningar
Tommy
-
xyz123
- Guldmedlem
[quote="Tommy"]Det pratas inte mycket mellan fartygen, eller mellan fartygen och land. Och inte någon regelbunden kommentar om var i leden man befinner sig osv. Precis som med flyget så är kommunikationen kort och strikt, och uppstyrd.
Så vill du ha bra koll på var fartygen befinner sig så kan ju en AIS vara bra istället. Kanske en med enkel textbaserad skärm kan duga bra, om du inte har PC/plotter att koppla den till.
Hälsningar
Tommy[/quote]
Men handelsfartygen är fortfarande skyldiga att rapportera vid rapportpunkterna och fritidsseglare uppmanas att lyssna på VTS kanalen så att de vet vad som rapporterats!
xyz123
-
Tommy
- Diamantmedlem
Helt klart ska fartygen rapportera vid rapportpunkterna. Jag läste xyz's inlägg slarvigt, och uppfattade det som att frågan som ställdes var om de "kontinuerligt" rapporterar sin framfart, så att man kan "följa" deras framfart via samtalskanaler på VHF. Det kan man ju inte.
Men jag ber om ursäkt för misstaget, rapportering ska ske och sker vid rapportpunkterna.
Hälsningar
Tommy
-
Grisslan
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Vhf är toppen. Även om man sällan använder den så är det ju verkligen en säkerhetslina.
Men mest praktisk vardagsnytta är, som påpekats, tillgången till Smhi:s båtväder. Helt suveränt för oss som inte har internet ombord och sällan går in i gästhamnar. Dessutom sänds de på helt rätt tid, 0633 UTC (alltså halv nio på sommaren). Precis lagom tid att stiga upp på semestern.
Mvh Niklas